[ X ]
Noua licitație de la aeroport – aceeași Mărie, cu altă pălărie? Caietul de sarcini prevede scutirea de orice responsabilitate legală a organizatorilor licitației
5 Martie

Aeroportul Chișinău a anunțat noua licitație pentru darea în locațiune a spațiilor comerciale ale aerogării. A fost publicat și noul caiet de sarcini, care nu diferă prea mult de precedentul document și care a scandalizat opinia publică, pentru că ar favoriza o singură companie. Cu toate acestea, documentul conține și prevederi noi, care ridică mai multe semne de întrebare, scrie ziua.md. 

Astfel, ca și data trecută, criteriile impuse participanților la licitație s-ar plia perfect pe caracteristicile companiei franceze „Lagardere Travel Retail”. Este vorba de obligativitatea unei experiențe de cel puțin șapte ani în domeniul comerțului tip „travel retail” și alimentației publice în minimum zece aerogări din Uniunea Europeană. De asemena, ca și în precedentul document, se vrea ca firma câștigătoare să aibă experiență în ultimii cinci ani în cel puțin trei spații comerciale cu destinația Travel Retail și alimentație publică în aeroporturi.

În același timp, potențialii investitori care ar vrea să participe la licitație au la dispoziție un termen ridicol de scurt pentru a depune ofertele – doar două săptămâni. Mai mult decât atât, a fost introdusă o prevedere despre excluderea imediată din concurs a companiilor care contestă dispozițiile din caietul de sarcini.

O altă prevedere care ridică semne de întrebare este scutirea de orice responsabilitate a celor care organizează licitația. Punctul 3.3 din proiect prevede expres acest lucru.

„Angajații Î.S. „Aeroportul Internațional Chișinău”, membrii Comisiei de licitație, precum și membrii Consiliului de administrație, nu fac nici o declarație sau garanție și nu vor avea nici o răspundere față de nici o persoană, inclusiv față de orice ofertant, în conformitate cu orice lege, statut, reguli, reglementări sau răspundere civilă delictuală, principii de restituire sau îmbogățire fără justă cauză sau în alt mod pentru orice pierdere, daune, costuri sau cheltuieli care ar putea apărea sau ar putea fi suportate sau suferite din cauza oricărui element conținut în prezenta documentație sau în alt mod, inclusiv exactitatea, adecvarea, corectitudinea, fiabilitatea sau caracterul complet al materialului și orice evaluare, presupunere, declarație sau informație conținută în aceasta sau considerată ca făcând parte din prezenta documentație sau care rezultă în orice mod din acest proces de atribuire”, se arată în document.

Prevederea pare să fi fost inclusă după ce mai mulți factori de decizie de la aeroport, printre care și fostul administrator al aerogării, Constantin Vozian, și-au dat demisia pe parcursul desfășurării primei licitații.

Amintim că mai mulți observatori au declarat recent că acordarea unui termen atât de scurt pentru prezentarea ofertelor este suspect și ar favoriza anumite companii, care au știut din timp despre organizarea licitației. Fostul secretar de stat la Ministerul Justiției, Nicolae Eșanu, este unul dintre cei care a criticat acest lucru. El a adăugat că niciun investitor serios nu se va hazarda să-și schimbe planurile de afaceri într-un termen atât de scurt.

„Nu știu dacă licitația privind spațiile de la aeroport a fost organizată corect sau nu. Și chiar admit ca totul a fost organizat cu bună-credință și în conformitate cu legea. Dar, ca și în cazul comisiilor de privatizare a cărui membru am fost, voi spune ceea ce spuneam și atunci – acordarea unui termen de 30 de zile pentru prezentarea ofertelor este o bătaie de joc. Căci niciun investitor serios nu se va hazarda să schimbe planurile de afaceri într-un termen atât de scurt, ca să nu mai vorbim despre necesitatea de a identifica resursele necesare pentru noua investiție (doar cineva care nu are habar ce înseamnă activitatea de întreprinzător poate să-și imagineze ca antreprenorii stau cu banii sub saltea și asteaptă ca Guvernul să inițieze licitații)”, a scris Nicole Eșanu, într-o postare pe Facebook.

Amintim că la prima licitație s-au înscris doar două companii – „Lagardere Travel Retail” și „LeBridge”. Prima a fost înregistrată în R. Moldova pe data de 9 noiembrie 2023, cu puțin timp înainte de anunțarea concursului. Firma își are sediul într-o cameră dintr-un cămin din sectorul Buiucani al Capitalei. În ceea ce privește compania „LeBridge”, aceasta ar fi depus actele de participare pe ultima sută de metri.

Companiile care vor să participe la concurs vor putea depune ofertele începând cu 11 martie, termenul limită fiind 25 martie. Câștigătorul licitației va fi anunțat în data de 29 martie.

Inapoi la arhiva noutaților