Liderul Partidului Sc himbării, Ștefan Gligor, spune că majoritatea exporturilor/importurilor de marfă în/din Republica Moldova sunt în pericol de a fi blocate dacă autoritățile nu vor întreprinde măsuri urgente, transmite CURENTUL.
Ștefn Gligor explică că agresiunea Federației Ruse împotriva Ucrainei a blocat orice tranzit de marfă prin teritoriul ucrainean, or anume prin Ucraina era realizat transportul terestru cu TIRuri a mărfurilor din UE și din est, iar în prezent toate transporturile spre direcțiile menționate pot fi făcute prin traseul de ocolire – România, Ungaria, Slovacia și Polonia, iar pentru aceasta este nevoie de autorizații de transport marfă ungare, slovace și poloneze eliberate transportatorilor de ANTA.
„Pe motiv că autorizații de transport marfă fără plată pentru Ungaria deja nu mai sint, au rămas doar circa 800 de autorizații cu plată care mai pot fi eliberate de ANTA, economia noastră este în pericol. Fără aceste autorizații este imposibilă tranzitarea Ungariei. Mai mult sunt probleme mari cu autorizațiile CEMT, la fel extrem de deficitare în Republica Moldova”, spune Gligor.
De asemenea, el spune că există multiple semnale că exporturile ce urmau să tranziteze Ungaria sunt îngreunate, iar în foarte scurt timp țara noastră va fi în imposibilitate să exporte/importe atât de pe piața din Est, cât și din Uniunea Europeană, ori coridorul de transport spre Vest vine prin România-Ungaria.
„Este nevoie urgentă de a iniția negocieri cu autoritățile din Ungaria, Polonia, Slovacia, Slovenia pentru a obține cote suplimentare de autorizații cu aceste țări, în caz contrar nu doar transportatorii, dar și majoritatea producătorilor autohtoni vor fi afectați puternic, cu consecințe grave pentru toată economia națională și fiecare cetățean și bugetul public național.
Deficitul de marfă va duce la majorarea prețurilor la produsele de consum curent, care în lipsa unei Agentii de Concurență și ministerelor de resort competente deja au crescut cu zeci de procente, plătite din buzunar de cetățeanul de rând.
Incapacitatea Ministerului Infrastructurii și a conducerii ANTA de a administra adecvat această criză este evidentă și de asta examinarea și solutionarea acestor probleme trebuie asigurată de prim-ministru și CSE în regim de urgență.
Vedem cum în Ucraina Președintele Zelenski și echipa sa, adoptă masuri și reforme fiscale curajoase în plin război cu Federația Rusă cu scopul de a păstra capitalul în țară si a relansa economia. Din pacate „ai noștri” întîrzie cu acțiuni evidente și pe timp de pace”, spune Gligor.
Cristina Parfeni