[ X ]
De ce statul și businessul trebuie să fie parteneri
6 Septembrie

Deseori, aud întrebarea: Care ar trebui să fie relaţia ideală între stat şi mediul de afaceri? Răspunsurile la această întrebare sunt diferite, căci şi optica sub care sunt privite lucrurile diferă de la om la om, de la agent economic la agent economic. Personal consider că statul și businessul trebuie să plece de la premisa că sunt parteneri în dezvoltarea țării.

Prin acest material, îmi propun să demonstrez, cu date concrete, cât de important este rolul mediului de afaceri în susținerea bugetului public și de ce statul trebuie să fie profund interesat de dezvoltarea armonioasă a business-ului.

Contribuția mediului de afaceri la bugetul de stat

Am analizat principalii indicatori bugetari relevanți pentru activitatea economică, comparând datele din 2020 cu cele prevăzute pentru 2025. Bugetul pentru anul 2025 a fost aprobat la capitolul venituri în sumă de 71,5 miliarde lei (la rectificările ulterioare nu mă refer, deoarece ele nu sunt relevante în contextul activităţilor desfăşurate de mediul de afaceri), din care impozitelor și taxelor le revin 66,4 miliarde lei. Prin comparație, în 2020 veniturile totale au fost de 44,1 miliarde lei, iar partea aferentă impozitelor și taxelor – 40,5 miliarde lei.

Impozite și taxe pe mărfuri și servicii

Una dintre cele mai relevante componente bugetare este reprezentată de taxele colectate de la mediul de afaceri prin operațiuni comerciale directe. Datele sunt elocvente:

Screenshot_20250906_122501_Office App

Impozitul pe venitul persoanelor juridice

Impozitul direct pe veniturile agenților economici a înregistrat de asemenea o creștere importantă:

2020: 5,802 miliarde lei

2025: 9,506 miliarde lei

Taxe pe comerțul exterior și operațiuni externe

De asemenea, în context ar fi de notat că taxelor asupra comerțului exterior și a operațiunilor externe în bugetul 2025 le revine o cotă de 2.805 miliarde lei (în 2020 – 2,020 miliarde lei):

Screenshot_20250906_122527_Office App

Toate aceste cifre vorbesc atât despre faptul că mediul de afaceri (cum e şi firesc să fie într-o economie de piaţă) este principalul partener al statului în asigurarea bunei administrări a treburilor publice, cât şi despre faptul că an de an ponderea mediului de afaceri, contribuţia sa creşte. Ar fi de notat și faptul că, în ultimii cinci ani, numărul întreprinderilor din țară a crescut cu aproximativ 4.000, ajungând la peste 63.000, potrivit celor mai recente date statistice.

De asemenea, se cere încă o precizare importantă – circa un sfert din aceste întreprinderi sunt inactive. Deci, în termeni reali, vorbim de un „efort bugetar” pe care-l fac în jur de 47 000 de întreprinderi – un efort care merită toată aprecierea, dat fiind faptul că, de fapt, aceste întreprinderi sunt cele care acoperă financiar cea mai mare parte a cheltuielilor ce se fac la nivel de ţară.

Aceste cifre arată că mediul de afaceri este nu doar motor economic, ci și principal partener al statului în asigurarea funcționării societății.

Concluzie: un parteneriat necesar

Dacă statul îşi doreşte să aibă mai multe posibilităţi pentru a asigura dezvoltarea ţării şi creşterea nivelului de trai, trebuie să fie interesat de crearea celor mai bune condiţii pentru dezvoltarea business-ului. Iar acest lucru e posibil doar prin dialog constructiv şi permanent. Un dialog care să pornească de la respectul şi de la interesul reciproc, aşa cum e şi firesc să fie.

Ion Scurtu

Om de afaceri, investitor, filantrop

Inapoi la arhiva noutaților