[ X ]
Control la două stații PECO privind motorina și benzina aditivată. Au fost inițiate procese contravenționale
22 Iulie

Inspectorii Direcție Control Metrologic ai Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței au încheiat controlul planificat la doua stații PECO care aparțin aceluiași agent economic în cadrul cărora s-a stabilit că pe teritoriul stațiilor, pe coloanele de distribuție sunt instalate panouri informative cu specificarea produselor petroliere propuse spre comercializare, a calităţii lor (motorină și benzină ADITIVATĂ).

În particular, în vederea asigurării cumpărătorilor cu informaţii clare şi autentice, agentul economic dispune de rapoartele de inspecție.

Fiind supuse examinării, s-a constatat că rapoartele de inspecție menționate supra nu se referă la careva produse aditivate.

În această ordine de idei, este necesar de reliefat că, potrivit prevederilor art. 5 alin. (2) din Legea nr.461/2001 „Caracterul inofensiv al produselor petroliere pentru sănătatea populaţiei, pentru bunurile consumatorului şi pentru mediul înconjurător este garantat prin calitatea acestor produse, reglementată de actele normative. Calitatea produselor petroliere se atestă prin rapoarte de inspecţie emise de către organismele de inspecţie acreditate în condiţiile Legii nr.235/2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii şi recunoscute de către Ministerul Economiei şi Infrastructurii”.

Subsecvent, conform pct. 18 lit. e) din Regulamentul de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere, aprobat prin HG nr. 1117/2002 „Agentul economic este obligat să prezinte cumpărătorilor o informaţie clară şi autentică, conform legislaţiei cu privire la funcţionarea limbii de stat, despre produsele petroliere şi anume: rapoartele de inspecţie”.

Pct. 41 din același Regulament prevede că, „Recepţionarea produselor petroliere se efectuează de către agentul economic numai la prezentarea documentelor de însoţire (factura pentru mărfuri, dispoziţia de încasări şi plăţi, acte care atestă calitatea cuvenită şi securitatea mărfurilor etc.). Produsele petroliere trebuie să fie însoţite de raportul de inspecţie”.

În cadrul controlului s-a constatat că, agentul economic procură produse petroliere în scopul vânzării lor ulterioare consumatorilor sau utilizării acestora în activitatea de producere de la furnizorii naționali fiind însoțite de documente de proveniență și rapoarte de inspecție, care atestă calitatea cuvenită şi securitatea mărfurilor.

Reieșind din înscrierile din Registrul de aditivare a produselor petroliere identificate la stația PECO rezultă că agentul economic utilizează în activitatea de producere aditivul marca „Total” conform instrucțiunilor tehnologice de fabricare a carburantului pentru automobile elaborate și aprobate de agentul economic, prin adăugarea aditivului marca „Total” modifică caracteristicile produselor petroliere procurate de la agenții economici menționați supra și în atare circumstanțe, prin prisma prevederilor art. 1 din Legea nr. 105/2003, devine producător.

Raportând circumstanțele de fapt constatate, la prevederile normelor de drept citate mai sus, se conchide că, agentul economic urmare a modificării caracteristicilor produselor petroliere este obligată să demonstreze caracterul inofensiv al acestor produse petroliere prin rapoarte de inspecţie emise de către organismele de inspecţie acreditate în condiţiile Legii nr.235/2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii şi recunoscute de către Ministerul Economiei şi Infrastructurii însă, deși au fost solicitate, asemenea rapoarte nu au fost prezentate în cadrul controlului.

În aşa mod, constatăm că produsele petroliere principale, după ce le-au fost modificate caracteristicile calitative, și anume:

1. Benzină 95 aditivată, în volum de 10428 litri, la prețul de 20,40 lei/litru;

2. Motorină aditivată, în volum de 10362 litri, la prețul de 16,80 lei/litru;

nu sunt însoțite de rapoarte de inspecție, care ar demonstra caracterul aditivat al acestora, întru asigurarea consumatorilor cu informație veridică și corectă privind principalele caracteristici calitative, compoziţia și aditivii folosiţi.

Distinct de constatările arătate supra, reținem că legătura cauzală între comunicarea comercială, inclusiv publicitate, desprinsă din informația afișată pe coloanele de distribuție, în care se menționează caracteristicile produselor petroliere propuse spre comercializare (motorină și benzină aditivată) ce include și Benzina 98, care este în strânsă legătură cu promovarea, vânzarea sau furnizarea produselor petroliere consumatorilor și faptul că, din actele prezentate în cadrul controlului or, material probatoriu prezintă o situaţie clară şi fără de dubii demonstrează că, agentul economic comercializează produsul petrolier Benzină 98, la prețul 21,20 lei/litru, fără a-i modifica caracteristicile și anume, fără aditiv, am ajuns la concluzia că agentul economic menționat a admis o practică comercială incorectă care, este contrară cerinţelor diligenţei profesionale şi denaturează sau este susceptibilă să denatureze, în mod esenţial, comportamentul economic al consumatorului mediu la care ajunge sau căruia i se adresează or, a admis o practică comercială înșelătoare, fapt ce contravine prevederilor art. 13 alin. (1) din Legea nr.105/2003.

De rând cu aceasta, din analiza coroborată a probatoriului administrat în cauză, din care s-a reţinut starea de fapt mai sus descrisă, se constată că prejudiciul (conform ultimei facturi fiscale ) constituie suma de 275 600 lei, ceea ce conform art. 126 alin. (1) Cod penal, se consideră proporții mari.

Pe acest caz, având în vedere încălcările depistate, APCSP a pornit două procese contravenționale în privința stațiilor PECO, în partea ce se referă la comercializarea produselor petroliere principale în baza art. 344 alin. (1) lit. a) Cod contravențional

În același timp, din motivul că în drept, faptele persoanei supuse controlului, cu referire la comercializarea produsului petrolier Benzină 98, la prețul 21,20 lei/litru, ca combustibil aditivat, însă fără a-i modifica caracteristicile și anume, fără aditiv, care presupune o practică comercială înşelătoare în sensul prevederilor de la art. 13 alin. (5) al Legii privind protecția consumatorilor, se încadrează în prevederile art. 255 alin. (1) Cod penal – inducere în eroare a clienților săvârșite în proporţii mari, fiind întrunite elementele constitutive ale acestei infracțiuni, atât sub aspectul laturii obiective, cât şi sub aspectul laturii subiective, APCSP, îi va sesiza procurorul sau organul de urmărire penală competent cu privire la identificarea semnelor componenţei de infracțiune.

0_990a848f8f3e33210195d64d3ffc574d_comunicat

Inapoi la arhiva noutaților