Simion Leviţchi, şeful direcţiei mărci şi design industrial a AGEPI, a vorbit în cadrul unui interviu pentru curentul.md, despre situaţia actuală la capitolul protecţiei mărcilor, dar şi în ce măsură este conştientizată necesitatea înregistrării acestora la AGEPI, informează CURENTUL.
„Dacă discutăm despre situaţia din Republica Moldova, în momentul de faţă, cred că, unele cifre ne-ar permite să avem un tablou general. Dintre toate obiectele de proprietate industrială mărcile sunt cele mai solicitate în Republica Moldova. Protecția mărcilor pe teritoriul RM poate fi solicitată prin două proceduri – națională și internațională. Este important că drepturile obținute sunt aceleași. Astfel, în ultimii 3 ani, prin procedura naţională sunt depuse anual aproximativ 2000 de cereri de înregistrare a mărcilor și prin procedura internaţională aproximativ 3000 de cereri. Respectiv, timp de un an la AGEPI se solicită protecţie pentru aproximativ 5000 de mărci. Desigur, această cifră poate să varieze, 5-10% mai mult sau mai puţin, în funcție de mai mulţi factori, atât naţionali, cât şi internaţionali”, a spus Simion Levițchi.
La fel, el mai spune că, analizând numărul persoanelor care solicită protecţie, se arată interesul faţă de acest domeniu, dar şi interesul persoanelor şi întreprinderilor din alte ţări pentru piaţa Republicii Moldova.
„Pe parcursul anului 2019 au fost depuse cereri de înregistrare a mărcilor din 84 de țări. Dacă vorbim de domeniile pentru care sunt solicitate mărcile putem menționa că acestea sunt influențate de produsele, serviciile plasate pe piața RM. Solicitanții naționali mai frecvent solicită protecția mărcilor pentru produse din domeniul vitivinicol, alimentar, cosmetic; servicii de import-export, comercializare a produselor, instruire, divertisment. În cazul solicitanților din alte state prevalează mărcile cu referire la diferite aparate și instrumente, produse din domeniul farmaceutic, cosmetic; servicii de import-export, comercializare a produselor, servicii științifice și tehnologice”, a mai spus șeful de direcție.
De asemenea, şeful direcţiei mărci şi design industrial al AGEPI, a subliniat de ce e bine să înregistrăm o marcă. „Un beneficiu care, cred că, ar fi important să-l menţionăm, este că titularul unei mărci prin utilizarea, promovarea ei, în timp face să crească valoarea mărcii. Respectiv, marca devine un bun în sine ce aparține întreprinderii. De asemenea, investind în calitatea produselor, serviciilor pe care le prestează, se ajunge la etapa când consumatorul se ataşează de acest semn şi este mult mai uşor să se lanseze noi produse sub o marcă deja cunoscută. Deoarece este bine cunoscut că noi toți suntem consumatori şi la anumite momente începem a folosi produse de la anumiți producători sau cu anumite mărci. Pentru a promova domeniul mărcilor unele activități sunt organizate de către AGEPI împreună cu alte instituții”, a conchis el.
Cristina Tomac