Sistemul de sănătate este o prioritate la nivel național și global, fiind esențial pentru dezvoltarea unei societăți prospere și sustenabile. În cadrul Agendei 2030, sănătatea este recunoscută ca un domeniu critic, iar Obiectivul 3 al ONU vizează asigurarea sănătății și bunăstării pentru toți, la orice vârstă.
În Republica Moldova, instituțiile medico-sanitare publice, coordonate de Ministerul Sănătății, joacă un rol crucial în acest sens, furnizând servicii medicale conform necesităților populației.
În Raportul anual al Curții de Conturi a Republicii Moldova (CCRM), se menționează că în anul 2023, pentru asistența medicală spitalicească au fost contractați 74 de prestatori pentru asistență medicală spitalicească, dintre care 17 la nivel republican, 9 la nivel municipal, 35 la nivel raional și 9 privați.
Auditul extern, realizat de Curtea de Conturi, a relevat mai multe deficiențe în cadrul a patru instituții medico-sanitare publice importante, incluzând spitale gestionate de Consiliul municipal Chișinău (Spitalul Clinic Municipal „Sfânta Treime”, IMSP Spitalul Clinic Municipal „Sfântul Arhanghel Mihail”) și Ministerul Sănătății (IMSP Institutul de Ftiziopneumologie „Chiril Draganiuc” și IMSP Institutul Oncologic).
Printre cele mai importante deficiențe identificate care se regăsesc în toate cele 4 IMSP se numără:
Aceste deficiențe subliniază necesitatea unor reforme profunde și a unei mai bune gestiuni a resurselor în sistemul de sănătate din Republica Moldova. Problemele comune identificate afectează nu doar funcționarea eficientă a instituțiilor, dar și accesul pacienților la servicii de calitate și utilizarea optimă a resurselor disponibile.