Un subiect sensibil pe o tematică din domeniul agricol, abordat de Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM), inclus în Raportul anual de audit 2022 a fost conformitatea acordării compensațiilor și ajutorului umanitar agricultorilor afectați de efectele calamităților naturale asupra recoltei anului 2020.
Anul agricol 2020 a avut un impact negativ asupra activității agricultorilor din țară din cauza secetei pedologice prelungite, care a afectat atât culturile de toamnă, cât și culturile de primăvară.
În vederea atenuării consecințelor calamităților naturale, au fost efectuate intervenții directe, prin acordarea compensațiilor și ajutorului umanitar agricultorilor afectați, din trei surse de finanțare în valoare totală de 462,8 mil. lei: prin derogare de la prevederile legale, din mijloacele Fondului național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural au fost alocate 324 mil. lei; din contul asistenței financiare nerambursabile acordate de Federația Rusă au fost alocate 275 milioane ruble rusești, echivalentul a 59,7 mil. lei; ajutor umanitar extern – 6 mii tone de motorină în valoare de 79,1 mil. lei, acordat cu titlu gratuit de Guvernul României.
În procesul de acordare a compensațiilor și ajutorului umanitar agricultorilor, au fost implicate mai multe autorități: Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA), Agenția de Intervenție şi Plăți pentru Agricultură (AIPA), Ministerul Finanțelor (MF), Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale (MSMPS), Comisia interdepartamentală pentru ajutoarele umanitare, precum și Agenția Rezerve Materiale (ARM).
Potrivit constatărilor Curții de Conturi, termenele restrânse de realizare a sarcinilor delegate actorilor implicați în procesul de gestiune a mijloacelor destinate acordării compensațiilor și ajutorului umanitar au generat un șir de deficiențe și neconformități.
Astfel, unele dosare de subvenționare pentru acordarea compensațiilor și ajutorului umanitar conțin acte de constatare cu date neveridice și nejustificate documentar, ceea poate condiționa validarea dosarelor neconforme; situația este generată de faptul că AIPA nu deține instrumente de verificare a corectitudinii datelor din actele anexate la dosarele solicitanților.
Aplicarea neuniformă de către AIPA a prevederilor legale față de termenele limită de acceptare a dosarelor a determinat favorizarea unor beneficiari, prin extinderea cu o zi a termenului de depunere și defavorizarea altora, termenul limită de depunere fiind diminuat cu o zi.
Capacitățile reduse de stocare în Sistemul Informațional Automatizat „Evidența solicitanților și beneficiarilor de subvenții” a informațiilor din dosarele depuse a determinat, prin derogare de la prevederile legale, introducerea de către AIPA în SIA doar a informațiilor strict necesare pentru validarea dosarelor.
Modificările operate în unele hotărâri de Guvern pe parcursul implementării acestora, și anume excluderea obligațiunilor de a justifica deținerea în proprietate sau folosință a terenurilor agricole afectate de calamitățile naturale, a limitat AIPA în acțiuni privind validarea suprafețelor terenurilor indicate de către solicitanți. În această situație, a persistat riscul de acordare dublă a mijloacelor financiare atât proprietarilor, cât și gestionarilor pentru aceleași suprafețe afectate.
Pentru repartizarea sprijinului acordat producătorilor agricoli, au fost aprobare prevederi regulatorii prin hotărâri de Guvern distincte, însă întocmirea Actului de constatare a pagubelor s-a efectuat în lipsa unui act normativ aprobat în modul stabilit. Lipsa unui mecanism normativ bine conceput și aprobat regulamentar a determinat un șir de deficiențe și neconformități la completarea actelor de constare a pagubelor, întocmite de către Comisiile pentru examinarea și evaluarea gradului de afectare a culturilor agricole, ca urmare a calamităților naturale înregistrate.
Volumele produselor petroliere distribuite unor producători agricoli au fost majorate față de cele aprobate, ca urmare a aplicării unilaterale a densității medii a motorinei utilizate pentru transformarea din kg în litri, de către distribuitor, în lipsa coordonării deciziilor sale cu ARM. Totodată, se atestă prezența unui vid regulator privind acțiunile care urmează a fi întreprinse în condițiile în care beneficiarul considerat eligibil refuză să-l primească, a decedat sau se află peste hotare.
Unii membri ai Comisiilor locale de stabilire a pagubelor, precum și factorii de decizie care aprobă Actele de constatare a pagubelor au admis încălcarea regimului juridic al conflictelor de interese. Totodată, materializarea riscurilor privind imposibilitatea rambursării mijloacelor financiare acordate neconform este condiționată de lipsa unor instrumente de informare a organelor de stat ale căror drepturi ar putea fi sau au fost lezate, ca urmare a încălcării regimului juridic al conflictelor de interese, inclusiv termenul de un an privind adresarea în instanța de judecată pentru declararea nulității actului și recuperarea mijloacelor acordate în baza acestui act.
Curtea de Conturi relevă necesitatea întreprinderii unor măsuri urgente de revizuire, ajustare și aprobare în modul stabilit a Îndrumarului metodologic cu privire la evaluarea gradului de afectare a culturilor agricole ca urmare a calamităților naturale, pentru a exclude pe viitor abordările neuniforme la întocmirea Actelor de constatare a pagubelor. De asemenea, sunt necesare măsuri de rigoare pentru recuperarea la buget a mijloacelor financiare acordate neregulamentar și suplimentar, iar cadrul regulator aferent calamităților naturale necesită a fi revizuit și armonizat.