Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a prezentat la data de 26 noiembrie curent, în cadrul Comisiei pentru control al finanțelor publice, rezultatele Raportului de audit asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Apărării încheiate la 31 decembrie 2024 și rezultatele Raportului de audit asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Afacerilor Interne (MAI) încheiate la 31 decembrie 2024.
Natalia Trofim, membră a CCRM, împreună cu echipa de audit, a prezentat principalele constatări și recomandări ale rapoartelor de audit, care au stat la baza emiterii opiniilor de audit.
Auditul asupra rapoartelor financiare ale Ministerului Apărării s-a finalizat cu emiterea unei opinii cu rezerve. Opinia a fost influențată de faptul, că ministerul nu dispune de o listă exhaustivă a bunurilor transmise în capitalul social al întreprinderilor de stat pe care le-a fondat și nu a efectuat inventarierea acestora. Această inventariere este necesară pentru a verifica, dacă bunurile domeniului public, în valoare de 21,3 milioane lei, au fost incluse în aportul la capitalul social al întreprinderilor fondate.
CCRM a reliefat, de asemenea, o serie de deficiențe care, deși nu au afectat opinia de audit, sunt semnificative pentru administrarea patrimoniului și gestionarea corectă a bunurilor statului. Printre acestea se numără:
Cu referire la Raportul de audit asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Afacerilor Interne încheiate la 31 decembrie 2024, Curtea de Conturi a emis o opinie cu rezerve. În anul 2024, MAI a gestionat cheltuieli în sumă de circa 4,5 miliarde lei și un patrimoniu public de aproximativ 6,8 miliarde lei, prin intermediul celor 79 de instituții subordonate incluse în raportarea consolidată.
Auditul a evidențiat mai multe constatări care au influențat opinia de audit:
Reevaluarea necorespunzătoare a clădirilor – pentru unele imobile, valoarea contabilă nu a fost actualizată conform rapoartelor de evaluare, iar durata de funcționare nu a fost revizuită, ceea ce a generat raportări distorsionate privind uzura și cheltuielile perioadei.
Încadrarea neuniformă a infrastructurii de radiocomunicații – anumite subdiviziuni au continuat să reflecte sistemele de comunicații pe conturi necorespunzătoare, deși acestea trebuie raportate unitar la categoria „Instalații de transmisie”. Situația, semnalată și anterior, nu a fost remediată.
Netransferarea investițiilor capitale finalizate în categoria „Clădiri” – obiective recepționate au rămas raportate ca investiții în curs, iar unele imobile demolate nu au fost radiate din contabilitate, afectând acuratețea situațiilor financiare, generând o majorare nejustificată a valorii clădirilor cu 3,7 milioane lei și a uzurii aferente cu 3,5 milioane lei.
Auditul a identificat și alte deficiențe relevante privind raportarea financiară și administrarea patrimoniului public.
Curtea de Conturi a identificat probleme majore la planificarea și realizarea unor proiecte de investiții:
În concluzie, CCRM relevă necesitatea consolidării proceselor de raportare financiară, îmbunătățirii evidenței contabile și gestionării eficiente a patrimoniului. Implementarea recomandărilor formulate de Curtea de Conturi va contribui la sporirea conformității și transparenței în administrarea resurselor publice ale Ministerului Afacerilor Interne.