Cererile de înregistrare a statutului de șomer și actele de însoțire ale acestora pot fi depuse online. Cabinetul de miniștri a aprobat modificări la Hotărîrea Guvernului nr.1276/2018, care reglementează procedurile privind accesul la măsurile de ocupare a forței de muncă, transmite CURENTUL.
Modificările propuse permit depunerea cererilor în regim online și elimină necesitatea prezentării documentelor de către solicitanți, dacă aceștia figurează în registrele electronice ale altor instituții (Serviciul Fiscal de Stat, Agenția Servicii Publice, etc). Ca rezultat, va fi posibilă evidența șomerilor în sistemul informațional.
De asemenea, se propune digitalizarea și automatizarea acordării ajutorului de șomaj, ceea ce va permite ca decizia de stabilire a ajutorului de șomaj să se emită concomitent cu înregistrarea cu statut de șomer.
Modelul nou de înregistrare a statutului de șomer și acordarea ajutorului de șomaj de către ANOFM, prin digitalizarea acestora, va duce la eficientizarea procesului de acordare a statutului de șomaj și a ajutorului de șomaj. Totodată, se va simplifica comunicarea între șomer și subdiviziunea teritorială.
Totodată, modificările presupun și stabilirea automată acuantumului și duratei de plată a ajutorului de șomaj de către sistemul informațional al Casei Naționale de Asigurări Sociale, în baza datelor, din decizia privind stabilirea dreptului la ajutor de șomaj emisă de către subdiviziunile teritoriale, ceea ce permite eliminarea termenului de 30 zile în care se realizează calculul de către CNAS, conform reglementărilor în vigoare.
Prezentul proiect este elaborat în contextul implementării Planului de acțiuni pentru implementarea activităților necesare în cadrul proiectului „Modernizarea serviciilor guvernamentale” (MGSP) pentru februarie–iunie 2020, aprobat prin Decizia Prim-ministrului Republicii Moldova nr.8 din 11.02.2020.
Cristina Pendea