În gestionarea situațiilor de criză, cum este cea cauzată de infecția cu COVID-19, poliția are unul dintre rolurile de bază, alături de medici și alți profesioniști. Pentru a interveni rapid și eficient, polițiștii au nevoie și de un instrument de comunicare și colaborare internă. Pe viitor, această comunicare va fi asigurată prin intermediul unui sistem Intranet, care va uni într-o rețea unică toți cei circa 9 000 de angajați ai poliției, transmite CURENTUL.
Studiul de fezabilitate pentru viitorul sistem este elaborat de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), cu sprijinul financiar al Guvernului Statelor Unite ale Americii.
Viitoarea platformă va putea fi accesată de pe diferite dispozitive. Aceasta va furniza informații la zi și va oferi conexiune directă la bazele de date care vizează activitatea poliției, va face posibilă partajarea documentelor, va oferi instrumente de planificare și gestionare eficientă a resurselor umane și a fluxurilor de date. Totodată, angajații vor fi informați în regim real despre toate actualizările operate la cadrul normativ, procedurile operaționale noi și sarcinile care sunt puse în fața efectivului. Platforma Intranet va deschide noi oportunități pentru instruiri on-line. Tot la distanță vor putea fi organizate și unele ședințe.
Viitorul sistem Intranet se va baza pe bunele practici din țară și de peste hotare. Una dintre experiențele pozitive aparține Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare. Organizația utilizează un sistem global Intranet, care reunește în prezent peste 10.000 de angajați în cadrul unei platforme unice de colaborare și asigură maximă transparență și eficiență.
„Un sistem Intranet pentru poliție înseamnă dezvoltarea și consolidarea capacităților, inclusiv a celor de intervenție rapidă. O astfel de resursă informațională asigură un acces mai operativ și mai sigur la diferite informații. La rândul lor, deciziile adoptate în baza unor date exacte asigură rezultate mai bune în activitate”, susține Andrian Șova, director al Serviciului Tehnologii informaționale al Ministerului Afacerilor Interne.
Constatările preliminare ale studiului de fezabilitate au arătat că, în majoritatea inspectoratelor de poliție din țară, sistemele Intranet lipsesc. Excepție fac câteva inițiative locale, care nu sunt dotate pe deplin cu echipamente necesare. În același timp, angajații acestora nu au pregătirea pentru a utiliza platforma în mod eficient. Informația oficială din cadrul Ministerului Afacerilor Interne este distribuită prin intermediul sistemului de poștă electronică guvernamentală, prin telefoane sau dispozitive mobile.
„Comunicarea internă reprezintă un element extrem de important pentru activitatea oricărei instituții. Aceasta devine și mai actuală în situații de criză. Grație noilor tehnologii digitale, platforma Intranet oferă diverse instrumente și soluții de colaborare internă, fapt care ar contribui la eficientizarea proceselor derulate și o coordonare mai bună a acțiunilor poliției”, a menționat reprezentantul Ambasadei SUA la Chișinău, directorul secției INL (Biroul justiție penală și aplicare a legii), Timothy Buckley.
„Studiul de fezabilitate va fi disponibil până la finele lunii mai. În paralel cu acest studiu sunt elaborate specificațiile tehnice ale viitoarei platforme Intranet. În perspectivă, platforma va fi implementată pe etape. Inițial, aceasta ar putea fi pilotată pentru un grup de angajați, astfel încât să fie examinate toate avantajele și dezavantajele și, după caz, să se facă ajustările necesare. Extinderea va avea loc pas cu pas, asigurând eficiența comunicării interne”, susține Viorel Albu, manager de proiect la PNUD Moldova.
În ultimii ani, PNUD a implementat mai multe proiecte de consolidare a capacității instituțiilor de aplicare a legii. Unul dintre acestea a susținut crearea Centrului Național de Coordonare Integrată a Acțiunilor de Ordine Publică (Centrul de Criză), o structură interinstituţională de suport decizional, de nivel naţional, constituită pentru gestionarea crizelor de ordine publică cu grad de risc sporit.
Cristina Pendea