Marcel Darie, Președinte al Asociației Obștești „Pro Chișinău” dezleagă pe blogul său (www.darie.md) misterul facturilor la apă mult mai mari decît de obicei.
„Săptămîna trecută, zeci de mii de locuitori ai capitalei au primit facturi pentru apă mai mari decît de obicei. Puțini însă știu că aceasta s-a întîmplat din cauza intrării în vigoare, la 14 septembrie, 2014, a Legii nr. 303 cu privire la Serviciul public de alimentare cu apă şi canalizare. Anume această lege a dus la majorarea facturilor, care prevede că, în cazul încheierii contractelor cu gestionarii fondului locativ, facturarea se efectuează în baza datelor contoarelor individuale din apartamente şi datelor contorului comun instalat la branşamentul blocului, cu distribuirea integrală pe apartamente. Desigur, cum se întîmplă la noi de obicei, nimeni nu a informat consumatorii despre această prevedere, iar nemulţumire oamenilor, care trebui să plătească pentru apa neconsumată, e evidentă.
De altfel, legea 303 conține mai multe prevederi stranii sau care se bat cap în cap. De exemplu, în art.1 se spune că, scopul legii este crearea cadrului legal … Reiese că pînă acum nu au existat parametri legali, în cadrul cărora îşi desfășura activitatea în raport cu consumatorii S.A. „Apă Canal”, întreprindere monopolist care aparţine primăriei mun. Chişinău. Este şi firesc, reieșind din faptul că cele mai mari probleme, în comparaţie cu alţi furnizori de servicii, le-a creat consumatorilor de-a lungul anilor anume „Apă Canal”.
Aprovizionarea cu apă potabilă este un serviciu vital pentru populaţie, de aceea reglementarea strictă în acest domeniu, demult timp era imperios necesară. Doar că nu în folosul monopolistului, cum se întîmplă acum, ci a chişinăuienilor. Apropo, Primarul capitalei, Dorin Chirtoacă în campania electorală din 2007, a promis chişinăuienilor că în cazul accederii în fotoliul de primar, toţi consumatorii din Chişinău vor plăti în strictă conformitate cu datele contorului individual, iar contoarele colective vor fi demontate nefiind relevante. Lucru care evident nu s-a întîmplat!
Este firească dorinţa şi cerinţa cetăţeanului de a plăti factura, în strictă conformitate cu datele contorului din apartament. Dar ceea ce ne spune art.29 din lege care a intrat în vigoarea la 14 septembrie, provoacă confuzie chiar şi în rîndul specialiştilor. Astfel, pentru a putea încheia contracte individuale legislatorul impune anumite condiţii, care însă nu sunt real de îndeplinit.
1) Contractele se încheie cu toţi proprietarii din bloc şi după achitarea datoriilor în caz că există. Acest punct este stupid şi contravine principiilor existente în economia de piaţă. Mai ales că la noi persistă şi specificul local şi numai decît o parte de locatari categoric refuză să plătească la timp serviciile.
În cazul prestării serviciilor de electricitate şi gazificare nu există nici o problemă. Imediat se deconectează şi ulterior se mai achită şi reconectarea. De ce consumatorii conştiincioşi trebuie să depindă de vecini nu este de înţeles. Dar chiar şi în cazul acordului tuturor locatarilor, contoarele vor fi reinstalate de către furnizor iar tariful va fi unul distinct, adică mai mare decît cel obişnuit.
Evident pentru a acoperi cheltuielile şi pierderile Apă Canal.
2) Gestionarul blocului încheie cu operatorul un contract de transmitere a reţelelor interne de apă şi canalizare şi la cererea operatorului efectuează reparaţia capitală a reţelelor interne. În cazul blocurilor noi poate şi este relevantă această cerinţă dar în cazul majorităţii blocurilor locative vechi din Chişinău nu era mai logic ca aceste reţele vechi şi putrede, pentru întreţinerea şi reparaţia cărora locatarii au plătit ani la rînd, să fie mai întîi aduse într-o stare normală de către municipalitate ?
De altfel, legea 303 mai prevede şi prestarea serviciilor de către operatori privaţi, iar în caz de privatizare a S.A. „Apă Canal”, monopolistul-monstru crescut de municipalitate, şi-a asigurat deja un cadru legal confortabil !”.
Mai multe detalii pe www.darie.md.