Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) propune spre consultări publice proiectul Hotărîrii de Guvern privind inițierea negocierilor asupra proiectului Contractului de finanțare dintre Republica Moldova și Banca Europeană de Investiții pentru realizarea Proiectului „Moldova drumuri IV” și acordarea împuternicirilor pentru negocierea acestuia, transmite CURENTUL.
Conceptul Proiectului „Moldova drumuri IV” este o continuare logică a proiectelor anterioare în cadrul cărora au fost reabilitate și construite circa 500 km de drumuri naționale din rețeaua prioritară.
În prima secțiune a Proiectului „Moldova drumuri IV” este prevăzută lansarea lucrărilor de reabilitare, modernizare și extindere a următoarelor sectoare de drumuri:
Drumul M5 Frontiera cu Ucraina–Criva–Bălți–Chișinău– Tiraspol–frontiera cu Ucraina, pe sectorul Criva – Bălți, cu o lungime de 133 km (reabilitare), cost estimativ 129 mil. Euro;
Drumul M2, centura orașului Chișinău, pe sectoarele 2 și 3, cu o lungime de 17,35 km (extindere la 4 benzi de circulație și intersecții denivelate), cost estimativ 52 mil. Euro;
Drumul M3 Chișinău – Comrat – Giurgiulești – frontieră cu România, sectorul de ocolire a orașului Cimișlia, km 0+000 – km 7+200 (construcție nouă) cost estimativ 9 mil. Euro;
Pentru sectoarele de drumuri nominalizate au fost elaborate studii de fezabilitate și documentația de proiect, astfel procedurile de achiziționare a lucrărilor vor fi lansate imediat după aprobarea finanțării acestora.
Concomitent, pentru dezvoltarea și continuarea Programelor cu finanțare externă proiectul prevede elaborarea studiilor de fezabilitate și documentației de proiect pentru următoarele sectoare de drumuri:
Drumul M5, sector Bălti – Rădeni (km 133+000 – km 189+000);
Construcția sectorului lipsă între drumul național R1 și M5 (completarea rețelei de drumuri naționale incluse în rețeaua Trans Europeană de Transport);
Drumul M5, sector Rădeni – Chișinău (km 189+000 – km 258+000);
Drumul M5, sector Budești – frontieră cu Ucraina (lungimea 85 km);
Drumul M2, sector Chișinău – Budești (sectorul 4 al drumului de centură al or. Chișinău);
Drumul M2, ocolire orașului Chișinău sectoarele 5 și 6 (sectoare lipsă cu o lungime de aproximativ 50 km);
Construcția Autostrăzii Ungheni – Chișinău – Odesa.
Drumul M1, sector Leușeni – Chișinău (km 0+000 – km 85+000).
Drumul M1, sector Chișinău – Dubăsari (km 105+000 – km 154+000).
Proiectul Contractului de finanțare dintre Republica Moldova şi Banca Europeană de Investiții are drept scop contractarea unui împrumut în valoare totală de 150 mil. Euro, ceea ce reprezintă o cofinanțare a Proiectului în cuantum de 50%. A doua parte a sumei va fi negociată cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Concomitent Contractul de finanțare presupune și o alocare în formă de Grant 10 mil. Euro din sursele „Emerging Advisory and Technical Assistance Facility for Eastern Partnership Investment in Connectivity („EPIC”)”.
Cristina Parfeni