Furnizorii și distribuitorii de pneuri vor fi obligați să le comercializeze doar cu etichetă energetică, identică celei folosite în statele UE. Etichetele vor ghida cumpărătorii în alegerea unor anvelope de calitate – eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, mai sigure şi cu un nivel redus de zgomot, transmite CURENTUL.
Aceste prevederi se conțin în Regulamentul privind etichetarea pneurilor, aprobat astăzi de Guvern.
Documentul stabilește responsabilitățile comercianților de pneuri, metodele de testare și parametrii după care anvelopele vor fi clasificate.
De asemenea, este prevăzută introducerea informațiilor referitoare la pneuri în toate materialele promoționale distribuite în punctele de vânzare și, în mod obligatoriu, pe etichetă. Stocurile de pneuri neetichetate, urmează a fi epuizate timp de un an de la publicarea regulamentului în Monitorul Oficial.
Astfel, eticheta lipită pe banda de rulare va conține date privind clasa de eficiență a consumului de combustibil, clasa de aderență pe teren umed și clasa de zgomot exterior de rulare. După primii doi parametri, anvelopelor le va fi atribuită una din cele şapte clase, de la „A”, până la „G”, iar valoarea zgomotului urmează a fi indicată în decibeli. Veridicitatea claselor declarate va fi verificată de Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei.
Alegerea unor anvelope de clasă superioară – „A” va permite șoferului să dețină mai mult control asupra autoturismului și să facă economii de combustibil. Totodată, automobilul va elimina mai puține gaze poluante și va produce mai puțin zgomot, fiind redus efectul nociv asupra sănătății populației.
Conform unor analize estimative, trecerea autoturismelor înmatriculate în Republica Moldova de la anvelope de clasă inferioară la unele de clasă superioară, în condițiile unei distanțe parcurse de 10 mii km anual, ar genera economii de combustibil de circa 5,4 mii de tone pe an sau de peste 86 milioane lei anual. Mai mult decât atât, economiile de combustibil menționate ar reduce volumul emisiilor de CO2 cu peste 13 mii de tone.
Cristina Parfeni