[ X ]
Mineralele din gropile de împrumut vor fi accesibile. Extragerea se va permite până la o adâncime de 5 m
25 Iulie

În scopul facilitării construcției, reparației, modernizării și extinderii drumurilor publice și căilor ferate, digurilor de protecție contra inundațiilor, prevenirii, stopării şi lichidării consecințelor proceselor geologice periculoase, Guvernul a avizat pozitiv inițiativa legislativă de modificare a Codului subsolului, transmite CURENTUL.

Amendamentele propuse vor permite extragerea rocilor sedimentare, neconsolidate, de argilă, argilă nisipoasă, nisip argilos, până la o adâncime de 5 metri, fără atribuirea în folosință a subsolului, în baza proiectelor de execuție, coordonate cu Agenția pentru Geologie şi Resurse Minerale, supuse expertizei ecologice de stat sau evaluării impactului asupra mediului, cu acordul proprietarului terenului.

Necesitatea de a opera modificări la Codul subsolului a survenit ca urmare a problemelor apărute la reabilitarea drumurilor publice, în cadrul Proiectului de Susținere a Programului în Sectorul Drumurilor din Republica Moldova. Proiectul este implementat cu suportul partenerilor de dezvoltare și prevede construcția unor sectoare de drum noi, extinderea unor sectoare de drum existente cu executarea rambleurilor, pentru care este nevoie de pământ suplimentar. Conform prevederilor normative tehnice în vigoare, construcția rambleurilor se efectuează din pământuri excavate din gropile de împrumut și debleuri.

La fel, aceste modificări vor simplifica procedurile pentru Autoritățile Publice Locale care au nevoie de utilizarea pământului pentru construcția/restabilirea barajelor, combaterea eroziunilor și alunecărilor de teren etc.

Mineralele utile din gropile de împrumut nu vor putea fi comercializate. În costul de construcție a rambleurilor se vor include doar cheltuielile legate de excavarea, transportarea și compactarea acestora. În prezent, pentru obținerea permisiunii de excavare a pământului la construcția rambleurilor, conform procedurilor stabilite în Codul subsolului, este necesară o perioadă de timp îndelungată, ceea ce pune în pericol respectarea termenilor contractuale de executare a lucrărilor rutiere și poate conduce la ratarea mijloacelor financiare alocate de Instituțiile Financiare Internaționale.

Cristina Parfeni

Inapoi la arhiva noutaților