[ X ]
Proiectul modificării politicii fiscale pentru 2021 – analizat de Platforma DA. „Conține prevederi periculoase”
7 Octombrie

Vicepreședintele Platformei Demnitate și Adevăr, Alexandru Slusari a făcut o primă analiză a proiectului politicii fiscale pentru anul 2021 înaintat de Guvern, transmite CURENTUL.

Alexandru Slusari menționează că sunt discuții la partid și în fracțiune pe marginea subiectului, dar este puțin probabil că formațiunea va susține modificările. „Sunt modificări ce conțin prevederi foarte periculoase pentru sectorul agrar și autonomia locală, sunt favorabile pentru concentrarea economiei și înrăutățesc situația pentru producătorii agricoli, businessul mic și mijlociu și autoritățile publice locale (APL)”, menționează Alexandru Slusari.

Potrivit vicepreședintelui Parlamentului, modificările politicii fiscale conțin erori grave: „Micșorarea cotei TVA pentru inputuri până la 12 % se face în interesul unui grup îngust de antreprenori. În condițiile când nu există un mecanism de control asupra prețurilor, nu este plafonat adaosul comercial la furnizorii de inputuri, iar Consiliul Concurenței nu este funcțional, nu există nicio garanție că prețurile la fertilizanți și pesticide se vor micșora. Totodată, pentru agricultori se va reduce TVA la intrare.

Majorarea TVA pentru agricultori până la 12 % în situația dominării unor companii mari pe piață, când fermierii nu pot influența prețurile la producția agricolă, ar majora povara fiscală pe agricultorii mici și mijlocii. Totodată, agroholding-urile vor primi din bugetul de stat sume mai mari pentru restituirea TVA la export. Evident că guvernarea a decis să faciliteze unele companii mari de importatori de resurse și exportatori de materie primă în formă brută.

Includerea taxelor rutiere în acciz poate fi acceptată pentru agricultori doar dacă fermierilor urmează să le fie restituit accizul la motorina procurată. În caz contrar, pentru producătorii agricoli cresc costurile combustibilului, întrucât la moment pentru tractoare taxele rutiere nu sunt percepute.

Dacă taxele rutiere vor fi incluse în acciz, veniturile proprii ale autorităților publice locale se micșorează. Accizul totalmente se transferă în bugetul de stat, pe când actualmente taxele rutiere parțial se repartizează în bugetele locale.

Plafonarea taxelor locale lezează flagrant drepturile autonomiei locale și facilitează businessul mare. Consiliile locale vor fi lipsite de flexibilitatea stabilirii unor taxe locale în funcție de specificul business-ului și cifrele de afaceri. Au de câștigat cazinourile, supermarketurile, centrele comerciale mari etc.”, mai menționează Slusari.

Cristina Parfeni

Inapoi la arhiva noutaților