[ X ]
[ X ]
[ X ]
(INTERVIU) Andrei Jicol: Cu părere de rău, am constatat că inamicul cel mai mare al businessului nostru este statul
7 Martie

Interviu cu Andrei Jicol, Director al TRENDSETTER S.R.L., pentru Almanah Politic 2020

Dle Jicol, cum a evoluat în 2020 segmentul de piaţă pe care activează compania Dvs.?

Industria publicității a avut de suferit, ca și alte industrii afectate de criza pandemică. Deși începutul anului (primele două luni și jumătate) a fost marcat de creștere, față de perioada analogică a anului 2019, lunile de carantină au fost însemnat o scădere bruscă, de pană la 82% (!), a volumelor de vânzări.

Ce tendinţe au ieşit în evidenţă pe segmentul Dvs. de piaţă?

Anul 2020 a confirmat constatările noastre făcute încă pe parcursul anilor 2018 și 2020 și anume că resursele de publicitate istorice și-au reconfirmat actualitatea. Aici mă refer la publicitatea exterioară și radio, care au revenit în forță imediat după finisarea carantinei. Noi de mai mult timp urmărim o tendință de redimensionare a preferințelor clienților spre resursele media clasice. Ca exemplu aș putea aduce și una dintre ultimele campanii de promovare a lui Pharrell Williams!

Ce provocări aţi avut şi cum aţi reuşit să le faceţi faţă?

Ca şi pentru alţi agenţi economici, provocarea cheie în acest an a fost supravieţuirea cu pierderi minime de personal. Oamenii sunt prioritatea întreprinderii noastre, de aceea toate eforturile au fost îndreptate spre a menţine colectivul integral.

La fel, una dintre piedicile imprevizibile a fost lipsa de măsuri eficiente pe care ar fi trebuit să le adopte statul Republica Moldova. De facto, statul a lăsat industria noastră să se descurce de sine stătător, astfel calificând-o drept una neimportantă!

Cum aţi califica relaţia operatorilor de pe segmentul Dvs. de piaţă cu autorităţile publice locale?

Operatorii industriei publicităţii exterioare sunt în dependenţă de APL-uri în toată lumea şi depun eforturi maxime pentru a păstra o relaţie mereu lucrativă. Este de menţionat că, din lista taxelor locale, taxa pentru dispozitivele de publicitate ocupă locul trei după volumul banilor furnizaţi bugetelor locale şi este cea mai mare per unitate de măsură, având o cotă de peste 41% din volumul de vânzări. Cu toate acestea, constatăm situaţii când APL-urile utilizează pârghii administrative, ca de exemplu – majorarea neargumentată de taxe sau neprelungirea ilegală de acte, pentru a exclude operatorii de publicitate din lista agenţilor economici din localitate.

În ce măsură aţi resimţit în 2020 concurenţa pe segmentul Dvs. de piaţă?

Cu părere de rău, anul 2020 va rămâne în istoria industriei noastre ca anul concurenţei neloiale, în unele oraşe, care a avut la bază suspiciuni de implicare a APL-urilor. Este pentru prima dată în istoria industriei noastre când există suspiciuni masive că unele APL s-au implicat masiv şi foarte dur în lichidarea unor agenţi economici în favoarea altora.

Cum credeţi că vor evolua lucrurile în continuare pe segmentul Dvs. de piaţă?

Toate încercările la care a fost supusă industria noastră a condus la aducerea în pragul falimentului a unor agenți economici și la întărirea altora. Cred că piața anului 2021-2023 se va schimba în structură prin consolidarea acelor agenți economici care au avut o bază organizatorică bună pentru mecanismele de business și a acelor agenții care au investit în protocoalele strategiilor de vânzări.

Ce aşteptări aveţi de la 2021?

Dacă e să mă refer la aşteptările de la APC, pot spune că nu am nici o aşteptare constructivă. Cât despre aşteptările de la APL, sperăm la competență și deschidere în comunicare.

Ce planuri de viitor aveţi?

Compania noastră va investi în continuare în tehnologii noi şi resurse umane. Acesta este motto-ul nostru, care se completează şi cu investiţia în capitalul juridic. Cu părere de rău, am constatat că inamicul cel mai mare al businessului nostru este statul, de aceea planificăm să ne fortificăm din punct de vedere al capitalului uman şi pe filiera juridică.

Inapoi la arhiva noutaților