[ X ]
(INTERVIU) Corina Martin: Românii ar fi fermecați în Moldova, la fel precum moldovenii ar fi fermecați în România
8 Februarie

Într-un interviu acordat portalului SHOK.md, Corina Martin, preşedinte al Federaţiei Asociaţiilor de Promovare Turistică din România, preşedinte al Asociaţiei pentru Promovarea şi Dezvoltarea Turismului Litoral – Delta Dunării, vicepreşedinte al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România, supranumită şi Doamna Turismului Românesc, a vorbit despre România și Republica Moldova ca destinații turistice, relații bilaterale în acest sens, litoralul românesc, experiența din Republica Moldova, dar și activitatea sa în turismul românesc.

SHOK: Doamna Martin, sunteți cunoscută drept Doamna Turismului Românesc. Când v-ați implicat în turism și cum ați ajuns la acest titlu?

Corina Martin: Am terminat studii de economia serviciilor de turism și alimentație publică în 1990, la ASE în București. Pe vremea aceea, nu știu dacă eu am ales turismul, sau turismul m-a ales pe mine… Am lucrat și în timpul facultății, ca recepționer și ghid, și am făcut practică inclusiv ca și ospătar la Băile Herculane, de exemplu… Din anul terminării facultății, am fost cooptată la prima agenție de turism privată din România, Nouvelles Frontieres- Simpaturism și după numai un an am devenit Directorul filialei Constanța. După 7 ani, mi-am înființat propria agenție de turism, pe care o am și astăzi, Mistral Tours. Între timp, mi-am dezvoltat afacerile în turism cu un hotel în Moieciu de Sus, Mistral Resort Moieciu și un ponton plutitor în Delta Dunării.

Ca simplu membru ANAT, m-am simțit motivată să mă implic în problemele comunității agențiilor de turism, și din 2006 am devenit președinte al regiunii Sud Est a patronatului agențiilor de turism, ANAT. În 2009 am candidat la președinția națională a ANAT, la îndemnul colegilor mei din regiune, câștigând detașat în fața unui coleg concurent cunoscut în București. Am condus ANAT timp de două mandate consecutiv, adică maximum permis de statut…

martin

În acest răstimp, am inițiat înființarea Asociației Litoral – Delta Dunării, ca parteneriat public-privat în turismul de pe Litoral,  unde am reușit să aduc alături de noi, agențiile de turism, hotelierii și operatorii privați, toate autoritățile locale și județene, într-o asociație pe care am transformat-o în cea mai puternică și cea mai activă organizație din turismul românesc. Apelativul de “Doamnă a turismului românesc” a venit probabil după ce am inițiat asociații similare în țară, reunindu-le pe toate într-o forță națională, Federația Asociațiilor de Promovare Turistică (FAPT). Astfel, am condus, timp de 4 ani, trei organizații recunoscute național în turismul național, fiecare cu structură diferită: un patronat (cel mai mare patronat din turismul românesc, ANAT), o asociație regională de promovare și dezvoltare a turismului (cea mai puternică dintre ele) și o federație națională de promovare.

Sunt mândră că am fost numită “Doamna de trei ori Președinte” și știu că nu a mai reușit nimeni o asemenea performanță, dar am dovedit că se poate, ca și model de urmat pentru tinerii pe care vrem să îi aducem alături de noi, prin implicare și forță de acțiune. We Can Do It, YES, WE CAN!

martin13

SHOK: Dețineți mai multe funcții/calități. Cum le reușiți pe toate? Care e secretul?

C.M.: Timp de 4 ani ” Doamnă de trei ori Președinte”, adică la conducerea a trei dintre cele mai puternice organizații din turismul românesc. Din 2013, conduc simultan două dintre ele, pe lângă afacerile proprii în turism. În general, 4-5 job-uri zi de zi, între care am învățat să fac balet. Studiez cu grație această artă :)). Oamenii îmi spun adesea “Bateria Duracell” sau Fuhrer, sau Iron Lady. Eu nu cred că fac ceva extraordinar, câtă vreme așa mă simt bine, și am un ritm de viață și de activitate care mă definește și mă împlinește în mod fericit. Sunt dinamică, energică, adeseori aud că împart în jurul meu energie pozitivă. Probabil că am din plin… E adevărat că dorm prea puțin, pentru că în permanență am ceva în minte, de făcut, de construit sau de gândit … Mă simt într-o formă excelenta, în plus am început să fac mai mult sport de câteva luni, și se știe că ador să cânt, să dansez, să energizez atmosfera în jurul meu, cu bună dispoziție și atitudine. Și mult zâmbet, întotdeauna mult zâmbet.

martin12

SHOK: Recent, ați vizitat RM, ați participat la constituirea Federației de Promovare a Turismului din Moldova (FPTM). Cum apreciați această inițiativă? Ce arată experiența României în acest sens?

C.M.: Ca părinte al Federației similare din România, am insistat adesea, mai ales în primii ani de colaborare între ANAT România și ANAT Moldova, când am semnat un Parteneriat istoric între patronatele noastre, pentru înființarea unei structuri similare în Moldova, alături de care să construim campanii și evenimente de promovare comune. Avem o șansă dublă asociindu-ne eforturile, între destinațiile concurente din jurul nostru. E nevoie în continuare însă de eforturi, comunicare, întâlniri, socializare, schimb de experiență și grijă pentru a nu ne abate de la acest drum lung, ce nu va fi scutit de eforturi și cumpene. Nu e ușor să creezi o alianță între două destinații care nu s-au apropiat prea evident în ultimii ani, și care încă se află la începutul acestui efort. Nu mă îndoiesc însă că, având alături pe entuziaștii colegi moldoveni, între care Alex Filipski, Cătălina Adam, Sevastian Botnari și atâția alții, vom reuși să facem pași mari înainte.

martin11

SHOK: Cu președintele FPTM vă cunoașteți de mai multă vreme și ați organizat diverse activități și evenimente, împreună. Am putea considera acesta drept un avantaj pentru promovarea turistică a RM în România sau…?

C.M.: Întotdeauna o relație de bună amiciție între doi lideri e benefică pentru organizațiile și eforturile pe care aceștia le reprezintă. Așa s-a întâmplat și cu Sevastian Botnari, pe vremea când amândoi conduceam ANAT-urile din cele două destinații. M-a convins, ne-am împrietenit rapid și rezultatele au fost pe măsură. Eu sunt convinsa că omul sfințește locul și dă aură și energie în jurul său, după cum îi e lumina personală…  În plus, eu cred că poți construi numai cu cei deopotrivă cu tine, și care au aceeași vocație de constructori, de lideri, de conducători și deschizători de drum.

martin10

SHOK: Care va fi rolul Federației în promovarea turismului pe ambele maluri ale Prutului? Ce va presupune acordul bilateral ce urmează a fi semnat?

C.M.: Protocolul ce urmează a fi semnat va cuprinde o serie largă de acțiuni și evenimente comune de promovare a fiecăreia dintre destinațiile noastre (observați că nu am spus în nici un moment “țări”) pe cealaltă piață. Românii nu au descoperit încă farmecul Moldovei, o destinație care te cucerește, pur și simplu, și nu ai cum să afli aceste lucruri decât vizitând-o … Moldovenii încă nu cunosc Litoralul Românesc, Delta Dunării, Gorjul, Transfăgărășanul sau Transalpina, Alba Iulia și atâtea alte locuri și atracții turistice de dincoace de Prut.

Vom organiza o Caravană de prezentare a României către agenții de turism și jurnaliștii moldoveni, evenimente în Moldova și România, întâlniri comune între hotelieri și agenții de turism pentru prezentarea și explicarea ofertelor și destinațiilor, participări la Târgurile naționale ale fiecăreia dintre destinații, infotrip-uri etc. În plus, ne propunem să convingem autoritățile naționale de turism din România și Moldova, prin efortul și activitatea noastră de lobby, să inițieze și să susțină campanii de promovare a fiecăreia din destinații, pe piața parteneră, pentru a stimula cererea și vânzările de vacanțe pe care le vom lansa.

martin9

SHOK: În vara 2014, pe litoralul românesc a fost înregistrat un număr record de turiști moldoveni. Cum ați reușit? Ce preconizați pentru anul viitor?

C.M.: Din cifrele tour operatorilor moldoveni, am înregistrat cca 20.000 de turiști moldoveni pe Litoral în această vară. Au fost eforturi inițiate în decembrie 2011, trei ani de infotrip-uri organizate de Asociația Litoral – Delta Dunării pe Litoral, cu sprijinul ANAT și al hotelierilor de pe Litoral, nenumărate prezențe în mass-media din partea noastră, pentru a atrage interesul agenților de turism moldoveni și pentru a convinge turiștii moldoveni să ne descopere. În această vară, eforturile tour operatorilor moldoveni care au început să creadă în potențialul litoralului românesc se văd deja, și asta ne face să luăm decizia de a ne prezenta la Chișinău, cu un Show Mamaia Style, la Târgul de Turism al Moldovei.

martin6

SHOK: La Chișinău, ați anunțat că veți aduce carnavalul din Mamaia. Când va avea loc evenimentul? La ce să ne așteptăm? Cât de greu este să organizezi un asemenea eveniment într-un alt oraș, într-o altă țară?

C.M.: Mamaia Style este campania noastră de promovare a stațiunii Mamaia, pe care am inițiat-o cu un an în urmă. Am prezentat Show-uri de promovare la București, la Târgul de Turism al României din 2013 și din primăvara 2014, apoi am dus același show la Londra, la Târgul de turism recunoscut ca foarte puternic pe piața industriei internaționale. Avem o colaborare eficientă și îndelungată deja cu Fashion TV România, cu care organizăm și alte evenimente de fashion și muzică în Mamaia, și care ne sprijină pentru a prezenta un show de promovare la Chișinău, cu colaborarea Fashion TV Moldova.

martin2

Desigur, asta înseamnă un buget suficient pentru a susține un asemenea show plus costuri de organizare, deplasarea întregii echipe, promovare… și suportăm aceste costuri din bugetul pe care am reușit să ni-l creăm la dispoziția Asociației Litoral, și care provine din Taxa de Promovare ce se aplica tuturor agenților economici din stațiunea Mamaia, și care contribuie astfel cu toții, la colectarea unui buget care să ne permită să finanțăm campaniile noastre de promovare. Participăm la târguri naționale și internaționale ( Moldova inclusa din anul 2015!), realizăm filme profesioniste de promovare, edităm primele broșuri de prezentare în română și câteva limbi de circulație internațională, asigurăm o prezență consistentă și permanentă în mass-media… și toate aceste costuri sunt finanțate din această Taxă de Promovare. Am creat un model unic în România, invidiat și copiat deja și de alte primării și asociații de turism, care au înțeles că avem astfel posibilitatea de a face promovare directă pentru destinația pe care o reprezentăm, cu bugete pe care să le administrăm chiar noi.

martin14

SHOK: Ați vizitat și unele locuri populare din R.Moldova. Ce v-a impresionat cel mai mult? Unde ați mai reveni? Care sunt cele trei lucruri pe care le asociați cu R.Moldova?

C.M.: Așa cum spuneam și la Chișinău la una din conferințele de presă, prietenii și colegii care au aflat că plecăm la Chișinău, mă rugau, cu toții, să le aduc bomboane Bucuria și vinuri de Cricova. Acestea sunt primele doua simboluri cu care ei asociază, deci, Moldova. Aș adăuga plăcintele moldovenești, recunoscute unanim…. M-a fermecat și m-a cucerit Moldova, încă de la prima vizită, din 2012, iar acum, când am revăzut locurile vizitate inițial și când am adăugat și alte impresii și vizite, pot să spun cu certitudine că turiștii români ar fi la fel de cuceriți pe cât am fost eu însămi, dacă s-ar decide să aleagă Moldova ca destinație nouă pentru vacanța 2015!  Aleg Mănăstirea Curchi ca prima opțiune, Mănăstirea Căpriana de asemenea, Cramele Cricova, desigur, și Chișinăul ca experiență dulce și atractivă. Din păcate, românii nu iau în considerare, în acest moment, această opțiune, pentru că Moldova nu se promovează în România! Și este păcat, pentru că și românii ar fi fermecați în Moldova, la fel precum moldovenii ar fi fermecați în România, și ar fi atât de ușor și de puțin costisitor să desfășurăm, fiecare dintre noi, o campanie puternică de atragere a turiștilor frați, către fiecare din noi! Nu înțeleg nici acum cum a fost posibil să ne ignoram, fiecare, până acum, deși avem un potențial uriaș și neexploatat în această direcție.

martin

SHOK: Sunteți o doamnă stilată, o prezență care nu trece niciodată neobservată. E greu să fii femeie, să aranjezi mereu părul, să porți rochii și tocuri, mereu?

C.M.: Nu e ușor să ții mereu pasul cu moda, tendințele, cu stilul pe care ți l-ai format și impus în mediul public, nu e ușor să ai mereu grijă să păstrezi un standard pe care ai muncit din greu să îl construiești, dar asta înseamnă deja asumarea propriei identități și imagini. Nu aș fi eu dacă nu aș avea grijă, în continuare, de imaginea pe care o afișez și pe care o port în mine pentru a mă prezenta în public. Cred că îmi stă în fire să am grijă de coafură, machiaj, ținută, vestimentație, pantofi…. și atitudine.

martin7

Nu port neapărat ținute de mari branduri internaționale, dar cred că am învățat să port cu atitudine și distincție o rochie de 100 lei , la fel precum una de 1000 de euro. Zâmbetul și privirea cred eu că înfrumusețează cel mai mult o femeie, și apoi, mai ales atitudinea, atitudinea te îmbracă, te coafează, te face să strălucești sau nu. Și mai e ceva: armonia interioară, pacea sufletească, momentul din viață în care te afli într-o anumită vreme, se transmit în exterior. În privire, în lumina ochilor, în zâmbet, De aici cred că vine frumusețea unei femei!

Cristina GUREZ

Foto: arhivă personală

Inapoi la arhiva noutaților