[ X ]
Proiect PAS: Mai multă regulă și transparență în activitatea de taxi
13 Iulie

Deputații Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS), Alex Trubca și Marina Morozova au înregistrat un proiect de lege care vină să aducă mai multă regulă și transparență în activitatea transportului rutier în regim de taxi, informează CURENTUL. 

„Domeniul taximetriei în Republica Moldova se confruntă de câțiva ani cu o problemă majoră – concurența neloială. Unul din factorii care au influențat acest proces este apariția pe teritoriul Republicii Moldova a platformelor electronice de oferire a serviciilor de transport rutier în regim de taxi. Operatorii platformelor sunt companii care prestează servicii pe teritoriul național, extrag profit, evitând contribuțiile fiscale la bugetul țării, operațiile financiare fiind de multe ori realizate prin intermediul instituțiilor financiare internaționale”, a explicat Marina Morozova.

Alex Trubca a menționat: „La moment, datele arată că cel mult 20% din toate cursele de taxi sunt fiscalizate în Republica Moldova. Prin implementarea acestor modificări vom deschide posibilitatea implementării noilor tehnologii și extinderea numărului de curse fiscalizate. Așteptările noastre sunt că cel puțin 60-70% în următoarele șase luni să fie fiscalizate. Fiscalizarea înseamnă și creșterea nivelului de securitate al călătorilor or un bon fiscal înseamnă și o garanție a calității serviciilor și o posibilitate a călătorului să meargă, atunci când este nemulțumit de calitatea serviciilor, la Agenția pentru Protecția Consumatorilor”.

Principalele prevederi ale proiectului sunt:

  • Proiectul de lege va obliga deținătorii de platforme şi aplicaţii de comenzi de taxi să fie înregistrate juridic pe teritoriul Republicii Moldova și să pună spre utilizare aceste sisteme doar prin intermediul operatorilor de transport care prestează servicii de transport rutier în regim de taxi. Astfel, aceste platforme vor fi responsabile fiscal pe teritoriul țării. Un alt aspect important este că prețurile vor fi dictate de piață.
  • Doar mașinile care sunt înregistrate în Registrul operatorilor de transport rutier se vor putea conecta la aceste platforme.
  • Pentru o monitorizare corectă, deținătorii platformelor vor prezenta trimestrial Agenției Naționale pentru Transport Auto lista vehiculelor și șoferilor care au operat cel puțin o cursă în regim de taxi. Astfel, organele de control vor putea analiza atât activitatea platformelor, cât și a șoferilor. La moment, sunt mașini care prestează servicii de taxi, dar nu sunt înregistrate în Registrul Agenției Naționale Transport Auto. Pe parcursul ultimilor ani s-au depistat conducători auto care transportă pasageri în regim de taxi fără acte permisive, fără a fi achitate taxe și impozite prevăzute de legislația fiscală și fără ca autoturismele să fie înregistrate în Registrul Agenției Naționale Transport Auto (ANTA).
  • Proiectul de lege prevede și un șir de acțiuni de debirocratizare: se propune ca șoferii să nu mai fie obligați să dețină fizic certificatul de competențe profesionale și acesta să fie verificat doar digital, așa cum este în cazul permisului de conducere sau certificatului de înmatriculare a unității de transport. De asemenea, se propune și extinderea termenului de valabilitate a acestui certificat, de la 3 la 5 ani.
  • Proiectul de lege prevede și introducerea unor modificări la Codul Contravențional, astfel încât eventualele încălcări admise de către platforme sau transportatori să poată fi penalizate.

„Ne dorim platforme comode și utile, cu posibilități tehnice avansate, dar și care vor oferi securitate cetățenilor și corectitudine din partea platformelor şi aplicaţiilor de comenzi de taxi, operatorilor de transport și șoferilor de taxi. În urma acestor modificări trebuie să crească nivelul de siguranță și confort a serviciilor de transport rutier în regim de taxi”, a adăugat Marina Morozova.

Inapoi la arhiva noutaților