Curtea de Conturi a Republicii Moldova a examinat Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Apărării (MA) încheiate la 31 decembrie 2022.
Ministerul Apărării este organul central de specialitate al administrației publice care asigură realizarea politicii guvernamentale în domeniul politicii de apărare, planificării apărării naționale, analizei și informației militare, resurselor sistemului național de apărare, dezvoltării resurselor umane în domeniul militar, învățământului în domeniul milităriei, cooperării internaționale în domeniul militar și interoperabilității militare.
În anul 2022, Ministerul Apărării a gestionat resurse în valoare de 1,5 mld. lei și cheltuieli în valoare de 1,2 mld. lei. De asemenea, în anul 2022 Ministerul Apărării a administrat patrimoniu în valoare totală de 4,2 mld. lei.
Cele mai semnificative neconformități și carențe care au stat la baza exprimării opiniei de audit cu rezerve au fost următoarele:
MA a instituit un mecanism defectuos de relații cu o întreprindere de stat, fiind fondator al acesteia. Auditul a constatat că întreprinderii de stat i-au fost transmise cu titlu gratuit terenuri, veniturile de la darea în arendă a terenurilor fiind încasate în contul întreprinderii de stat menționate. Se menționează că în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 91/2019 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la valorificarea terenurilor proprietate publică a statului, acestea urmau a fi încasate în bugetul de stat. În rezultat, la bugetul de stat nu au fost încasați 0,45 mil. lei. de la darea în arendă a terenurilor proprietate publică.
De asemenea, auditul a evidențiat tergiversarea procesului de reorganizare a întreprinderilor de stat a căror fondator este Ministerul Apărării. Astfel, încă în anul 2004 urma să fie efectuată reorganizarea prin fuziune (absorbție) a Î.S. „CCM Vichi” cu Î.S. „Aeroportul International Mărculești”, fondator al cărora la acel moment era Ministerul Apărării. În consecință urmau a fi efectuate înscrisurile respective în Registrul unităților de drept, însă radierea din Registrul menționat a Î.S. „CCM Vichi” până în prezent nu a avut loc.
Nu a fost definitivată și reorganizarea altor două întreprinderi de stat precum, Î.S. „Combinatul de deservire socială” și Î.S. „Centrul de pregătire a specialiștilor pentru Armata Națională”, care conform Hotărârii Guvernului nr. 698/2018, urmau a fi reorganizate prin absorbție și, respectiv, transformare într-o singură instituție publică. Principala cauză a nedefinitivării reorganizării întreprinderilor de stat respective este interpretarea greșită de către MA a prevederilor Legii nr. 220/2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice și a întreprinzătorilor individuali, și anume, prezența obligațiunilor față de bugetul public național nu permite definitivarea reformei. Însă conform informației Serviciului Fiscal de Stat, acesta nu poate servi drept un impediment pentru efectuarea reformelor de reorganizare a întreprinderilor de stat în cadrul absorbției prin transformare.
Un alt factor care stopează implementarea acestor reforme îl constituie nedelimitarea și neînregistrarea de către întreprinderile de stat a tuturor proprietăților dobândite și transmise de către MA, inclusiv a terenurilor, precum și lipsa listei bunurilor incluse în capitalul social. În acest sens, urmează a fi întreprinse măsuri pentru conformare la prevederile Legii nr. 29/2018 privind delimitarea proprietății publice și Legii nr. 246/2017 cu privire la întreprinderea de stat și întreprinderea municipală.
Pe parcursul misiunii de audit, Ministerul Apărării a remediat unele neconformități atestate, astfel: