[ X ]
(INTERVIU) Pantelemon Frăsîneanu: Prioritatea SRL „Bălți – gaz” este furnizarea calitativă și fiabilă a gazelor naturale
16 Aprilie

Într-un interviu acordat portalului CURENTUL, directorul SRL „Bălți – gaz”, Pantelemon Frăsîneanu a făcut bilanțul anului 2013, a vorbit despre problemele cu care se confruntă în activitate, despre relațiile cu consumatorii, dar și despre planurile de viitor ale întreprinderii.

C.: Domnule Frăsîneanu, cum a fost anul 2013 pentru SRL „Bălți – gaz”?

P.F.: În anul 2013 „Bălți-gaz” a avut drept scop de bază furnizarea gazelor naturale tuturor consumatorilor, satisfăcînd cu succes cerințele contractuale. Calitatea serviciilor acordate de firma noastră este primordială și permanent i se acordă atenția cuvenită. Am aprovizionat calitativ și fără întrerupere cu gaze naturale agenții economici, persoanele fizice și complexul termoenergetic din raza întreprinderii. Astfel, în anul precedent s-a furnizat 82 mln. m3 gaze, s-a investit în dezvoltarea sistemului gaze al întreprinderii în jur de 6,0 mln. lei. La rețelele de gaze construite, s-au conectat 662 de consumatori. Financiar, am finisat anul cu pierderi enorme (-30,0 mln. lei), motivul fiind neacoperirea de către tariful de furnizare a gazelor naturale a cheltuielilor de distribuție și exploatare suportate de întreprindere. Un alt factor a fost diminuarea cu 11,5 mln. m3 de gaze a volumului planificat spre furnizare, avînd la bază ca argument neonorarea de către consumatori a condițiilor contractuale ce țin de procurarea gazelor. Achitările joase pentru gazele naturale de către consumatori, în special de către complexul termoenergetic (SA “Cet-Nord”, întreprinderea municipală „Termogaz – Bălți”), nu a permis companiei să achite sumă de 92 mln. lei furnizorului SA „Moldovagaz”, care la rîndul său, întîmpină dificultăți în onorarea obligațiunilor față de Gazprom.

Colectarea plăților de la consumatori, este unul din cele mai importante lucruri din activitatea zilnică, care necesită atenția deosebită a tuturor membrilor colectivului și desigur, acest indice caracterizează situația economico – financiară a întreprinderii.

Aducem mulțumiri consumatorilor noștri, care își achită facturile și totodată, rugăm pe acei care nu-și onorează obligațiunile,  să o facă, în scurt timp.

C.: Cum descrieți activitatea Dvs. în funcție de director?

DSC_0524P.F.: În compania noastră orice funcție este importantă și luate toate împreună, contribuie la obținerea rezultatelor pozitive pentru ca în final să atingă obiectivul principal – furnizarea calitativă și fiabilă cu gaze naturale.

Activitatea în funcția dată cere o responsabilitate enormă față de consumatori, întreținerea tehnică la nivel înalt calitativ a rețelelor de distribuție de gaze și securitatea deosebită în exploatarea sistemului de gaze.

Apreciez foarte mult conlucrarea cu colegii mei și consider că succesul unei companii, în mare măsură depinde de managementul de răspundere și de calitățile profesionale ale persoanelor angajate. De altfel, în acest sens am mare noroc, căci în cadrul „Bălți-gaz” activează profesioniști adevărați.

C.: Care sînt principiile de bază ale activității „Bălți-gaz”?

P.F.: Ca oricare agent economic, întreprinderea „Bălți-gaz” a fost creată pentru a genera profit, avînd la bază obținerea a maximum de efecte cu minimum de eforturi și după cum spunea Peter Drucker: “ Unicul scop al unei afaceri este de a crea un client”. Anume satisfacerea cerințelor consumatorilor la nivel calitativ înalt, este principiul de bază al activității companiei. Administrația și specialiștii întreprinderii și-au pus drept scop maximizarea apropierii de consumator și minimizarea pînă la zero a frecventării de către consumator, pentru soluționarea diferitor probleme.

C.: Ce probleme întîlniți în activitate?

P.F.: Cea mai mare preocupare a noastră este îmbunătățirea calității pentru serviciile prestate consumatorilor, prin furnizarea fiabilă și neîntreruptă cu gaze naturale. Angajații noștri sînt conștienți de importanța relațiilor cu consumatorii și acționează astfel încît, acest obiectiv al nostru să fie îndeplinit cu succes.

Desigur, colectarea plăților, care ar trebui să se efectueze în termen, dar și respectarea clauzelor contractuale, sunt factori importanți, care contribuie la realizarea obiectivelor noastre.

C.: Care sînt cele mai frecvente probleme în domeniu cu care se confruntă consumatorii companiei? Ce acțiuni întreprindeți pentru a le evita pe cît de mult posibil?

P.F.: Pentru compania noastră satisfacerea necesităților  consumatorilor și stabilirea unor relații de parteneriat cu aceștia, este prioritatea de bază. Sîntem conștienți de importanța relațiilor cu consumatorii și tindem să menținem o colaborare strînsă cu ei.

Astfel, întreprindem măsuri organizatorice, diferite acțiuni, pentru a identifica și exclude  toate neajunsurile, care pot avea loc în procesul de distribuție a gazelor naturale și a lucrărilor de exploatare, ca toți beneficiarii produselor și serviciilor companiei, să se bucure de un tratament corect și servicii la standarde înalt calitative.

C.: Dar la capitolul debitori care e situația? Cum stimulați consumatorii să achite facturile?

DSC_0548P.F.: Mărimea creanțelor este un indicator foarte important care influențează direct nivelul de asigurare a întreprinderii cu surse financiare. Un astfel de indice ca „creanțe”, trebuie să fie redus pînă la zero. La finele anului 2013, valoarea creanțelor pentru gazele naturale livrate util consumatorilor este de 70 milioane lei. Cei mai mari datornici ai întreprinderii sînt întreprinderile complexului termoenergetic SA Cet-Nord și ÎM Termogaz., ale căror datorii constituie peste 92%, 64,4 milioane lei. Nivelul achitărilor întreprinderilor complexului termoenergetic în 2013 comparativ cu aceeași perioadă a anului 2012 s-a redus cu 16,3 puncte procentuale.

Pentru asigurarea în termen a achitărilor la nivel de 100% pentru gazele naturale consumate, SRL „Bălți-gaz” colaborează cu clienții în mod constant și consecvent.

În scopul eficientizării procesului de recuperare a creanțelor, Comisia de profil desfășoară lunar ședințe, unde sunt invitați reprezentații întreprinderilor debitoare. În cadrul ședințelor, sînt discutate posibilitățile de achitare a datoriilor curente și istorice și se dau propuneri pentru a eficientiza și urgenta acest proces. Totodată, datornicii sînt informați despre consecințele neachitării în termenii stabiliți a restanțelor, acestea fiind prin trimiterea unor reclamații la adresa debitorilor și în caz că nu se fac achitările, acest proces continuă cu acționarea în judecată.

C.: Cum influențează acestea asupra activității întreprinderii?

P.F.: Nerespectarea sistematică a condițiilor contractuale de către întreprinderile complexului termoenergetic, influențează negativ asupra situației financiare și diminuează plățile față de furnizorii externi de gaze naturale, ce impun penalități conform contractului.

C.: În septembrie 2013, a fost finisată reconstrucția şi modernizarea staţiei de distribuţie a gazelor (SDG Bălţi), care asigură livrarea de gaze naturale consumatorilor casnici şi agenţilor economici din municipiul Bălţi? Care sînt avantajele acesteia și ce beneficii vor avea consumatorii? Dar angajații companiei?

P.F.: Staţia de distribuţie a gazelor (SDG Bălţi), reconstruită și modernizată, asigură furnizarea de gaze naturale consumatorilor casnici şi agenţilor economici din municipiul Bălţi, precum şi din localităţile din raioanele Făleşti, Sîngerei şi Rîşcani.
Capacitatea maximă de furnizare a gazelor naturale, constituie circa 400 mil. m3 de gaze naturale pe an. Iar datorită tehnologiilor moderne, SDG Bălți la moment este unica stație pe teritoriul Republicii Moldova, ale cărei procese tehnologice de funcționare sînt complet automatizate.

Automatizarea completă a SDG Bălți garantează securitatea energetică, utilizarea eficientă a utilajului tehnic și reducerea costurilor de producere, asigură furnizarea fiabilă, sigură și neîntreruptă a gazelor naturale consumatorilor finali, garantează calitatea lor, precum și odorizarea eficientă a gazelor naturale. Graţie regulatoarelor performante de presiune cu precizie înaltă de setări, staţia menţine nivelul înalt al parametrilor de livrare a gazelor, conform cerințelor GOST, totodată permite efectuarea activităților operaționale, cum ar fi schimbarea regimului de lucru a SDG Bălți.

C.: Ce și-a propus „Bălți-gaz” pentru anul care a început deja? Ce noutăți pregătiți pentru consumatorii de gaz natural?

DSC_0520P.F.: În 2014, compania noastră va continua să investească în modernizarea și extinderea infrastructurii de gaze naturale, precum și va continua să îmbunătățească calitatea serviciilor oferite, inclusiv în direcția de promovare a beneficiilor utilizării de gaze naturale, ca sursă de căldură și confort.

Astfel, compania şi-a propus să facă faţă tuturor provocărilor care vor apărea; să identifice eficient soluţiile necesare pentru realizarea competenţelor; să realizeze obiectivele principale, privind sporirea calităţii serviciilor prestate; să consolideze relaţiile cu consumatorii potenţiali; să emită şi să transmită consumatorilor casnici facturile de plată pentru gazele naturale “în format electronic”; să întreprindă măsurile necesare în vederea încasării sumelor datorate de la consumatorii debitori; să întreprindă masuri posibile pentru  ca serviciile  prestate  consumatorilor de gaze naturale să fie de o calitate și mai înaltă.

Pentru anul 2014, programul investițional al  SRL “Bălți – Gaz” va aloca investiții în sumă de 21026,8 mii lei, care se divizează în două compartimente: extinderea rețelelor de distribuție a gazelor naturale în municipiul Bălți cu suma de 748,2 mii lei, dezvoltarea infrastructurii cu suma de 18632,1 mii lei și reparații capitale a mijloacelor fixe cu suma de 1646,5 mii lei.

O deosebită atenție se acordă securității obiectelor industriale periculoase, sistemelor de distribuție gaze cu modernizarea și renovarea prin utilaj mai performant, instalarea sistemelor automatizate, care permit monitorizarea parametrilor tehnici de la distanță, în punctele principale de distribuție gaze a filialelor Glodeni, Fălești și Rîșcani.

C.: În 2013 v-ați implicat în mai multe acțiuni sociale și de caritate. În ce vă veți implica în 2014 în acest sens?

P.F.: Desigur, societatea noastră este diversă și membrii ei au condiții diferite de trai, în dependență de posibilitatea și capacitățile de care dispun. Realitatea vieții pune în fața celor mai prosperi, din punct de vedere financiar, sarcina de a sprijini pe cei care sunt mai vulnerabili.

Întreprinderea “Bălţi – Gaz”, reieșind din condițiile sale financiare, care nu sunt deloc ușoare, fiindcă activează în baza tarifelor strict reglementate și fără profit, face tot posibilul să se implice în diferite proiecte sociale și de caritate și este de datoria noastră, a tuturor să facem viața apropiatului nostru cît mai frumoasă și fericită.

C.: Vă mulțumim!

Kristina Gurez

Inapoi la arhiva noutaților