Interviu cu Igor Corman, administratorul SEBN MD
Domnule Corman, SEBN MD a ajuns la a 10-a aniversare de la lansarea activităţii în Republica Moldova. Cum au fost aceşti ani?
I.C.: În aceşti ani, SEBN Moldova s-a afirmat atât în cadrul grupului SEBN SE, cât și pe piața locală, ca un partener/agent economic competitiv, dinamic și responsabil. Grație forței de muncă calificate, echipamentelor noi și tehnologiilor moderne, SEBN Moldova a înregistrat continuu performanțe la nivel de indicatori de producție. Am sporit mereu indicatorii de producţie de bază, am construit o echipă frumoasă de adevăraţi profesionişti, am contribuit la bugetul Republicii Moldova, dar și la dezvoltarea localităților în care ne desfășurăm activitatea.
Continuăm să perseverăm în atingerea indicatorilor de producție planificați și atragerea de noi proiecte. Ne mândrim cu două locații moderne, în Orhei și Strășeni, cu o suprafață de 36 000 metri pătrați, dotate cu echipamente și utilaje moderne, cu condiții de muncă europene spre satisfacția și motivația angajaților noștri. Am adus aici deja câteva proiecte, ceea ce demonstrează că avem un sistem de management a calității produsului funcțional, menținut la cel mai înalt nivel.
Care, în opinia dvs., sunt cele mai mari realizări înregistrate în aceşti ani?
I.C.: Cea mai mare realizare este faptul că am îndreptățit așteptările investitorilor noștri, materializând obiectivele trasate în două dintre cele mai moderne fabrici din industria automotive din Republica Moldova. În general, fiind parte a unui grup internaţional puternic, cum este SEBN SE, eşti pur şi simplu obligat să respecţi anumiţi indicatori, să te aliniezi standardelor generale care caracterizează grupul. Şi noi asta facem.
La capitolul realizări aş atribui şi cele trei mari proiecte implementate de SEBN MD. Ne-am început activitatea în Republica Moldova la Orhei cu proiectul privind producția de cablaje pentru Volkswagen T6PA, care ulterior, în 2021, l-am extins și în locația nouă, fabrica din Strășeni. Al doilea proiect, Skoda Octavia, se implementează la fabrica de la Orhei, începând cu luna noiembrie 2021. Iar în 2024 am lansat procesul de producție al unui proiect nou, Skoda Karoq. Aceste trei proiecte sunt o mare mândrie pentru noi, or, reuşim nu doar să demonstrăm că putem lucra la cele mai înalte nivele de calitate, făcând faţă sarcinilor trasate de investitori, dar şi ne mai bucurăm de faptul că producţia noastră înzestrează automobile care circulă în întreaga lume.
În vara acestui an, am fost onorați să fim nominalizați pentru producerea de cablaje auto destinate celui mai nou și ambițios proiect al grupului Volkswagen ID Buzz AD. Este o responsabilitate majoră și totodată o sursă de mândrie pentru noi să contribuim la realizarea cablajelor pentru primul autovehicul electric conceput integral pentru condus autonom, un reper important în evoluția mobilității fără șofer.
Acest proiect reprezintă o provocare semnificativă pentru echipa noastră de ingineri, care colaborează strâns cu specialiști din Germania și Polonia în etapa de proiectare și dezvoltare. Avem însă încredere deplină în reușita acestui demers, datorită expertizei solide a colegilor noștri și disponibilității lor de a îmbrățișa noi provocări tehnologice.
De asemenea, o mare realizare în cei 10 ani este echipa noastră pe care reușim să o menținem, să o dezvoltăm și să o consolidăm. Avem peste 3000 de angajați din peste 260 de localități, în profesionalismul cărora investim continuu. Şi, apropo, suntem mândri de faptul că reuşim să le asigurăm locuri de muncă aici, acasă, în condiţii comparabile cu cele din ţările dezvoltate, şi astfel ei nu sunt nevoiţi să plece peste hotare.
Ce credeţi că îi atrage pe oameni şi-i determină să vină să lucreze la SEBN MD?
I.C.: Cred că, în primul rând, e vorba de condiţiile de muncă şi salariile motivante. Avem o fabrică modernă, cu condiții de muncă foarte bune – începând de la temperatură constantă, indiferent că este vară sau iarnă, cantina unde angajaţii sunt asiguraţi cu hrană din contul companiei şi terminând cu transportul gratuit pus la dispoziție de către noi. Avem și alte facilități cum ar fi, spre exemplu, cabinetul medical din incinta fabricii, unde angajații beneficiază de asistența medicală necesară, pe loc.
În al doilea rând, cred că un rol important în acest sens îl are politica de la SEBN MD în raport cu angajaţii. Noi considerăm că, cea mai bună investiţie este în oameni, de aceea le oferim angajaţilor noştri posibilitatea să crească încontinuu din punct de vedere profesional, să-şi îmbunătăţească abilităţile şi să treacă la noi nivele de salarizare mai înalte. Apropo, doar în ultimii ani am operat noi majorări de salariu de circa 30%.
Adițional, în anul 2023, am lansat Programul „Grija față de angajați” menit să ofere angajaților noștri accesul la servicii și produse de calitate la prețuri avantajoase, în baza cooperării cu diferiți agenți economici din regiune: bănci, farmacii, centre medicale, școli auto, supermarketuri.
Aţi putea invoca şi careva indicatori macroeconomici, dacă le putem spune astfel, în contextul celor 10 ani de activitate în Moldova?
I.C.: Cred că în acest context ar fi cazul să amintesc de valoarea investițiilor totale – circa 50 milioane de euro, dar şi de suma totală a taxelor și impozitelor achitate la bugetul de stat – peste 1 miliard de lei. De asemenea, aş menţiona că exportul anual al companiei este de peste 2 miliarde de lei, cifre importante care demonstrează dinamica și progresul afacerii noastre de-a lungul celor 10 ani de activitate. Pe lângă aceasta, pentru noi este o mândrie faptul că, prin investiţiile pe care le facem, prin contribuţiile la buget, şi prin locurile de muncă create, ajutăm economia Republicii Moldova, dar şi contribuim la dezvoltarea localităţilor din aria geografică în care activează compania noastră.
Cu ce provocări v-aţi confruntat în aceşti 10 ani?
I.C.: Aceşti ani, într-adevăr, au fost marcaţi de provocări serioase. Cele mai mari dintre ele au fost pandemia COVID-19, criza de semiconductoare, fluctuația volumelor de producție, fluctuația de personal, inflația, războiul din Ucraina și criza energetică. Dar, echipa noastră de management a știut să trateze aceste provocări nu doar ca pe probleme, ci şi ca oportunități, iar aceasta ne-a permis să excelăm la nivel de performanțe, să fim competitivi și să avem perspective de viitor. În paralel cu toate aceste provocări, constat cu satisfacție că am reușit la capitolul eficiență, calitate, costuri și am ajuns să fim unul dintre cele mai bune companii cu cei mai buni indicatori economici din grupul Sumitomo Electric Bordnetze și asta cred că e un lucru foarte important. O dovadă în acest sens a fost decizia conducerii SEBN SE de a organiza o reuniune a acționarilor și directorilor tuturor companiilor din acest grup în Republica Moldova, care a avut loc recent, în perioada 8-10 decembrie.
În general, în pofida provocărilor din ultimii 10 ani, am devenit mai tari şi acum stăm bine pe poziții.
Pe lângă activităţile de business, veniţi periodic cu acţiuni sociale, filantropice în anumite localităţi. Ce vă determină să aveţi astfel de activităţi?
I.C.: Implicarea în proiecte sociale este o preocupare permanentă a companiei noastre. De fapt, aşa e în toată lumea – companiile nu fac doar business, ci şi implementează proiecte sociale. Printre proiectele sociale implementate de noi de-a lungul anilor aş menţiona: „Suport pentru o educație de calitate”, scopul căruia este facilitarea accesului la o educație de calitate al copiilor din medii dezavantajate prin dotarea instituțiilor educaționale cu echipamente, materiale și mijloace didactice; Campania de prevenire și reducere a riscurilor de infectare cu COVID-19, prin oferirea de suport Spitalului Raional Orhei, Primăriei Municipiului Orhei, precum și Primăriei municipiului Chișinău pentru achiziționarea de echipamente de prevenire și protecție; Suportul oferit centrelor de refugiați ucraineni de la Orhei și Strășeni; Suportul oferit constant Şcolii sportive din Orhei; Campania „Hai la școală cu SEBN MD”, în cadrul căreia acordăm ajutor financiar copiilor din familii social-vulnerabile pentru achiziţionarea rechizitelor şcolare etc.
Şi pe viitor vom continua acţiunile de acest gen, manifestându-ne pe această cale responsabilitatea socială, care pentru noi e un lucru important şi necesar.
În aceşti 10 ani, SEBN MD a acordat o atenţie deosebită programului de formare în învăţământul dual. De ce?
I.C.: Noi considerăm acest program unul bun şi necesar şi pe viitor îl vom trata cu aceeaşi atenţie ca şi până în prezent. La moment, SEBN MD are încheiate acorduri de colaborare cu Școala Profesională din Orhei și cu Colegiul de Inginerie din orașul Strășeni. În activităţile din cadrul acestui program sunt implicaţi zeci de elevi, care beneficiază de salariu de ucenic, transport gratuit și formare profesională din partea companiei, fiind asistaţi de cei mai calificaţi angajaţi ai noştri. Acest program oferă o şansă de viitor reală elevilor, iar nouă ne permite să formăm cu resursele proprii viitorii specialişti.
Ce planuri de viitor are SEBN MD?
I.C.: Noi avem stabilite obiective clare pentru următorii ani şi vom munci consecvent pentru realizarea lor. Vom depune şi în continuare eforturi pentru a fi la înălţimea aşteptărilor investitorilor noştri, vom pune şi în continuare accent pe calitate, fiind conştienţi de enorma responsabilitate ce ne revine în acest sens şi, desigur, vom continua să investim în profesionalismul angajaţilor noştri şi în consolidarea echipei pe care o avem, oferind locuri de muncă cu salarii decente şi condiţii comparabile cu cele din ţările dezvoltate.