Mai multe străzi din capitală vor avea benzi de circulație rutieră dedicate transportului public. O dispoziție în acest sens a fost semnată ieri, 19 octombrie, de viceprimarul capitalei, Ilie Ceban, transmite CURENTUL.
Benzile dedicate vor fi aplicate în regim de testare pe următoarele coridoare:
Str. Alba Iulia – str. Ion Creangă – bd. Ștefan cel Mare și Sfânt – str. Ciuflea – bd. Dacia;
Str. Calea Ieșilor – bd. Ștefan cel Mare și Sfânt – bd. Constantin Negruzzi – bd. Iurie Gagarin – bd. Decebal;
Bd. Mircea cel Bătrân – str. Alecu Russo – Bogdan Voievod – bd. Renașterii Naționale;
Str. Vasile Alexandri – șos. Hâncești – str. Gheorghe Asachi.
La etapa actuală, se definitivează și se coordonează cu poliția rutieră schița de proiect pentru coridorul „str. Alba Iulia – str. Ion Creangă – bd. Ștefan cel Mare și Sfânt – str. Ciuflea – bd. Dacia”. Celelalte trei coridoare la fel sunt în proces de elaborare și definitivare a proiectării.
În procesul de elaborare a proiectelor se ține cont de recomandările raportulului PNUD Moldova „Viziunea strategică și foaia de parcurs pentru extinderea benzilor dedicate pentru transportul public din Municipiul Chișinău”, elaborat la solicitarea Primăriei Chișinău.
Anterior, benzi dedicate dedicate pentru transportul public au fost trasate pe bd. Grigore Vieru – str. Mitropolit Bănulescu-Bodoni şi str. Alexandr Puşkin.
Necesitatea aplicării benzilor dedicate vine ca urmare a situației critice din traficul rutier din Chișinău, care duce la mari abateri și întârzieri de la regimul stabilit al transportului public. Acestea au ca scop să faciliteze majorarea vitezei de deplasare a transportului public și transportarea călătorilor în timp util.
Totodată, implementarea acestui proiect va încuraja cetățenii să utilizeze transportul public și ar reduce numărul de autovehicule personale care circulă pe străzile municipiului Chișinău, eliberând și trotuarele de autovehiculele parcate.
Ce înseamnă „banda dedicată” pentru șoferii capitalei?
Este permisă intersectarea benzii pentru virarea la dreapta, intrare și ieșire din curți, dar este interzisă circulația pe bandă.
Este interzisă prin semnul „Oprire interzisă” (3.31) oprirea, staționarea sau parcarea pe banda dedicată.
Este interzisă prin semnul „Oprire interzisă” (3.31) oprirea, staționarea sau parcarea pe banda extremă stângă pe anumite porțiuni, unde strada este foarte îngustă.
Oprirea pentru îmbarcarea/debarcarea pasagerilor trebuie efectuată de pe banda stângă, preferabil mai aproape de trecerile pietonale, pentru a preveni traversarea neregulamentară a străzii de către pietoni. Același lucru e valabil pentru unitățile de taxi, care așteaptă pasagerii.
Parcarea pe strada cu bandă dedicată este permisă doar în locurile special amenajate, din contul trotuarului. Orice alt tip de parcare, inclusiv la intrarea în curți, este neregulamentară și pasibilă de aplicarea amenzii.
În premieră pentru Chișinău, banda de carosabil este destinată inclusiv cicliștilor.
Cristina Parfeni