Rezultatele auditului public extern privind conformitatea realizării parteneriatelor public-private (PPP) aferente dezvoltării activităților Societății pe Acțiuni „Loteria Națională a Moldovei” din sectorul loteriilor și a pariurilor la competiții și evenimente sportive, precum și din sectorul automatelor de joc cu câștiguri bănești au fost examinate astăzi, 15 decembrie curent în ședința Curții de Conturi a Republicii Moldova (CCRM).
În Republica Moldova, din anul 2016, în conformitate cu exigențele legale, a fost instituit monopol de stat pentru organizarea și desfășurarea jocurilor de noroc, cu excepția întreținerii cazinourilor. Gestionarea activității menționate este realizată exclusiv de către stat, prin intermediul S.A. „Loteria Națională a Moldovei”. În scopul dezvoltării activităților Societății a fost inițiat un PPP, obiectivul căruia a constat în modernizarea și extinderea activităților din domeniul jocurilor de noroc prin atragerea investițiilor private
Pentru realizarea scopului propus, la data de 28.04.2018 au fost încheiate 2 contracte de PPP, sub formă de contracte de societate civilă, pe un termen de 15 ani. Contractele au fost semnate de Agenția Proprietății Publice în calitate de partener public, S.A. „Loteria Națională a Moldovei” în calitate de partener de proiect și partenerii privați selectați în urma concursului public.
La momentul actual, din cele 4 Programe aferente contractului privind dezvoltarea activităților din sectorul loteriilor și pariurilor, doar două au fost lansate. În cazul dezvoltării activităților din sectorul automatelor de joc, din 2 Programe planificate doar un program a fost lansat.
Societatea pe acțiuni „Loteria Națională a Moldovei” a fost creată în anul 2011, la propunerea Ministerului Finanțelor, cu un capital social în valoare de 250 mii lei repartizat în 2500 acțiuni ordinare nominative. La moment, acțiunile S.A. „Loteria Națională a Moldovei” sunt deținute integral de către Agenția Proprietății Publice, capitalul social constituind 600 mii lei, iar majorarea valorii nominale a unei acțiuni ordinare nominative de la 100 lei la 240 lei a fost realizată din contul capitalului propriu al S.A. „Loteria Națională a Moldovei” în anul 2022.
De la fondare și până la moment, se atestă o dinamică relativ stabilă a rezultatului financiar, cu o creștere semnificativă a acestuia pentru anii 2021 și 2022.
Potrivit monitoringului financiar al activității economico-financiare al întreprinderilor de stat și societăților comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, S.A. „Loteria Națională a Moldovei” s-a clasat ca cea mai profitabilă entitate pentru anul 2022, înregistrând un profit net în valoare de 170,3 mil. lei, achitând în bugetul de stat dividende în valoare de 85,1 mil. lei. De asemenea, se remarcă faptul că la capitolul celor mai mari majorări a veniturilor din vânzări, S.A. „Loteria Națională a Moldovei” se plasează pe locul II din entitățile subordonate statului, cu o cifră de afaceri de 7111,8 mil. lei în anul 2022.
Auditând conformitatea realizării PPP aferente dezvoltării activităților S.A. „Loteria Națională a Moldovei” din sectorul loteriilor și pariurilor la competiții și evenimente sportive, precum și din sectorul automatelor de joc cu câștiguri bănești, s-a concluzionat că, unele activități cuprinse în aria de audit nu corespund în totalitate exigențelor cadrului normativ în vigoare și nu au contribuit în deplină măsură la atingerea obiectivelor prestabilite. Ca urmare a acțiunilor de audit efectuate, au fost identificate deficiențe și neconformități, cauzate atât de unele lacune ale sistemului de control intern la diferite nivele de management, ne funcționalitatea mai multor structuri de competențe generale abilitate cu atribuții de evaluare a modului de derulare a PPP, dar și tergiversarea implementării unor mecanisme viabile de monitorizare a pieței jocurilor de noroc, ceea ce nu asigură veridicitatea datelor, transparența și controlul statului în acest domeniu.
Auditul denotă următoarele puncte slabe care necesită a fi fortificate pentru a valorifica pe deplin potențialul parteneriatelor în derulare.
La etapa de planificare a parteneriatului:
La etapa de realizare a parteneriatului:
La etapa de monitorizare a parteneriatului:
Totodată, Curtea de Conturi constată atingerea unor indicatori economici semnificativi de către S.A ,,Loteria Națională a Moldovei” ca urmare a implementării parteneriatului, fiind achitate în bugetul de stat impozite, taxe și dividende de cca 553,7 mil lei. De asemenea se atestă și unele efecte asupra mediului social exprimate prin: i) limitarea accesului persoanelor cu vârsta de până la 21 de ani în incinta sălilor de joc; ii) amplasarea sălilor de joc la cel puțin 200 de metri distanță de la instituțiile de învățământ, cu destinație culturală, muzee, biblioteci, ș.a. dar și iii) implementarea programului joc responsabil care oferă susținere psihologică clienților pentru care jocul a încetat să mai fie divertisment și a dobândit caracterul de dependență. Deși, au fost atinși unii indicatori ca urmare a implementării PPP, se reiterează faptul că jocurile de noroc pot evolua într-un viciu care trebuie tratat ca atare pentru a nu genera ulterioare efecte nedorite.