[ X ]
[ X ]
(INTERVIU) Mașa Vâhori: Pilatesul modelează corpul la fel ca un sculptor
14 Aprilie

Mașa Vâhori de ani buni este instructor de pilates, de aceea cunoaște foarte bine că acest sport este practicat nu doar pentru ați modela corpul, ci și pentru a evita anumite intervenții chirurgicale. Deși la tema aceasta antrenoarea ne-a comunicat că poate scrie o carte întreagă, în interviul acordat pentru CURENTUL.md a încercat să explice succint ce presupune acest sport și care sunt beneficiile sale în funcție de categoriile de vârstă.

CURENTUL.md: Explicați-ne rog ce este pilatesul? Care sunt particularitățile acestui sistem?

Mașa Vâhori: Pilatesul înlocuiește toate antrenamentele, care vă învață să lucrați corect cu corpul dvs, să simțiți poziția mânilor, picioarelor etc. El vă modelează corpul  și pe viitor puteți utiliza aceste aptitudini în diferite activități. Pilatesul nu presupune niște mișcări simple în sus – jos, dar din punct de vedere a biomecanicii sunt mișcări corect efectuate și benefice. Pilatesul poate fi o activitate suplimentară. După ce veți practica pilatesul, o să faceți unele lucruri mult mai bine. De exemplu mult mai corect fugiți, mergeți. În cazul în care sunteți sportiv profesionist, atunci pilatesul vă ajută să îmbunătățiți tehnica în sportul practicat. De exemplu antrenorul vă ajută să aveți o lovitură corectă, dar să îmbunătățești această tehnică ne învață pilatesul. Datorită faptului că vă învață să vă controlați poziția corpului în spațiu, bineînțeles că vă va ajuta să înregistrați rezultate mult mai înalte.

11154159_10206422802438865_1030923967_oC.: Dvs de cât timp sunteți instructor de pilates și cum ați descoperit această metodă?

M.V.: Din 2007 eu sunt antrenor, totul a luat naștere pe parcurs. La fel ca mulți alți instructori la început am condus toate antrenamentele, după jumătate de an am înțeles că pilatesul pentru mine este mult mai interesant, fiindcă necesită cunoștințe aprofundate în domeniu, sunt foarte multe nuanțe și aspecte. Mie mi-a fost foarte interesant să înțeleg corpul meu, de ce pe om îl doare undeva, ceva și cum să încercăm să scăpăm de durere. Am fost foarte curioasă, de aceea am început să aprofundez și să studiez doar acest material. Pentru început am absolvit Institutul de Educație Fizică am învățat cu frecvență la zi, la secția Kinetoterapie, apoi am învățat în Moscova 2 ani anume la Institutul de Pitales, acolo este filiala Institutului din Anglia, de aceea toți profesorii erau englezi. Acum continui să învăț în Kiev la Katea Smirnova.

C.: Căror persoane le este indicat să practice pilatesul?

11154154_10206422802198859_415778457_oM.V.: Pilatesul este un efort indicat tuturor vârstelor, genurilor. Pot practica și copiii, chiar și persoanelor în etate le este indicat, fiindcă acest efort nu e periculos. El ne ajută să descărcăm  încordarea de pe articulații, fiindcă majoritatea exercițiilor se efectuează în poziție culcat. De exemplu dacă persoanele în etate au osteoporoză, atunci pilatesul este ca o profilactică, dar și ca o îmbunătățire a stării, deci acestor persoane le sunt benefice aceste exerciți. Pilatesul lucrează nu doar cu sistemul muscular, dar și cel cardio, ceea ce nu este mai puțin important. După pilatesc pe om încetează să-l mai doară ficatul, stomacul pentru că lui i-a apărut pur și simplu  spațiu în interiorul corpului, de aceea pilatesul este indicat tuturor, nu are contraindicații.  O persoană care are tensiunea mărită și se va ocupa cu pilatesul va înceta să mai bea pastile în fiecare zi, le va bea peste o zi, fiindcă pur și simplu îmbunătățește circulația sanguină. La fel pilatesul este una din metode de-a scăpa de și hernie. Dacă o tăiați nu este o soluție, fiindcă ați înlăturat consecințele, dar nu și cauza, însă pilatesul înlătură cauzele. De exemplu vă trece migrena, fiindcă pur și simplu am eliberat un mușchi care era încordat. Dacă omul va dori să se ocupe doar cu pilatesul tot este de ajuns, dacă persoana se mai ocupă cu un sport, pilatesul va fi suplimentar. Faptul că la bătrânețe rămânem mai scunzi este din aceeași cauză, așa că dacă în fiecare zi sau de câteva ori pe săptămână veți veni să vă refaceți, la 70 de ani nu vă veți micșora cu nici un centimetru. Aceste exerciții sunt indicate și femeilor însărcinate.

C.: Dacă tot veni vorba de femeile însărcinate, ați putea să ne explicați cum anume ajută pilatesul?

11132283_10206422802238860_2025614427_oM.V.: În cazul femeilor însărcinate, pilatesul nu este benefic, dar obligatoriu. La fel și pentru refacerea după naștere. După ce femeia aduce pe lume un copil, mușchii sunt lăsați și atunci pilatesul ajută să lucreze cu mușchii bazinului, care au ținut copilul, precum și cu mușchii laterali ai abdomenului. Pentru a se reface trebuie să lucreze cu acești mușchi, iar cele care încearcă să-și facă pătrățele imediat după naștere e greșit, fiindcă acest lucru este categoric interzis. După naștere rămâne burtă și dacă femeia începe să meargă la sală să-și facă pătrățele, atunci mușchii nu se vor reface la forma inițială niciodată. Din cauza faptului că se ocupă cu sportul imediat, dar nu știu cum să facă acest lucru corect, multe dintre acestea trebuie să recurgă la operațiile plastice.  Trebuie de lucrat cu mușchii profunzi, care ne va ajuta să adunăm totul spre centru și să așteptăm până hormonii vor ajunge până la nivelul care erau înainte de naștere, abia atunci ne putem ocupa și cu întărirea mușchilor de la suprafață. E foarte important ca femeile care au născut să înțeleagă acest moment și să nu se grăbească. De asemenea multe femei în timpul sarcinii sa nu neapărat, se plâng de dureri de spate. Ele cred că este din cauza fătului, însă eu vă asigur că e greșit. La drept vorbit durerea apare nu din acest motiv, dar din cauza  faptului că trebuie de întărit musculatura, fiindcă mușchii sunt slabi și trebuie să-i dăm un suport coloanei vertebrale. Chiar dacă decidem să nu mai facem copiii nu este o alegere bună, fiindcă oricum capul, umerii sunt grei și această greutate o i-a asupra sa coloana vertebrală. Pentru o domnișoară pe care nu o doare nimic atunci pilatesul este o metodă bună pentru a te menține în formă,

C.: Prin ce se deosebește antrenamentul la sala de forță de pilates?

11131850_10206422796158708_538503831_nM.V.: Când mergeți la sala de forță antrenorul lucrează cu un mușchi anumit, apoi cu altul. Corpul este un tot întreg și de aceea trebuie de lucrat pentru a fi un echilibru, fiindcă altfel vom obține o figură la fel ca un trapez. Pilatesul oferă un relief muscular foarte bun și modelează figura, fiindcă lucrează foarte mult cu zonele afectate. Dvs veți fi la fel ca un sculptor care-și modelează corpul și nu riscați să întreceți măsura. Pilatesul în același timp vă ajută să rămâneți plastici , îmbunătățește elasticitatea articulațiilor, însă în sala de forță se întâmplă cu totul invers. Dacă  veți merge pur și simplu să vă întindeți, creierul nu înțelege ce doriți să faceți și va percepe aceasta ca o tentativă de-a rupe, de aceea a doua zi vă doare foarte mult mușchii. Mintea nu se conectează când digerează stomacul, așa și aici, nu controlați  contracția mușchilor nu puteți face acest lucru, se face atunci când ajungi la un alt nivel. Pilatesul nu întinde, dar învață omul să elibereze spațiu, articulațiilor, să nu forțeze mușchii până a simți o durere. Dacă luăm orice antrenament obișnuit, haltera este dată spre corp, și încordați mușchii, în pilates dacă luați un obiect este întins de la corp. Pilatesul te învață să lucrezi într-un alt regim. Nu se întâmplă ca la o întindere obișnuită, iar articulații încep mai bine să lucreze, amplitudinea între articulații se mărește. Aceasta este marea deosebire între întinderea la sala de forță și pilatesul.

C.: De multe ori pilatesul este confundat cu yoga, fiindcă în ambele cazuri este vorba despre mișcări lente. Care este diferența?

11148191_10206422801998854_1863196879_oM.V.: Pe o parte sunt două lucruri diferite, dar pe alta este una și aceeași. De exemplu dacă doriți să plecaţi la Roma puteți alege orice modalitate de a vă deplasa, fie cu avionul, fie cu mașina, același lucru și-n pilates. Dacă alegeți un antrenor bun, nu unul care a privit câteva filmulețe pe internet și se dă drept mare știutor, ci un antrenor de yoga care privește acest sport din punct de vedere filozofic în toată puterea acestui cuvânt, atunci are același final ca pilatesul. Scopurile sunt unele și aceleași, pur și simplu mijlocul este diferit. Fiecare lucrează cu mecanismele sale, dar până la urmă persoana ajunge să se simtă confortabil în propria piele. Yoga are mai mulți ani, însă nimeni nu a sistematizat-o, a fost transmisă din auzite, iar pilatesul a fost sistematizat, a creat un sistem de exerciții care să fie accesibil pentru oamenii simpli. Unii spun că pilatesul este mai ușor, fiindcă se realizează treptat, cu timpul ajungeți să atingeți anumite rezultate.

C.: Este adevărat că sunt câteva tipuri de pilates?

M.V.: Nu există mai multe tipuri de pilates, pur și simplu sunt mai multe tipuri de echipament. De exemplu pilatesul poate fi efectuat pe covoraș, acesta este accesibil tuturor. Mulți consideră că acest antrenament este cel mai simplu, dar la drept vorbind se întâmplă totul un pic invers. Sunt și echipamente speciale, mașini mari, la prima vedere persoanele cred că este dificil de antrenat la ele, dar nici pe departe nu este așa. Aceste mașini le poate conduce un om, deci tu conducând aparatul, îți controlezi corpul. Aceste mașini vă dă o direcție, o amplitudine anumită și vă ajută să efectuați acele exerciții pe care pe covoraș nu le puteți face. Fie le faceți incorect și efecte de la ele nu veți avea, fie va fi o gimnastică standard, dar nu pilates. Mașina pare mai complicată, însă datorită ei veți reuși fără probleme să execuți lucrurile complicate. Covorașul îl aleg persoanele care nu au acces la mașini, fiindcă ele ocupă mult mai mult spațiu.  Într-o grupă în care ne vom ocupa cu covorașul vor fi 20 de persoane, dar într-o grupă în care se practică pilatesul la asemenea aparate vor fi doar 4 persoane nu mai mult. A fost inventată tot felul de echipamente mici mingi, inelele, rulou, elastic, este ca un echipament suplimentar care vă va ajuta mult mai calitativ să executați anumite exerciții pe covoraș. De cele mai dese ori se folosesc ca o îmbunătățire a tehnicii, se poate de utilizat și pentru a complica, dar scopul nu e în asta, ci pentru a ușura și îmbunătăți tehnica. Faptul că acum au început să inventeze  tot felul de tipuri de pilates este legat de marketing,  dar deja despre esența pilatesul nici vorbă nu-i. Efectul după aceste antrenamente nu va fi la fel ca după pilates.

C.: Pasiunea pentru acest sport v-a determinat să deschideți primul studio pe pilates din țară. Spuneți-ne vă rog care vor fi prețurile unui abonament?

11136904_10206422779438290_986658542_nM.V.: Peste câteva zile va fi deschis, este în ultima etapă. Prețurile vor fi diferite, în funcție de grupă. Dacă este vorbă de ore individuale va achita la fel cum achită toți 15 sau 4 la un loc. Este complicat să numesc o sumă anumită fiindcă într-adevăr vor fi diferite. De la 30 euro pe o lună până la 30 euro pe un ceas. Diapazonul prețurilor este unul foarte larg, fiindcă vă dați seama că dacă o persoană dorește să aibă un antrenor personal asta înseamnă bani mulți, dacă sun 12 într-o sală este cu totul și cu totul alt format, la fel și prețul va fi mult mai mic.

C.: Pentru a stimula interesul persoanelor față de acest sport care este sfatul dvs?

M.V.: Este importat ca cei care doresc să se apuce de acest sport să meargă mai întâi cel puțin la 2 lecții de probă pentru a înțelege de ce are nevoie anume. În cadrul studioului pe care îl vom deschide vom avea o varietate foarte largă de servicii,  pe care le veți putea încerca și deja din ele să alegeți. Pot veni să se ocupe cu pilatesul persoanele care doresc să se refacă după operație sau chiar și cei care doresc să evite o intervenție chirurgicală. Poate încerca un pachet din 4 tipuri diferite și deja alege ceea ce-i este mai aproape.  Un lucru importat de reținut este faptul că fiecare mișcare pe care o faceți trebuie mai întâi să vă întrebați pe dvs de ce eu fac asta, dacă pur și simplu vă mișcați haotic și nu înțelegeți de ce atunci întrebați antrenorul. E important de a înțelege dacă exercițiile vor avea un efect sau este o pierdere de timp.

Autor: Natalia Moraru

Inapoi la arhiva noutaților