Pasaport romanesc poate fi perfectat cu reședința în România, pentru cazurile în care ai un domiciliu în țară. Dacă însă nu ai domiciliu permanent în România sau vrei să te stabilești în altă țară – poți solicita reînnoirea pașaportului românesc cu reședința în străinătate.
Reînnoirea pașaportului românesc cu domiciliul în străinătate poate fi solicitată în cadrul Consulatelor României de peste hotare sau la Serviciul Public Comunitar pentru Eliberarea și Evidența Pașapoartelor Simple. Pentru aceasta vei avea nevoie de o programare online prealabilă.
La depunerea cererii pentru reinnoirea pasaportului romanesc cu domiciliul în străinătate, actul de identitate (buletin de identitate) prezentat, se retrage și se transmite Serviciului Public Comunitar pentru Evidența Persoanelor, iar pașaportul anterior se anulează și se restituie titularului.
Reînnoirea pașaportului românesc poate fi necesară și atunci când documentul a fost deteriorat, pierdut sau furat. Procedura nu este complicată, dar necesită respectarea unor etape.
Ce termen de valabilitate are un pașaport românesc?
Pașaportul românesc este eliberat pentru o perioadă de:
⦁ 3 ani pentru minorii de până la 12 ani;
⦁ 5 ani pentru persoanele între 12-18 ani;
⦁ 10 ani pentru persoanele de peste 18 ani.
În cazul în care ai optat pentru reînnoirea pașaportului românesc până la expirarea celui precedent, respectivul document își păstrează valabilitatea până la data înscrisă în fila informatizată.
Totuși, valabilitatea pașapoartelor încetează în momentul care se constată de către autoritățile competente faptul că sunt deteriorate ori distruse sau, după caz, existența în conținutul acestora a unor ștersături ori modificări operate fără drept.
În cât timp este eliberat pașaportul românesc?
Cererile pentru eliberarea pașaportului simplu electronic se soluționează de către autoritățile competente, în termene de:
⦁ Până la 15 zile lucrătoare, în cazul cererilor depuse în țară;
⦁ 45 de zile lucrătoare, în cazul cererilor depuse la consulatele României în statele membre UE;
⦁ 60 de zile lucrătoare, în cazul cererilor depuse la consulatele din state din afara UE.
Unde poți ridica pașaportul românesc reînnoit?
Dacă ai solicitat reînnoirea pașaportului românesc, îl poți ridica din străinătate, de la Consulatul unde a fost depusă cererea sau de la un alt Consulat. De asemenea, cetățenii români care au depus cererea de eliberare a pașaportului simplu electronic în țară, la oficiile Serviciului Public Comunitar de Pașapoarte, pot solicita ca eliberarea documentului să se efectueze la orice Consulat.
Locul de unde solicitantul dorește să ridice pașaportul va fi specificat de către acesta la momentul depunerii cererii sau, ulterior, în baza unei cereri scrise.
Pașaportul simplu electronic poate fi ridicat atât de către titular, cât și de o persoană împuternicită de acesta printr-o procură specială.
Transmiterea pașapoartelor prin poștă
Dacă ai solicitat reînnoirea pașaportului românesc cu reședința în străinătate, poți opta pentru expedierea acestuia prin poștă sau serviciu de curierat rapid, pe propria cheltuială. Această cererea se face la momentul depunerii cererii de perfectare a pașaportului.
Cetățeanul român care și-a stabilit domiciliul în străinătate are obligația ca, la eliberarea pașaportului simplu electronic cu menționarea statului de domiciliu, să prezinte actul de identitate care atestă domiciliul din România, emis de către autoritățile române.
Ce acte sunt necesare pentru reînnoirea pașaportului românesc?
⦁ Certificatul de cetățenie română (după caz);
⦁ Buletinul de identitate, aflat în termen de valabilitate, în original;
⦁ Certificatul de căsătorie (după caz);
⦁ Dacă persoana deține Cartea de identitate provizorie, aceasta trebuie însoțită de certificatul de naștere, în original;
⦁ Buletin de identitate moldovenesc (dacă persoana nu deține un carnet de identitate românesc și solicită pașaport românesc cu domiciliul în Republica Moldova);
⦁ Documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului;
⦁ Pașaportul anterior, dacă acesta există.
Pașii de urmat dacă nu ai timp să te ocupi personal de reînnoirea pașaportului românesc
Există multiple situații care te pot împiedica să perfectezi sau să-ți reînnoiești pașaportul românesc. Necunoașterea procedurilor legale sau lipsa de timp, sunt în topul motivelor din care oamenii amână perfectarea actelor de călătorie. În astfel de cazuri, poți apela la serviciile unei companii juridice de consultanță. Este important însă să apelezi la o companie cu reputație bună și care oferă garanții legale pentru fiecare serviciu prestat.
JustConsult este o companie care activează în domeniul cetățeniei române din 2003. În acești 18 ani mai mult de 300.000 de moldoveni s-au încredințat companiei și cu ajutorul JustConsult și-au perfectat actele românești sau au redobândit cetățenia română.
De ce să soliciți reînnoirea pașaportului românesc cu JustConsult?
⦁ Oferim mentenanță la orice etapă de perfectare a actelor românești;
⦁ Te programăm din timp la instituție;
⦁ Achităm din timp taxele de stat, iar astfel nu mai trebuie să pierzi timp în cozi interminabile;
⦁ Oferim garanții printr-un contract de prestare servicii;
⦁ Oferim bon fiscal pentru fiecare taxă achitată;
⦁ Îți oferim transport confortabil, de clasa business, pentru data și ziua în care ești programat.
Dacă dorești să beneficiezi și tu de mentenanța JustConsult pentru perfectarea pașaportului românesc sau pentru orice alt serviciu legat de redobândirea cetățeniei române, accesează site-ul companiei și selectează serviciul de care ai nevoie. Completează formularul și obține o consultație gratuită.
Dacă ai nevoie de o consultație urgentă din partea specialistului JustConsult, sună la numărul de telefon 022 10 50 80.