[ X ]
CCRM a prezentat în cadrul Comisiei parlamentare rezultatele auditurilor la Ministerul Apărării și Ministerul Afacerilor Interne
27 Noiembrie

Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a prezentat la data de 26 noiembrie curent, în cadrul Comisiei pentru control al finanțelor publice, rezultatele Raportului de audit asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Apărării încheiate la 31 decembrie 2024 și rezultatele Raportului de audit asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Afacerilor Interne (MAI) încheiate la 31 decembrie 2024.

Natalia Trofim, membră a CCRM, împreună cu echipa de audit, a prezentat principalele constatări și recomandări ale rapoartelor de audit, care au stat la baza emiterii opiniilor de audit.

Auditul asupra rapoartelor financiare ale Ministerului Apărării s-a finalizat cu emiterea unei opinii cu rezerve. Opinia a fost influențată de faptul, că ministerul nu dispune de o listă exhaustivă a bunurilor transmise în capitalul social al întreprinderilor de stat pe care le-a fondat și nu a efectuat inventarierea acestora. Această inventariere este necesară pentru a verifica, dacă bunurile domeniului public, în valoare de 21,3 milioane lei, au fost incluse în aportul la capitalul social al întreprinderilor fondate.

CCRM a reliefat, de asemenea, o serie de deficiențe care, deși nu au afectat opinia de audit, sunt semnificative pentru administrarea patrimoniului și gestionarea corectă a bunurilor statului. Printre acestea se numără:

  • Ambiguități în cadrul normativ privind administrarea terenurilor destinate necesităților de apărare, generate de nearmonizarea unor prevederi din legislația subsecventă;
  • Neînregistrarea în Registrul bunurilor imobile a 89 de clădiri și 4 loturi de teren, operațiune care urmează a fi realizată în cadrul Programului de delimitare 2019–2026;
  • Proceduri în derulare privind excluderea din evidență a 90 de bunuri imobile avariate, dintre care o parte au fost deja casate sau sunt în proces de demolare. Pentru alte imobile este necesară o expertiză tehnică suplimentară;
  • Întârzierea finalizării reorganizării unor întreprinderi de stat, în special procesul de radiere a ÎS „CCM Vichi”, inițiat în anul 2004 și nefinalizat până în prezent.

Cu referire la Raportul de audit asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Afacerilor Interne încheiate la 31 decembrie 2024, Curtea de Conturi a emis o opinie cu rezerve. În anul 2024, MAI a gestionat cheltuieli în sumă de circa 4,5 miliarde lei și un patrimoniu public de aproximativ 6,8 miliarde lei, prin intermediul celor 79 de instituții subordonate incluse în raportarea consolidată.

Auditul a evidențiat mai multe constatări care au influențat opinia de audit:

Reevaluarea necorespunzătoare a clădirilor – pentru unele imobile, valoarea contabilă nu a fost actualizată conform rapoartelor de evaluare, iar durata de funcționare nu a fost revizuită, ceea ce a generat raportări distorsionate privind uzura și cheltuielile perioadei.

Încadrarea neuniformă a infrastructurii de radiocomunicații – anumite subdiviziuni au continuat să reflecte sistemele de comunicații pe conturi necorespunzătoare, deși acestea trebuie raportate unitar la categoria „Instalații de transmisie”. Situația, semnalată și anterior, nu a fost remediată.

Netransferarea investițiilor capitale finalizate în categoria „Clădiri” – obiective recepționate au rămas raportate ca investiții în curs, iar unele imobile demolate nu au fost radiate din contabilitate, afectând acuratețea situațiilor financiare, generând o majorare nejustificată a valorii clădirilor cu 3,7 milioane lei și a uzurii aferente cu 3,5 milioane lei.

Auditul a identificat și alte deficiențe relevante privind raportarea financiară și administrarea patrimoniului public.

  • Tergiversarea transmiterii patrimoniului Serviciului 112, în valoare de 212,8 mil. lei, din cauza lipsei inventarierii totale și a unor neclarități patrimoniale. Patrimoniul nu este reflectat în bilanțul MAI.
  • Neînregistrarea și utilizarea neconformă a unor bunuri imobile destinate Serviciului 112, inclusiv un sediu utilizat fără act de predare-primire și un imobil nerecepționat din cauza statutului juridic al terenului.
  • Lacune în evidența granturilor externe, precum nerecunoașterea corectă a finanțărilor anticipate și lipsa unui cadru de reglementare pentru mijloacele tranzitorii, ceea ce a generat denaturări în structura veniturilor și cheltuielilor, ceea ce a condus la raportarea nejustificată a veniturilor mai mici din granturi, cu peste 10,0 milioane lei.
  • Depășirea cheltuielilor de personal de către șase instituții subordonate și efectuarea unor plăți salariale în avans de 1,5 milioane lei, precum și acumularea unor datorii cu termen expirat de 4 milioane lei și creanțe cu termen expirat de 1,5 milioane lei

Curtea de Conturi a identificat probleme majore la planificarea și realizarea unor proiecte de investiții:

  • Heliporturile din proiectul SMURD-2, în valoare totală de 5,7 milioane lei, deși finalizate, nu sunt funcționale din lipsa unui cadru normativ de certificare, fiind constatate degradări ale infrastructurii.
  • Reconstrucția unor clădiri și obiective de infrastructură (boxe autospeciale, sedii ale poliției, Centrul Republican de Instruire) a fost afectată de documentație tehnică deficitară, lucrări necalitative, depășiri de termene și majorări ale costurilor.

În concluzie, CCRM relevă necesitatea consolidării proceselor de raportare financiară, îmbunătățirii evidenței contabile și gestionării eficiente a patrimoniului. Implementarea recomandărilor formulate de Curtea de Conturi va contribui la sporirea conformității și transparenței în administrarea resurselor publice ale Ministerului Afacerilor Interne.

Inapoi la arhiva noutaților