Reprezentanții instituțiilor de stat au apreciat, în cadrul unor dezbateri publice, care sunt relațiile și normele legale dintre ramurile puterii și societatea civilă, transmite CURENTUL.
În cadrul discuțiilor a fost abordată tema relațiilor dintre Președinție și celelalte structuri de stat.
Purtătorul de cuvânt al Președintelui, Ion Ceban: „Președintele, la momentul de față este persoana cu cea mai mare legitimitate în stat. Odată cu modificarea legislației, competențele ce le are Președintele au rămas acelea de la ultimul Președinte. În ultima perioadă aceste competențe încearcă să fie limitate. Un exemplu este subordonarea SPPS-ului către SIS. Avem și festa jucată cu numirea Procurorului General, până a fi învestit noul Președinte. Președintele a fost ales să-și realizeze planul electoral. Dacă se continuă o astfel de abordare, vom ajunge la scandal. Președintele pledează pentru ceea ce pledează majoritatea populației țării”.
Anatolie Zagorodnîi, vicepreşedinte al Comisiei juridice, numiri şi imunităţi a Parlamentului Republicii Moldova: „Majoritatea parlamentară care acuză Președintele, a susținut ideea alegerilor Prezidențiale anticipate. Cei care au ieșit în turul II au promovat ideea alegerilor parlamentare anticipate. Au spus minciuni, pentru că Președintele nu are asemenea atribuții. Președintele nu are competențe mari. Chem la dialog Președintele pentru a discuta calm și pe cale pașnică să realizăm promisiunile”.
Nicolae Eşanu, viceministrul justiţiei, reprezentant al Guvernului Republicii Moldova în Parlament: „Acțiunile Președintelui nu depind de votul majorității, care a participat la vot. Președintele trebuie să fie apolitic, nu poate reprezenta un curent politic și acest lucru prevăzut în legislație i-a cerut să renunțe la funcția de șef de partid. La nivel de Guvern și Minister, nu vedem probleme dintre relațiile cu Președinția”.
Ion Dron, preşedintele Centrului de Iniţiative şi Monitorizare a Autorităţilor Publice, expert: „Ca simplu cetățean, spun că Președinția este folosită în interes de partid, asta-i lucrul cel mai prost. Una e retorica de partid și alta retorica când devii Președintele unui stat. Aici trebuie să spunem cetățenilor că nu pot face ceea ce am promis în electorală. Trebuie să existe un pact între cele 3 puteri în stat, din păcate vedem doar „mușchii”. Nu știu de ce toți vor alegeri parlamentare anticipate, dacă știm că ele nu pot avea loc”.
Maxim Lebedinschi, consilier prezidenţial în domeniul juridic şi relaţiilor instituţionale, reprezentant al Preşedintelui Republicii Moldova în relaţiile cu Parlamentul şi Guvernul: „Președintele, în mod direct, a cerut să existe un respect între instituții. Avem un Președinte ales de popor. Dacă în Constituție se spune că suveranitatea aparține cetățeanului, iar Președintele este ales de cetățean, el e suveranul statului. Președintele este un aliat al celor 3 puteri, el nu le conduce, el le unește să conlucreze. El nu poate intra în voința unui lider de partid sau șef de instituție”, a spus Maxim Lebedinschi.
Rodica Secrieru, Secretar General al Curţii Constituţionale a Republicii Moldovei: „Mandatele deputaților sunt validate de CC, la fel ca și a Președintelui. Nu putem vorbi de o putere mai mare sau mai mică. Vocea care o are Președintele este o simpatie populară, la fel ca și majoritatea parlamentară. Atribuțiile sunt aceleași, s-a schimbat doar alegerea Președintelui. Poporul este reprezentat de Parlament, nu de către Președinte pentru că are majoritatea”.
Cristina Parfeni