Fostul director general al „Căii Ferate din Moldova”, Iurie Topala, a adresat o scrisoare deschisă Președintelui țării, Maia Sandu și Comisiei parlamentare de anchetă privind situația CFM, transmite CURENTUL.
Iurie Topala menționează că este rugat insistent de angajații CFM să ia atitudine față de situația precară din cadrul instituției. Iurie Topala a menționat că ex-Președintele țării minte când spune că la mijlocul 2019 ar fi existat restanțe salariale față de angajați.
„Minciunile exponenţilor PSRM nu s-au oprit aici, iar actualul director interimar al CFM, răspunzând la întrebarea muncitorilor nodului feroviar Ocniţa unde sunt salariile, acesta a răspuns – întrebaţi-l pe Topala. Acest răspuns este plin de cinism şi obrăznicie şi denotă, pe lângă lipsa de respect, o atitudine de dispreţ faţă de muncitorii CFM. Vreau să atrag atenţia că eu am răspuns unde sunt salariile atunci când activam şi nu doar că le-am răspuns dar le şi achitam, lichidând şi restanţa înregistrată în 2015. Negarea oricărei responsabilităţi în administrarea treburilor CFM reflectă intenţia actualei conduceri de a falimenta întreprinderea şi de a da vina pe predecesori. Ştiu că nu le va reuşi să o falimenteze atât timp cât derulează ancheta parlamentară şi mai cu seamă dacă va fi demarată şi o anchetă a Preşedinţiei. Nu le va reuşi nici să dea vina pe predecesori pentru că rezultatele financiare nu pot fi manipulate, iar eu le voi face publice ori de câte ori va fi nevoie”, punctează Topala.
De asemenea, el menționează că sesiza cu regularitate autoritățile despre posibilele riscuri, iar contractul de achiziție a locomotivelor l-a încheiat el după ani de realizare a precondițiilor finanțatorului.
„…au spus că vor repara capital infrastructura feroviară, deşi nu au cumpărat nici o traversă în aproape 2 ani, pe când eu efectuam lucrări de întreţinere a căii ferate în vederea ridicării restricţiilor de circulaţie şi lista poate continua.
Când am venit la CFM în 2015, datoria totală a CFM era de aproape 700 mil lei, iar când am plecat în 2019, datoria totală a întreprinderii era de cca 300 mil lei, fiind redusă cu aproape 400 mil lei. Astăzi CFM înregistrează o datorie totală de cca 500 mil lei. Această creştere fulminantă a datoriei este cauzată strict de către actuala conducere fie de incompetenţa lor fie de rea-intenţia lor, sper ca deputaţii din Comisia de anchetă să elucideze aceste circumstanţe”, mai spune Topala.
În acest context, fostul director al CFM roagă Comisia de anchetă:
„1. Să mă citeze pentru a oferi informaţii veridice privind situaţia reală a întreprinderii la data plecării mele din funcţia de director;
2. Să facă publice informaţiile privind evoluţia datoriei CFM începând cu 2010 până în 2021, cu reflectarea datoriilor: salarială; comercială şi credite bancare;
3. Efectuarea de urgenţă a unei evaluări a actualei echipe de „manageri” a CFM în scopul elucidării competenţelor lor profesionale, pentru a preveni falimentarea întreprinderii din cauza incompetenţei lor;
4. Adresarea de urgenţă către fondatorul CFM – Agenţia Proprietăţii Publice şi către Ministerul Economiei şi al Infrastructurii pentru realizarea unui plan de măsuri anti-criză la CFM”, se spune în scrisoare.
Totodată, Iurie Topala a rugat Președintele țării „să dispună efectuarea de către Preşedinţie a propriei anchete asupra situaţiei la Calea Ferată din Moldova în scopul prevenirii falimentului şi întreprinderii de măsuri urgente pentru salvarea întreprinderii și să mă audieze pentru a oferi informaţii veridice privind situaţia reală a întreprinderii la data plecării mele din funcţia de director şi pentru a propune soluţii imediate de depăşire a crizei”.
Cristina Parfeni