În cadrul unui interviu acordat portalului tribuna.md, directorul Autorităţii Aeronautice Civile (AAC), Eugen Coştei a vorbit despre reluarea curselor avia regulate, ce condiţii noi vor fi pentru pasageri după reluarea curselor, ce au însemnat aceste circa trei luni de inactivitate pentru domeniul aviaţiei civile din Republica Moldova, dar și alte despre aspecte importante.
T.: Dle Director, din data de 15 iunie, vor fi reluate cursele avia regulate. Pe cât de pregătită este aviaţia civilă din RM pentru acest moment?
E.C.: Prin Hotărîrea nr. 14 din 3 iunie 2020 a Comisiei Extraordinare de sănătate publică a fost adoptată decizia reluării zborurilor regulate de pasageri, spre/dinspre Republica Moldova. Această propunere a fost înaintată Comisiei fiind siguri că atât companiile aeriene, Aeroportul Internațional Chișinău, cât și toate serviciile care activează pe Aeroportul Internațional Chișinău sunt pregătite să respecte cu strictețe toate măsurile impuse pentru protejarea sănătății publice și prevenirea răspândirii infecției cu COVID-19.
Autoritatea Aeronautică Civilă din Republica Moldova se implică activ în discuțiile și schimbul de informații și experiență în regim on-line organizate de Conferința Europeană a Aviației Civile (CEAC), Organizația Aviației Civile Internaționale (ICAO) și Agenția Europeană de Siguranță a Zborurilor (EASA). După elaborarea ghidului operațional de către EASA și Centrul European de Prevenire și Control a Bolilor, Autoritatea Aeronautică Civilă a elaborat instrucțiuni proprii, care să corespundă cerințelor Uniunii Europene, care sunt impuse industriei aeronautice în vederea asigurării masurilor coordonate pentru reluarea zborurilor regulate și pentru a recăpăta încrederea pasagerilor că transportul aerian este unul sigur atât din punct de vedere operațional, cât și pe domeniul sănătate publică.
T.: Aţi avut careva comunicări cu reprezentanţii companiilor aeriene la tema reluării zborurilor? Dacă da, ce subiecte concrete au fost abordate?
E.C.: În această perioadă, de cotitură, pentru ramura aviației civile, Autoritatea Aeronautică Civilă a susținut, în măsura competențelor sale, operatorii aerieni naționali, care au fost și mai sunt încă sunt într-o situație deloc ușoară, având flota consemnată la sol, iar o parte din personal, intrat în șomaj tehnic. În acest sens, în contextul reluării curselor regulate, AAC a elaborat instrucțiunile de protecție a pasagerilor și angajaților industriei aeronautice, convocând Comitetul Aeroportuar de Facilități, unde au fost invitați reprezentanți ai Serviciului Vamal, Poliția de frontieră, ANSA, ANSP ș.a. În cadrul ședinței fiind expusă necesitatea consolidării eforturilor tuturor instituțiilor pentru a realiza o politică coerentă întru asigurarea măsurilor de sănătate publică în contextul zborurilor internaționale de pasageri. Toate proiectele de documente au fost discutate activ cu reprezentanții companiilor aeriene, operatorul aeroportului, companiile de deservire la sol și reprezentanții autorităților care sunt prezenți pe aeroport (Serviciul Vamal, Poliția de Frontieră, ANSA, ANSP).
T.: Ce condiţii noi vor fi pentru pasageri după reluarea curselor avia?
E.C.: Condițiile noi impuse pentru pasagerii transportului aerian din Republica Moldova vor fi similare celor aplicate în aeroporturile europene, în concordanță cu recomandările stricte ale epidemiologilor din întreaga lume pentru a evita răspândirea cu COVID-19:
se renunță la zbor dacă au apărut simptome caracteristice infecției virale,
purtarea obligatorie a măștilor,
respectarea distanței sociale (fizice),
completarea fișelor epidemiologice la intrarea în țară,
verificarea febrei la intrarea/ieșirea din țară,
respectarea igienei mâinilor, etichetei respiratorie etc.
T.: Cum vă asiguraţi că pasagerii vor fi informaţi despre noile reguli?
E.C.: Pasagerii care aleg să călătorească cu avionul vor fi informați despre noile reguli de zbor prin mai multe surse. Companiile aeriene și agențiile de vânzare a biletelor vor informa pasagerii despre măsurile de precauție de care trebuie să se țină cont obligatoriu, în terminalul Aeroportului vor fi instalate panouri informative, Autoritatea Aeronautică Civilă va demara o campanie de informare a pasagerilor cu privire la noile reguli de călătorie în transportul aerian. Aceasta va include un spot publicitar și pliante informative care vor fi distribuite pasagerilor atât în terminalul Aeroportului Internațional Chișinău, cât și în cadrul companiilor aeriene și companiilor de turism care vând bilete de avion. Siguranța, sănătatea și securitatea pasagerilor rămâne a fi prioritatea noastră Nr.1.
T.: În general, ce au însemnat aceste circa trei luni de inactivitate pentru companiile aeriene, pentru domeniul aviaţiei civile din RM?
E.C.: Pornind de la structura teritorială, aviația civilă a Republicii Moldova are doar caracter internațional. Odată cu instituirea stării de urgență, urmare a creșterii curbei pandemice în Europa și la nivel mondial, operatorii aerieni naționali, ca și toți ceilalți din întreaga lume, au fost nevoiți să-și sisteze operațiunile aeriene regulate de pasageri. Acest lucru a fost necesar în vederea micșorării răspândirii infecției cu COVID-19, dar și a lovit direct în branșa aviației civile la nivel global. Numărul pasagerilor transportați în perioada respectivă s-a diminuat drastic cu peste 96% (luna aprilie – 96,2% față de aprilie 2019 și luna mai cu 96,6% față de luna mai 2019). Pentru 5 luni ale anului curent, traficul de pasageri a înregistrat o micșorare cu aproximativ 53% față de aceeași perioadă a anului 2019.
Cifrele elucidate denotă o situație financiară destul de complicată pentru companiile aeriene naționale, care sunt în postura realizării cheltuielilor curente aferente personalului, deservirii aeronavelor, achitarea plăților de leasing. Majoritatea zborurilor efectuate până la pandemie și chiar zborurile în perioada curentă se realizează cu aeronavele luate în chirie în baza unor contracte pe un termen multianual.
T.: În ce măsură a afectat pandemia planurile de extindere a activităţilor companiilor aeriene?
E.C.: Operarea curselor aeriene deja existente și lansarea unor curse noi ține de planurile companiilor aeriene și de solicitarea pe piață. Este dificil să facem prognoze exacte referitor la revenirea aviației civile la cifrele de până la pandemie, însă putem afirma cu certitudine că reabilitarea va dura câțiva ani.
T.: Există riscul să se renunţe la careva curse care erau planificate pentru viitorul apropiat?
E.C.: Evoluția aviației civile din RM depinde direct de starea epidemiologică din țară, cât și din statele de destinație a zborurilor, de deciziile statelor privind aspectele frontaliere, respectarea condițiilor pentru prevenirea răspândirii infecției cu COVID-19 de către aeroport și companiile aeriene. Cu certitudine, reieșind din impactul economic asupra companiilor aeriene naționale, acestea vor regândi strategiile de activitate pe piața transportului aerian.
T.: Cum credeţi că va fi perioada imediat următoare pentru aviaţia civilă din RM?
E.C.: De menționat e faptul că ramura aviației civile a fost afectată semnificativ, iar după data de 15 iunie, când vor fi reluate treptat cursele regulate de pasageri, companiile aeriene naționale vor adopta noile condiții impuse de cerințele epidemiologice în domeniul aviației civile.
Autoritatea Aeronautică Civilă lucrează coordonat cu toate Autoritățile din domeniul transportului aerian din alte state și la nivel regional, pentru a ne asigura că, cetățenii au acces la toate informațiile necesare, că drepturile pasagerilor sunt respectate și că menținem mobilitatea într-o cât mai mare măsură, pentru a face posibilă, reluarea treptată a zborurilor în condiții de maximă siguranță pentru pasageri.
T.: Vă mulțumim.
Cristina Pendea