Șase companii private din Republica Moldova au devenit deținătoare ale premiului pentru implementarea standardelor de integritate în afaceri, transmite CURENTUL.
Premiul a fost acordat în premieră în cadrul concursului „Marca comercială a anului 2019”, pe 19 august, în cadrul unei ceremonii online. Iniţiativa aparţine Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) și Centrului Naţional Anticorupţie (CNA) și s-a desfășurat în parteneriat cu Camera de Comerţ şi Industrie.
La categoria „Întreprinderi mici”, premiul a fost acordat SRL „Lokmera”; la categoria „Întreprinderi mijlocii” distincția a revenit ÎCS Coca-Cola Îmbuteliere Chișinău SRL, iar la categoria „Întreprinderi mari” au fost premiate BC FinComBank SA, ÎM Orange SA, ÎM Moldcell SA și BC Victoriabank SA.
Alte câteva companii – BAR MGP Broker SRL (marca comercială Rapidasig), GȚ Ygrick-Group (Biantti), Jaman SRL (Agrobiznes), Art-Proeco SRL (Ronți), Kaufland SRL, SC Sandriliona SRL au primit diplome din partea organizatorilor concursului.
Premiul oferit de PNUD și CNA are drept scop încurajarea implementării standardelor de integritate în societățile comerciale, precum şi promovarea bunelor practici în acest domeniu.
Câștigătorii au făcut dovada implementării pe parcursul anului 2019 a unor mecanisme de promovare a standardelor de integritate şi anticorupţie în business. Aceștia au prezentat juriului propriile coduri de etică sau conduită în afaceri, procedurile de raportare a neregulilor la locul de muncă şi de soluţionare a conflictelor de interese, mecanismele de protecţie a avertizorilor de integritate, precum şi cele de control intern și de declarare şi evaluare a cadourilor.
Dima Al-Khatib, reprezentantă rezidentă PNUD în Republica Moldova, a menționat în cadrul ceremoniei online de premiere a câștigătorilor premiului de integritate: „Sectorul privat joacă un rol crucial în combaterea corupției. Prin adoptarea unei atitudini de zero toleranță față de corupție, acesta poate promova o concurență loială, poate pune în aplicare politici care promovează un mediu de afaceri echitabil și corect și o interacțiune transparență și onestă cu sectorul public, astfel sprijinind dezvoltarea durabilă și creșterea economică. Prin acest premiu ne propunem să încurajăm inițiative inovatoare și exemple de acțiune pozitivă și liderism în promovarea integrității în afaceri. Utilizarea standardelor de integritate și a mecanismelor solide de prevenire a corupției pot fi măsuri mai eficiente și mai puțin costisitoare decât combaterea consecințelor corupției, atât pentru entitățile private, cât și pentru cele publice”.
Ruslan Flocea, directorul Centrului Național Anticorupție, a declarat: „Prin această nominalizare vrem să încurajăm şi să ne arătăm sprijinul pentru companiile private, care implementează standardele de integritate, identifică și gestionează riscurile de corupție în activitatea lor și pun în aplicare proceduri eficiente anticorupție. Pentru noi, în calitate de instituţie anticorupţie, este foarte important să avem cât mai mulţi parteneri în promovarea politicilor de integritate, iar sectorul afacerilor trebuie să fie unul dintre aliaţii CNA. Vom sprijini în continuare acest domeniu şi ne vom implica pentru a creşte gradul de cultură a integrității în sectorul privat”.
Participanţii la nominalizarea pentru implementarea standardelor de integritate în afaceri au fost scutiţi de achitarea taxei de participare, care a fost acoperită de PNUD Moldova, prin proiectul „Lupta împotriva corupției prin consolidarea integrității în Republica Moldova”.
Concursul „Marca comercială a anului” se desfăşoară începând cu anul 2003 şi este organizat de Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova (CCI) în parteneriat cu Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală a Republicii Moldova (AGEPI). În afară de premiul pentru integritate, concursul „Marca comercială a anului” are alte 11 nominalizări, între care „Reputaţie şi încredere”, „Femeia în afaceri”, „Liderul anului”, „Export”, „Debutul anului” etc.
Proiectul „Lupta împotriva corupției prin consolidarea integrității în Republica Moldova”, implementat de PNUD Moldova, cu suportul Ministerului Afacerilor Externe al Norvegiei are drept obiectiv crearea unui sistem durabil de integritate și anticorupție în cadrul entităților din sectorul public și privat, precum și în cadrul sectorului asociativ. Proiectul se desfășoară în perioada 2019-2021.
Cristina Pendea