[ X ]
R. Moldova nu are capacitate de a valorifica banii donatorilor. Cazul proiectului privind reforma învățământului
20 Iulie

R. Moldova nu are capacitate de a valorifica banii donatorilor, aceasta reiese din cazul proiectului privind reforma învățământului, care a fost lansat în țara noastră în 2014. Datele se conțin în Raportul de audit asupra situațiilor financiare ale proiectului „Reforma învățământului în Moldova”, examinat de Curtea de Conturi, informează CURENTUL.

Conform datelor prezentate de CCRM, pentru implementarea cu succes a reformei structurale în sectorul educației, în anul 2013, Guvernul Republicii Moldova și Asociația Internațională pentru Dezvoltare au semnat Acordul de finanțare (IDA 51960), în vederea obținerii unui credit în valoare de 26,1 mil. Drepturi Speciale de Tragere (DST), echivalentă cu 40,0 mil. dolari SUA. Proiectul „Reforma învățămîntului în Moldova” este implementat pe parcursul a 5 ani și care urmează o abordare bazată pe rezultate, cu debursări legate de rezultate măsurabile. Ministerul Educației (MEd) este autoritatea responsabilă de implementarea Proiectului și asigură managementul general al acestuia.
În vederea realizării obiectivelor și activităților prevăzute, în perioada 2013 – 2015 au fost debursate surse din contul creditului extern în valoare de 14, 3 mil dolari SUA, din care au fost executați doar 3,4 mil. dolari SUA.

„Astfel, auditul a constatat că ponderea sumelor debursate de Banca Mondială în această perioadă, din totalul surselor financiare prevăzute pentru realizarea acțiunilor destinate implemenării Proiectului și a reformei structurale în domeniul educației, constituie 35,7%. Concomitent, se atestă că, nivelul de valorificare a mijloacelor financiare destinate Proiectului este de doar 8,5%”, se arată în raportul CCRM.

Experții denotă că, idicii slabi, comparativ cu așteptările și debursările efectuate a fost condiționat de mai mulți factori de ordin intern și extern: întârzieri semnificative la întrunirea standardelor minime de asigurare a calității, și anume s-a constatat că necesitățile aferente școlilor selectate pentru reparație sînt mult mai mari decît a fost inițial anticipat; astfel costurile estimate pentru aceste reabilitări depășesc semnificativ valoarea conceptuală a DLI-urilor destinată pentru activitățile respective; instabilitatea componenței executivului în anul 2015, s-au schimbat doi miniștri ai educației care au funcția de Director General a Proiectului; fluctuația sporită a personalului implicat în implementarea proiectului, astfel pe parcursului exercițiului bugetar din 10 consultanți locali 6 au fost înlocuiți.

Anastasia Borta

Inapoi la arhiva noutaților