În cadrul unui interviu pentru CURENTUL, consilierul ministrului Economiei și Infrastructurii, Veaceslav Garștea, a vorbit despre noua sa funcție la Ministerul Economiei și Infrastructurii, de ce și-a schimbat specialitatea, ce atribuții are la MEI, cum arată o zi de muncă, dar și ce planuri de viitor are.
CURENTUL: Domnul Garștea, sunteți consilier al ministrului Economiei și Infrastructurii. Ce concret intră în competența Dvs.?
Veaceslav Garștea: Da, într-adevăr, de ceva timp sunt consilier pe probleme speciale a Ministrului Economiei și Infrastructurii. Scopul general al funcției este crearea unui cadru stimulativ și eficient în scopul realizării agendei și obiectivelor stabilite de către domnul Ministru. Sarcinile de bază constau în monitorizarea elaborării studiilor analitice și notelor informative privind situația la zi pe domeniile de acțiune ale ministerului, fortificarea capacităților analitice și de planificare pentru elaborarea documentelor strategice, acordarea suportului în facilitarea conlucrării ministrului cu ministerele, instituțiile guvernamentale, organele de ordine publică și securitate națională, monitorizarea procesului de evaluare, elaborare și implementare a cadrului juridic, precum și a activității de cooperare economică bilaterală și multilaterală a Republicii Moldova cu alte state ale lumii.
C: Opinia publică vă cunoaște în special grație carierei făcute la Poliția de Frontieră. Ce v-a determinat să vă schimbați specializarea și să treceți la Ministerul Economiei și Infrastructurii?
V.G.: Economia mi-a plăcut întotdeauna și a fost un domeniu pe care mereu l-am urmărit și m-a interesat. Să urmăresc evoluția indicatorilor macro-economici, dezvoltarea mediului de afaceri, principalii factori care influențează asupra comerțului și industriei a fost un hobby pentru mine atâta timp, cât am lucrat la Ministerul Afacerilor Interne. Iată de ce, încă în anul 2004, am decis să fac a doua facultate și am mers la Academia de Studii Economice. Timp de 4 ani am studiat Businessul și Administrarea Afacerilor, specialitatea Managementul Firmei. După aceasta, încă doi ani am făcut Masteratul în Drept Economic.
Nu știu de ce, dar am avut certitudinea și încrederea că oricum, vreodată voi avea posibilitatea să activez și în acest domeniu. Și uite că nu am greșit.
C: Ați reușit deja să stabiliți relații de colaborare cu conducătorii de instituții subordonate MEI care intră în sfera atribuțiilor Dvs.? Ați intrat deja în esența problemelor existente?
V.G.: După mine, este evident că activitatea la un loc de muncă nou începe în primul rând cu procesul de cunoaștere a colegilor de serviciu. Sigur că am făcut cunoștință cu toți secretarii de stat, cu șefii de direcții și subdiviziuni, șefii instituțiilor subordonate ale MEI.
Am constatat cu plăcere că efectivul MEI este format din angajați foarte profesioniști, care activează de mai mulți ani în această ramură. De exemplu, conducătorii principalelor domenii de activitate cum ar fi: politicile economice și domeniul de afaceri, politicile în domeniul energetic, tehnologia informației, transport, construcții, etc.., au o experiență profesională de minimum 14-16 ani. Eu cred că anume așa angajați asigură memoria instituțională și dezvoltarea de calitate a politicilor de activitate a Ministerului.
Un capitol aparte aș dedica instituțiilor subordonate ale MEI: Agenția pentru Eficiență Energetică; Agenția pentru Protecția Consumatorului și Supravegherea Pieței; Agenția pentru Supravegherea Tehnică; Agenția Națională Transport Auto; Autoritatea Aeronautică Civilă; Agenția Navală. Acestea sunt autoritățile administrative ale MEI care asigură implementarea politicilor de stat pe principalele domenii de activitate. Am observat, de asemenea, că la conducerea acestor instituții sunt persoane din domeniu, cu o bogată experiență profesională și cu care avem o strânsă colaborare.
MEI mai are și alte instituții în subordine la care mai este și fondator, cum ar fi: Institutul Național de Metrologie, Institutul de Standardizare și altele.
Constat, zi cu zi, cât de voluminos este spectrul de activitate al MEI, de rând cu aceasta și problemele de serviciu nu întârzie să apară. Dar știu cu certitudine că cu o abordare responsabilă, profesionistă și corectă, totul se poate rezolva.
C: Care domenii/probleme vor fi prioritare pentru Dvs. în noua funcție?
V.G.: Prioritar pentru mine este informarea corectă a conducerii ministerului privitor la problemele apărute pe domeniile de activitate, dar și propunerea soluțiilor pentru rezolvarea lor. Spre exemplu, chiar recent am avut niște situații sensibile care au necesitat și implicarea mea: protestele publice organizate de transportatorii auto – a fost necesară organizarea întâlnirilor dintre grupul de protestatari cu conducerea ANTA care s-a finisat cu un set de propuneri de amendări a legislației în vigoare.
Menționez aici și informația apărută în spațiul public referitor la nava maritimă înregistrată în RM care a transportat nitrat de amoniu în portul Beirut. Astfel, am verificat legalitatea înregistrării acestei nave la Autoritatea Navală, pachetul de acte depus, taxele de stat încasate, etc.. Interesant este că din înregistrarea acestor nave, dar și eliberarea anumitor certificate, cum ar fi cel de navigabilitate, aduce în bugetul de stat sume destul de mari. În perioada, 2012-prezent, datorită acestor proceduri, la bugetul de stat au fost încasate peste 200 mln. lei.
În concluzie, aș putea spune că implicarea mea este obligatorie în orice situație sau problemă apărută care este mai specială și se deosebește de celelalte probleme de rutină caracteristică domeniilor de activitate.
C: Cum arată o zi de lucru a Dvs. în funcția de consilier?
V.G.: Ziua de lucru aici se deosebește mult de cea pe care am avut-o la Poliția de Frontieră și în general de orice zi din Ministerul Afacerilor Interne. Este un serviciu mai mult de birou, care presupune 8 ore de muncă pe zi cu pauză de masă și sfârșitul zilei de munca la ora 17:00.
Evident nu este o problemă să muncim și peste program atunci când este necesar sau este o urgență. Totuși, în mare parte, ziua mea de muncă depinde direct de agenda Ministrului. Dimineața începe cu analiza ședințelor și întâlnirilor planificate. La multe din ele, trebuie să-l însoțesc. La unele asigur „prezența” doar informațional. Spre exemplu, dacă domnul Ministru merge azi în vizită la MOLDAC sau la ZEL Bălți, eu studiez situația în acele instituții, depistez anumite probleme și informez ministrul.
Totodată, în rezultatul acestor vizite, ar putea apărea anumite indicații referitor la activitatea instituțiilor vizate. În acest caz, mă implic deja într-o colaborare strânsă cu conducerea și angajații pentru a pregăti note informative, rapoarte analitice, proiecte de legi și hotărâri de guvern.
C: Pe cât de receptiv este ministrul Economiei și Infrastructurii la sugestiile Dvs.? În genere, în ce relații sunteți?
V.G.: Cu domnul ministru suntem într-o relație pur de serviciu. Vizual ne cunoșteam de mai mult timp, dar venind în această funcție ne-am cunoscut mai îndeaproape.
Vreau să vă spun că am fost selectat strict pe principii obiective: experiența profesională în structurile de forță, stagiu bogat în ierarhia birocratică a instituțiilor statului, studii superioare juridice și economice, limbi străine și, nu în ultimul rând, capacitățile și abilitățile personale de comunicare și de management.
În general, domnul ministru este foarte receptiv ca persoană și în mod special este receptiv la tot ce se întâmplă la MEI. Este foarte comod să lucrezi cu el.
C: Ce obiective aveți pentru perioada imediat următoare?
V.G.: Obiectivele sunt foarte simple. Încerc să mă afirm în noua poziție. Studiez și citesc mult rapoartele de activitate, planuri strategice, prognozele economice, mă implic în activitățile de rutină a instituțiilor subordonate, asigur cooperarea instituțională și intervin la rezolvarea problemelor instituționale. Într-un cuvânt, îmi îndeplinesc cu sârguință misiunea de serviciu și, nu în ultimul rând, cu o mare satisfacție în tot ceea ce fac.
MEI este ministerul care a absorbit altele 3. Astăzi mă aflu într-un domeniu foarte vast cu posibilități enorme în care voi încerca să mă asimilez cât de curând posibil.
C: Ce planuri de viitor aveți?
V.G.: Planurile mele de viitor sunt foarte îndrăznețe și cu un pic de modestie îmi voi permite să nu le divulg astăzi. Pe termen scurt, pun mare accent pe ceea ce fac astăzi. Sunt o persoană foarte responsabilă și pun mult suflet în tot ceea ce fac. Vreau să mă afirm la MEI din toate punctele de vedere. Sper să rămân aici destul timp pentru a mă realiza și a aduce un aport considerabil, o plus valoare acestui minister cu capacitățile și potențialul meu.
Iar în viitor mai vedem. Am înțeles de-a lungul carierei că viața îți poate aduce surprize la care nici nu te aștepți. Sunt convins că doar o muncă asiduă duce spre rezultatul mult dorit. De aceea sunt chiar curios ce îmi va aranja soarta în viitorul apropiat.
C: Vă mulțumim!
Cristina Pendea