Conducerea Ministerului Finanțelor a avut o întrevedere online cu reprezentanții mai multor asociații din domeniul transporturilor. În cadrul ședinței au fost discutate măsurile de politică fiscală și vamală pentru anul 2021, propuse anterior spre consultare publică, transmite CURENTUL.
În debutul întrevederii, Vicepremierul Serghei Pușcuța a subliniat importanța acestor ședințe de lucru cu toate părțile interesate în procesul de definitivare a proiectului de lege care urmează să fie prezentat Guvernului spre aprobare, și respectiv – Parlamentului spre adoptare.
La rândul său, Secretarul de stat al Ministerului Finanțelor, Dorel Noroc a menționat că, politica fiscală și vamală pentru anul viitor urmărește crearea unui climat investițional favorabil dezvoltării economice, precum și susținerea mediului de afaceri.
Principalele măsuri de politică fiscală și vamală pentru anul 2021, cu impact direct asupra domeniului transportului, care au fost examinate în cadrul ședinței, se referă la: consolidarea accizului stabilit pe valoarea autoturismelor, includerea taxelor rutiere în accize la produsele petroliere, dar și eliminarea prohibițiilor la importul mijloacelor de transport.
Potrivit dlui Dorel Noroc, prin consolidarea accizului stabilit pe valoarea autoturismelor va fi asigurată o echitate fiscală și socială, prin redistribuirea veniturilor, de la persoanele cu capacitate mai mare de plată către persoanele social vulnerabile.
Referindu-se la includerea taxelor rutiere în accize la produsele petroliere, Secretarul de stat a declarat că, dezavantajul sistemului actual constă în lipsa unei corelații strânse între gradul de utilizarea a infrastructurii drumurilor și mărimea taxei rutiere: „În urma acestei modificări, mărimea taxei rutiere suportată de către contribuabil va fi direct proporțională cu cantitatea de produse petroliere consumată. Astfel, măsura dată va avea ca efecte o redistribuire a poverii fiscale în partea ce ține de mărimea taxelor rutiere suportate, de la contribuabilii care consumă mai puțin produse petroliere, către contribuabilii care consumă mai mult produse petroliere, respectiv frecvența utilizării infrastructurii drumurilor și mărimea mijlocului de transport este mai mare”.
Reprezentanții asociațiilor din domeniul transporturilor au menționat că susțin o bună parte din măsurile politicii fiscale și vamale, cu excepția schimbării mecanismului taxei rutiere pentru care se necesită o analiză complexă, adăugând că vor interveni cu unele propuneri în procesul de definitivitare a documentului de politici fiscale și vamale pentru anul 2021.
Cristina Pendea