Lucruri stranii se întîmplă în Guvernul Republicii Moldova şi aceste lucruri amintesc de departe de perioada de tristă faimă cînd componentele coaliţiei de guvernare se măcelăreau între ele cu treabă şi fără treabă. Desigur, acum certuri şi reglări de conturi în public nu mai au loc, dar, dincolo de partea vizibilă a iceberg-ului, există şi partea invizibilă şi anume ea aminteşte de acea perioadă.
Voi trece direct la subiect şi voi preciza că am în vedere crearea Corpului de control pe lîngă Prim-ministrul Republicii Moldova. Această problemă este una „cu barbă” şi s-a discutat atît în timpul primului Guvern condus de Vlad Filat, cît şi în timpului celui de-al doilea Guvern, condus de liderul PLDM. Subiectul a figurat chiar şi în vestita adresare către cetăţeni a lui Vlad Filat din vara anului 2011, dar şi în cadrul negocierilor privind crearea noii coaliţii de guvernare. În timp ce Vlad Filat spunea că are nevoie de acest Corp de control pentru a spori eficienţa guvernării şi invoca în calitate de argument exemplul României, oponenţii săi, lăsau să se înţeleagă că au anumite temeri, deoarece acest corp de control ar fi întărit poziţiile liderului PLDM, i-ar fi dat în mîini pîrghii suplimentare. Şi o parte, şi alta, atunci puteau fi înţelese, deoarece, totuşi, era perioada „războiului rece” între componentele coaliţiei de guvernare. Acum, însă, chiar nu e clar cine şi de ce se opune creării Corpului de control, cu atît mai mult că există dovezi clare că structura respectivă e absolut necesară.
TRIBUNA a făcut un mic experiment şi a monitorizat implementarea unei indicaţii a Premierului Leancă, mai bine zis a primei sale indicaţii, cea care viza efectuarea unui audit la „Moldsilva”. Am scris cîteva materiale la această temă, solicitînd periodic informaţii despre executarea indicaţiei Premierului. Unii se întrebau atunci de ce facem acest exerciţiu, alţii s-au grăbit să concluzioneze că am avea ceva cu Premierul Leancă, pe cînd scopul nostru a fost cît se poate de clar – să arătăm că, cel puţin la acest capitol, situaţia nu s-a schimbat, chiar dacă în fruntea Guvernului este deja alt Premier. Iar exemple de acest fel sînt o mulţime şi oricine se poate convinge de asta. Vă spun chiar cum o puteţi face. Aţi observat, probabil, că Premierul Leancă a preluat exemplul Premierului Filat şi, înainte de începerea şedinţelor de Guvern, îşi dă cu părerea la diferite teme, face unele comentarii şi dă indicaţii. Ridicaţi arhiva video, selectaţi aceste indicaţii date în debutul şedinţei şi faceţi concluziile. Atunci veţi înţelege de ce readucem acum în actualitate problema creării Corpului de control al Primului ministru.
Nu în zădar am abordat acest subiect anume acum. Ştim că, în ultima perioadă, s-au făcut mai multe tentative de a introduce pe ordinea de zi a şedinţelor Guvernului subiectul respectiv şi uneori chiar s-a reuşit, dar, în ultimul moment, în mod miraculos, documentul era retras din agendă. Nu cunoaştem toate dedesubturile acestei probleme şi încercările noastre de a afla detalii la temă s-au soldat cu eşec. Nu este clar de ce se ascunde această informaţie, după cum nu este clar care sînt pietrele subacvatice pe care eşuează subiectul în continuu deja de atîta timp. În această situaţie, întrebarea mea logică este: Cine şi de ce face tot posibilul pentru a scădea eficienţa Premierului Leancă? Cine vrea ca el în continuare să fie tratat ca un Premier indicaţiile căruia se execută doar de la caz la caz şi atunci cu mare greu şi cu mare întîrziere? Îi rugăm pe acei care ştiu răspunsul la aceste întrebări să ne contacteze. Promitem că datele cu adevărat importante privind acest subiect le vom publica sau, dacă sursa va solicita anonimatul, vom găsi altă modalitate pentru ca ele să ajungă în atenţia publicului.
Dumitru Spătaru