Vor fi stabilite reguli unice la aprobarea bugetului autorităţilor bugetare independente. Parlamentul a modificat şi completat, în ședința de astăzi, Legea finanţelor publice şi responsabilităţilor bugetar-fiscale, în lectură finală. Noile prevederi au fost susținute de 54 de deputați din cei prezenți, informează CURENTUL.
Potrivit unui comunicat de presă, astfel, se instituie un cadru general unitar privind procedurile, administrarea și utilizarea fondurilor publice a autorităților bugetare independente, cu dreptul să participe la consultările bugetare, organizate de Ministerul Finanțelor, conform procesului bugetar, în cadrul cărora pot înainta propuneri vizând bugetele acestora.
În context, autoritățile bugetare independente vor prezenta proiectul bugetului propriu pentru anul următor Guvernului, însoțit de avizul consultativ al Ministerului Finanțelor, pentru a fi inclus în proiectul bugetului de stat.
Alte completări se referă la răspunderea conducătorului autorităţii bugetare independente în cazul emiterii de către Curtea de Conturi a opiniei contrare sau în cazul refuzului auditorului public extern de a emite opinie asupra situaţiei financiare.
În contextul practicilor internaţionale de transparenţă fiscală, autorii propun abrogarea prevederilor ce ţin de aprobarea de către Parlament a limitelor macrobugetare pe termen mediu. Totodată, se propune extinderea termenului de prezentare Parlamentului a raportului semestrial privind executarea bugetului public naţional pe anul bugetar în curs, de la 15 august până la 15 septembrie.
La fel, se va introduce obligativitatea aducerii în concordanţă de către autorităţile administraţiei publice locale a bugetelor sale cu modificările operate la legea bugetului de stat pe parcursul anului bugetar. Va fi necesară și completarea legii cu reglementări privind volumul transferurilor de la alte bugete care urmează să fie inclus în bugetele provizorii ale beneficiarilor de aceste transfere, în cazul formării şi executării bugetului provizoriu.
Pentru îmbunătăţirea disciplinei fiscale şi a managementului riscurilor bugetar-fiscale, se propune modificarea succesiunii stingerii datoriilor în fel următor: penalitatea, dobânda şi alte plăţi, suma principală a împrumutului.
Conform legislaţiei în vigoare 11 autorităţi publice independente îşi aprobă bugetele în mod separat de către Parlament, iar ulterior se prezintă Guvernului pentru includere în proiectul bugetului de stat. Prevederile legale privind elaborarea şi aprobarea bugetelor acestor autorităţi diferă de la o lege la alta, ceea ce implică un tratament neuniform a acestor prevederi. Potrivit autorilor, această practica de adoptare separată a bugetelor autorităţilor publice independente a avut ca rezultat distorsionarea procesului bugetar.
Cristina Gurez