Pînă la finele campaniei electorale a alegerilor locale din 14 iunie 2015 au rămas zile numărate, iar aceasta ne permite să facem o primă analiză sumară a modului în care au abordat această campanie şi cum s-au manifestat în general candidaţii la primăria capitalei.
Dorin Chirtoacă a făcut campanie oficial doar în a doua jumătate a acesteia. În prima jumătate el a preferat să exercite funcţia de Primar general, avînd atribuţii depline. Astfel, el a avut un spaţiu de manevră mai mare, ceea ce i-a permis să se poziţioneze mai reuşit în raport cu aţi candidaţi, făcînd campanie camuflată. În a doua parte a campaniei electorale, el s-a axat mai mult pe lucrul cu alegătorii şi doar foarte puţin a utilizat procedeele caracteristice promovării clasice, excepţie fiind poate doar promovarea pe on-line.
Zinaida Greceanîi a utilizat la maximum promovarea prin intermediul panotajului stradal, dar şi toate oportunităţile oferite de mass-media pentru a-şi face cunoscute soluţiile pentru problemele capitalei. De asemenea, în cazul Zinaidei Greceanîi s-a văzut un efort considerabil în vederea asigurării transferului de imagine total de la PSRM către candidatul său. O atenţie deosebită ea a acordat şi lucrului direct cu alegătorii.
Serafim Urechean a avut o bună campanie media, dar şi o intensă campanie de promovare prin intermediul panotajului stradal, în cadrul căreia a pus accentul pe perioada în care a fost la cîrma capitalei, pe reuşitele înregistrate atunci, dar şi pe necesitatea revenirii şi continuării acelor procese. Aceleaşi mesaje le-a promovat şi în cadrul întîlnirilor cu alegătorii. Dar problema sa a constat în faptul că şi-a început campania mult prea tîrziu şi aceasta ar putea să se expună asupra rezultatului final.
Vasili Chirtoca a avut o campanie calmă, respectînd regulile clasice pentru astfel de situaţii, punînd accent exclusiv pe propriile soluţii pentru problemele capitalei şi neintrînd în polemică deschisă cu nici un oponent. S-a văzut clar că pentru el a lucrat o echipă de buni profesionişti în domeniu, care au scos tot ce au putut la capitolul imagine, folosind toate oportunităţile existente în acest sens.
Ilian Caşu şi-a axat întreaga campanie pe transferul de imagine către el de la liderul „Partidului Nostru”, Renato Usatîi. Acest lucru s-a văzut îndeosebi în cazul panotajului stradal al candidatului. Totodată, este de menţionat că Ilian Caşu a avut şi o campanie media destul de activă, oferind nu doar soluţii pentru problemele capitalei, dar şi criticînd actuala stare de lucruri şi pe cei care au creato.
Monica Babuc, la fel ca şi Partidul Democrat în precedentele alegeri parlamentare, a încercat să scoată în prim plan familia şi valorile legate de aceasta. Firul roşu al campaniei ei a fost necesitatea depolitizării activităţii primăriei capitalei şi axarea pe problemele reale ale oamenilor. Ea a avut o campanie de promovare masivă atît prin intermediul mass-media, cît şi a altor instrumente moderne existente în acest sens.
Oazu Nantoi practic nu a fost vizibil în această campanie. El a mizat în totalitate pe imaginea lui Iurie Leancă, liderul blocului care l-a înaintat la această funcţie. Nu se ştie în ce măsură acesta a fost activ din punctul de vedere al întîlnirilor cu alegătorii, dar din punct de vedere media şi al altor instrumente de promovare, el nu s-a văzut practic deloc în campanie.
Marcel Darie a avut o campanie deosebită de a altor candidaţi – el a mizat nu atît pe o strategie, cît pe evenimente unice, dar deosebite, şi care au avut un anume impact. Aceste evenimente au avut loc cu o periodicitate anume, fiind acoperite de campanii media distincte.
Mihai Cîrlig şi-a axat întreaga campanie electorală pe critica lui Dorin Chirtoacă şi a fenomenelor negative ce au atribuţie la activitatea primăriei capitalei. Dar el nu a ştiut să-şi „acopere” evenimentele cu campanii media pe măsură.
Grigore Petrenco s-a axat exclusiv pe lupta cu „hoţii din Primărie, dar şi cu cei de la guvernare”. Acesta a fost şi elementul-cheie al campaniei sale prin intermediul panotajului stradal.
Ceilalţi şapte pretendenţi la primăria capitalei nu prea au fost vizibili în campanie. Chiar dacă şi au făcut campanie, aceasta a fost departe de ochii presei. Alegerile din 14 iunie 2015 vor demonstra în ce măsură comportamentul ales de ei pentru acest scrutin a fost eficient.
Dumitru Spătaru