Inspectoratul General pentru Situații de Urgență informează că apelurile false ale cetățenilor tergiversează intervenția echipelor de pompieri în misiuni reale, transmite CURENTUL.
Un caz similar a fost atestat de instituție la data de 8 februarie în localitatea Chetrosu, raionul Anenii Noi. Potrivit primelor informații un panou publicitar risca să cadă, iar pentru intervenție a fost trimis un echipaj de pompieri din Unitatea de salvatori și pompieri Dobrogea. Ajunși la fața locului salvatorii nu au confirmat situația, însă concomitent în orașul Sângera din municipiul Chișinău o locuință de pe strada Alexandru cel Bun nr.35 a fost cuprinsă de flăcări. La fața locului au fost trimise alte două echipaje din Detașamentul salvatori și pompieri sectorul Botanica, întrucât echipa de pompieri din Dobrogea nu reușea să ajungă. Astfel de situații crește timpul de răspuns pentru misiuni reale, iar în intervenții sunt trimise echipaje din ale unități.
De Ziua Europeană a numărului unic de urgență 112, salvatorii atenționează că apelarea Serviciului 112 trebuie făcută doar în situații de risc, în caz contrar, misiunile acestora necesită cheltuieli suplimentare și intervenția salvatorilor, polițiștilor și a medicilor în misiuni non urgente.
Potrivit IGSU în anul 2021 au fost înregistrate 383 de intervenții a echipelor de pompieri și salvatori la apeluri false, iar de la începutul anului 2022 angajații instituție au mers în 48 de misiuni cu apeluri false. Cele mai dese apeluri care se confirmă a fi false sunt alertele cu bombă, tentativele de suicid, sau amenințări de aruncare în gol. Totodată apelurile false impun și cheltuieli din bugetul de stat pentru trimiterea la fața locului a echipajelor de intervenție, mobilizarea personalului, dar și utilizarea carburanților în alimentarea tehnicii de intervenție.
Conform IGSU în cazul apelului neconfirmat de la Spitalul Clinic Republican “Timofei Moșneaga” unde pe 1 ianuarie 2022 au fost mobilizați 65 de salvatori și pompieri cu 11 unități de tehnică a înregistrat cheltuieli din bugetul de stat de peste 7 mii lei, iar alertele cu bombă neconfirmate dintr-un centru comercial de pe strada Arborilor din Chișinău a dus la cheltuirea a peste 6000 lei. Mai mult, în cazul participării echipelor în astfel de misiuni poate duce la tergiversarea intervențiilor reale, întrucât echipajele de pompieri sunt dislocate pe adresa apelului non urgent.
În acest sens, IGSU îndemnă populația să se pătrundă de responsabilitate și să alerteze numărul unic de urgență 112 doar în situații reale de risc pentru viața și sănătatea oamenilor, în caz contrar, timpul de răspuns și eficiența misiunilor în situații reale ar putea fi întârziate.
Serviciul 112 este numărul unic pentru apeluri de urgență activ în toate statele membre ale Uniunii Europene. Acesta funcționează în Republica Moldova în regim non – stop din martie 2018 și poate fi apelat absolut gratuit de fiecare cetățean de pe telefonul fix și mobil.