În cadrul unui interviu pentru www.curentul.md, directorul general al Combinatului de Vinuri „Cricova”, Denis Șova, a vorbit despre rezultatele întreprinderii de la începutul anului, cum decurge recuperarea economică după pandemie, ce se întâmplă cu exporturile, dar și planurile pentru viitor.
CURENTUL: Ce rezultate a înregistrat S.A. Cricova în primele 8 luni ale anului curent?
Denis Șova: Rezultatele vin încet, dar sigur. După ce s-au anulat restricțiile impuse de situația pandemică, am și început să desfășurăm evenimentele programate cu mult înainte. Avem stabilite mai multe activități dedicate celor 70 de ani pe care urmează să-i împlinească Combinatul „Cricova”. O parte din ele s-au desfășurat deja, iar ce este mai palpitant, urmează. Am reușit să fim partenerii mai multor acțiuni sociale. Am fost promotorii mai mai multor festivaluri de peste hotarele țării, iar în tandem cu reprezentanții oficiali am scos alte sortimente de vinuri pentru iubitorii vinurilor noastre. S-a depus un efort enorm pentru ca vânzările să crească și zicem noi, că ne reușește.
C: Cum decurge recuperarea comercial-economică a întreprinderii după perioada pandemiei?
D.Ș.: Pandemia și-a pus amprenta asupra economiei interne, inevitabil. Cu toate acestea, ne-am concentrat forțele și am reușit să ne menținem pe piață cu vânzări de aproximativ 10,1 mln sticle. De altfel, au fost reluate excursiile în cadrul cramei „Cricova”, respectând toate măsurile de protecție împotriva virusului. Dacă altădată, înregistram anual, în primele 8 luni ale anului peste 55 de mii de vizitatori, în aceeași perioadă a anului 2021, ne-au trecut pragul puțin peste 25 de mii de turiști. Acum că s-au mai relaxat restricțiile și că o bună parte a populației are vaccinul administrat, am început să primim vizitatori din Europa și nu doar.
C: Care e situaţia la capitolul exporturi?
D.Ș.: Vinăria „Cricova” comercializează anual peste 10 milioane de sticle exportate în peste 37 de state ale lumii, iar cele mai impunătoare și profitabile piețe de desfacere sunt cele din România, Kazahstan, Polonia sau China. Exportăm o gamă largă de vinuri spumante, vinuri liniștite sau bine maturate, de înaltă calitate produse din soiuri de struguri autohtoni, dar și soiuri cu renume mondial.
În țara vecină, România, pentru anul 2020, chiar dacă a fost unul dificil, am înregistrat un export de 1,34 milioane de sticle, iar în China au ajuns peste 600 de mii de sticle marca Cricova.
Acum suntem semnificativ în creștere față de anii precedenţi. În plus, am reușit să cucerim noi piețe de desfacere și să ne dezvoltăm productiv în Coasta de Fildeș, Turcia și Paraguay.
Mai mult decât atât, de curând am semnat cu OOO „ПродАльянс” din Federația Rusă un nou contract de distribuție, ce asigură accesul vinurilor „Cricova” pe piața acestei țări. Între timp, brandul Cricova revine în forță și pe piața din Ucraina.
Schimbările din ultima perioadă sunt, de fapt, un contract de validare, aș spune eu, a calității incontestabile a vinurilor „Cricova”, ce întărește imaginea acestora pe piața mondială.
C: Cum aţi caracteriza situaţia vinificatorilor autohtoni la moment?
D.Ș.: Pot spune cu mândrie că avem vinificatori pasionaţi de oenologie, mereu dornici să se dezvolte. Pe lângă tehnologia tradiţională, de prelucrare manuală a strugurilor pentru producerea anumitor tipuri de vinuri, vinăriile noastre dispun de tehnologii de ultimă generaţie ce optimizează munca, dar şi creşterea calităţii produsului. În industria vinurilor ne putem compara cu încredere, cu unele dintre cele mai renumite crame din lume, pentru că avem experiență, tenacitate şi tradiţie.
C: Care este pronosticul privind recolta de struguri din acest an?
D.Ș.: În sfera oenologiei, suntem prizonierii mediului, dar şi a condiţiilor climaterice, care, în ultimii ani au fost mai puţin prietenoase. Dacă anul trecut, cultura viţei-de-vie a suferit de secetă, anul acesta este afectată de ploile abundente. Se presupune că o să avem o roadă mai mică cu aproximativ 25% faţă de anii precedenţi. Recoltarea strugurilor a și început deja și mizăm pe calitatea produsului.
C: Ce planuri de activitate şi-a propus vinăria Cricova?
D.Ș.: Unul dintre scopurile noastre măreţe este să ne extindem arealul podgoriilor şi să diversificăm soiurile de viţă-de-vie. Apoi, ne propunem să venim cu ceva nou pe piaţă, cu vinuri Bio. Totodată, vom lansa şi alte colecţii de vinuri excepţionale care vin să uimească şi să fidelizeze şi mai mult consumatorii. Între timp, am pornit și o amplă campanie de promovare a acestora. Vinurile Cricova vor fi prezentate publicului altfel, mai colorate, mai îndrăznețe.
Tot la vinăria Cricova, toamna asta abundă în evenimente cu tematici și activități în care se poate regăsi oricine, cum ar fi Must Fest sau Must Maraphon. Sperăm doar să nu intrăm din nou în zona de restricții și să ne putem bucura împreună. Vom rămâne şi în continuare la fel de deschişi pentru toţi vizitatorii dornici să cunoască istoria dar şi evoluţia vinurilor produse în beciurile „Cricova”.
C: Vă mulțumim!
Cristina Pendea