[ X ]
[ X ]
[ X ]
Studiu: Circa 88% din deținătorii de carduri le folosesc doar pentru păstrarea sau retragerea banilor din bancomate
20 Noiembrie

Deținătorii de carduri de plăți (bancare) ar putea valorifica în măsură mai mare serviciile financiare prin intermediul cardului, constată Studiul sociologic privind evaluarea educației financiare a populației Republicii Moldova, prezentat recent de Banca Națională a Moldovei în parteneriat cu USAID în cadrul Programului Reforme Instituționale și Structurale în Moldova (MISRA).

Astfel, deși 68% din cetățeni au un card, mai puțin de jumătate dintre ei utilizează cardul pentru plăți sau alte operațiuni bancare online. Circa 88 la sută din deținătorii de carduri le folosesc doar pentru păstrarea sau retragerea banilor din bancomate.

Cei mai avansați deținători de carduri care utilizează mobile banking și plățile cu telefonul sunt în mare parte tineri, persoane cu venituri mari, cu studii superioare și care locuiesc și activează în mediul urban. Această categorie de cetățeni are și cunoștințe, și educație financiară pentru a alege și a beneficia de diverse servicii financiare.

Alți 32% din respondenți au spus că nu dețin un card pentru că primesc salariul sau pensia în numerar. O altă explicație a fost neîncrederea și lipsa cunoștințelor despre modalitatea de deschidere sau utilizare a cardului de plăți.

În același timp, rezultatele Studiului sociologic privind evaluarea educației financiare a populației Republicii Moldova confirmă că majoritatea moldovenilor nu sunt suficient informați despre diversitatea produselor financiare existente și posibilitatea de a beneficia din plin de pe urma acestor servicii. Astfel, cele mai cunoscute produse financiare de respondenți sunt ipoteca sau creditul ipotecar pentru locuință, creditul auto inclusiv leasingul auto, depozitul bancar, creditul de microfinanțare, asigurarea obligatorie.

Totodată, mai mulți participanți la sondaj au menționat că dețin măcar un instrument financiar: asigurare, card, credite, depozite, pensie privată, acțiuni și cote de participare la companii și chiar criptoactive sau produse similare. Mai bine de 58 la sută dintre respondenți afirmă că reputația de afacere bună a instituției financiare este principalul criteriu de care se conduc, când sunt în căutarea unor produse financiare, dar mai țin cont și de decizia rapidă din partea companiei sau experiența pozitivă anterioară de colaborare cu instituția financiară.

Pentru a îmbunătăți acești indicatori, Banca Națională a Moldovei va desfășura o campanie națională de educație financiară de amploare, cu susținerea Programului USAID MISRA.

Notă: Studiul privind evaluarea educației financiare a populației Republicii Moldova a fost realizat la comanda Centrului Expert-Grup la inițiativă Băcii Naționale a Moldovei și cu suportul programului USAID MISRA. Studiul a fost efectuat în baza metodologiei OECD pe un eșantion reprezentativ al populației, cu vârsta cuprinsă între 18 și 75 de ani, fără regiunea transnistreană a Republicii Moldova.

Inapoi la arhiva noutaților