Curtea de Conturi a Republicii Moldova, la data de 28 iulie curent, a examinat în cadrul ședinței online Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale încheiate la 31 decembrie 2021, Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Sănătății încheiate la 31 decembrie 2021 și Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Muncii și Protecției Sociale încheiate la 31 decembrie 2021.
Ca urmare a restructurării administrației publice centrale de specialitate, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale (MSMPS) s-a reorganizat în Ministerul Sănătății (MS) și Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS). Astfel, MSMPS a transmis patrimoniul gestionat către Ministerul Sănătății și Ministerul Muncii și Protecției Sociale, raportând la sfârșitul perioadei de gestiune soldul elementelor bilanțiere la valoarea 0.
Curtea de Conturi a auditat rapoartele financiare consolidate ale Ministerului Sănătății pentru exercițiul bugetar încheiat la 31 decembrie 2021 și a emis opinia de audit cu rezerve, care a fost determinată de următoarele deficiențe:
Auditul a determinat 2 situații incerte la capitolul investițiile capitale. Astfel, conform Hotărârii de Guvern nr. 789 din 2014, cu referire la dezvoltarea infrastructurii Centrului Național de Medicină Sportivă „Atletmed”, a avut drept scop proiectarea și construcția unui bloc cu 9 etaje, dintre care etajele 1 și 2 cu suprafața de 1200 m2, cu destinație administrativă, iar etajele 3-9 cu destinație locativă, precum și amenajarea unei parcări auto. Astfel, s-a constatat că până în prezent au fost efectuate doar lucrări de demolare a construcțiilor existente pe teritoriul destinat construcției blocului cu 9 etaje.
Acest proiect investițional nu și-a atins scopul propus, ceea ce denotă că pe parcursul anilor 2014-2021 conducerea ministerului, fiind responsabilă de monitorizarea etapelor de implementare a acestui proiect, nu a întreprins suficiente măsuri în vederea analizei evoluției proiectului și perfectarea regulamentară a tuturor documentelor aferente.
Aceste condiții au determinat pierderea clădirilor existente la acel moment, prin demolare, în valoare de 554 mii lei, precum și se determină riscul pierderii terenului (0,26 ha) transmis din domeniul public în domeniul privat, în timp ce scopul propriu-zis nu este atins.
O altă situație incertă denotă că Ministerul Sănătății până în prezent, deși, a dispus măsuri de evaluare a investițiilor capitale efectuate în sumă de 81 milioane lei, pentru construcția unui bloc al Spitalului de Ftiziopneumologie din satul Vorniceni, r. Strășeni, imobilul nu este funcțional. Totodată, evaluările tehnice realizate pe parcursul anului 2021 au concluzionat că structura de rezistență a clădirii nu corespunde cerințelor tehnice actuale ale normativelor în vigoare, dar nu au fost stipulate măsuri concrete de consolidare a construcției. Această situație denotă că proiectul investițional nu și-a atins scopul propus, ceea ce atestă că pe parcursul anilor 2015-2021, inacțiunile conducerii ministerului au determinat risipa mijloacelor financiare publice (81 milioane lei) alocate pentru această construcție.
Inventarierile efectuate de către ANSP a stocurilor atribuite la contul „Medicamente și materiale sanitare” au stabilit existența unor bunuri cu termen de valabilitate expirat (martie – aprilie 2022), în valoare de 2,6 milioane lei, inclusiv bunuri primite din donații cum ar fi: teste rapide COVID – circa 10 mii bucăți în sumă de 1,81 milioane lei, măști de protecție circa 17000 bucăți – 671 mii lei, dezinfectanți de mâini – circa 2000 mii buc. – în sumă de141 mii lei. Managementul entității a prezentat informații privind soluționarea acestor circumstanțe prin casare a unor bunuri cu termen de valabilitate expirat.
Curtea de Conturi a conchis că controlul intern managerial instituit în cadrul Ministerului Sănătății nu asigură pe deplin identificarea și gestionarea eficientă a tuturor riscurilor aferente procesului financiar-contabil, inclusiv a celor legate de întocmirea situațiilor financiare consolidate.
Cu referire la sectoarele muncii și protecției sociale, domenii preluate de către Ministerului Muncii și Protecției Sociale, ca urmarea a restructurării MSMPS, auditul a emis opinia de audit cu rezerve, fiind determinată de următoarele deficiențe:
Auditul a determinat o situație incertă a blocului locativ din strada Alba Iulia nr. 91/3 destinat pentru participanții la lichidarea consecințelor avariei de la C.A.E. Cernobîl. Valoarea inițială a investițiilor publice stabilite în contract a fost de 39,4 milioane lei la momentul semnării, dar ulterior derulării contractului printr-un acord adițional semnat la data de 24.06.2013, a fost majorată până la 51 milioane lei, plus cheltuieli suplimentare pentru proiectare 16,7 milioane lei. Se denotă că contrar prevederilor actelor normative, ședința de recepție finală a blocul locativ din strada Alba Iulia nr. 91/3, a fost convocată și realizată la 16 luni (23.07.2020) după terminarea lucrărilor, sau cu 44 de luni (03.02.2024) anticipat prevederilor contractuale asumate de ambele părți. În urma vizualizării fizice de către echipa de audit a blocului menționat, s-au identificat scurgeri de apă de la etajul tehnic, fiind distrusă tencuiala de pe tavan și pereți, și podeaua aferentă etajului 10 și celui tehnic 11 și, respectiv, a fost a afectat sistemului de ventilare, canalizare și cel electric.
Această situație denotă că acest proiect investițional în valoare de 67,7 milioane lei la moment (01.07.2022) nu și-a atins scopul propus și cele 80 de apartamente, care urmau a fi repartizate și transmise participanților la lichidarea consecințelor avariei de la C.A.E. Cernobîl se află în posesia statului și degradează.
Prin prisma riscurilor de fraudă și corupție auditul a determinat două situații cu prezența indicilor de fraudă:
În final, Curtea de Conturi a menționat că pe parcursul misiunii de audit, au fost remediate unele neconformități atestate, iar recomandările de audit au fost acceptate și calificate ca implementabile în termenii stabiliți.