[ X ]
Concluziile CCRM privind Raportul auditului achizițiilor publice în sistemul Ministerului Finanțelor
2 August

Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a examinat în cadrul ședinței online, Raportul auditului conformității asupra achizițiilor publice în sistemul Ministerului Finanțelor (MF) în anii 2019-2020, transmite CURENTUL.

Scopul auditului public extern a constat în evaluarea conformității achizițiilor publice în cadrul sistemului Ministerului Finanțelor în anii 2019-2020.

În perioada anilor 2019-2020, autoritățile contractante din sistemul Ministerului Finanțelor au efectuat achiziții publice în valoare totală de 484,4 mil. lei, cu organizarea a 56 de licitații deschise, 49 de proceduri ale cererii ofertelor de prețuri, 1908 contracte de valoare mică, 49 de proceduri de negociere fără publicarea anunțului de participare.

În totalul cheltuielilor executate pentru achizițiile publice, ponderea majoră o deține Serviciul Vamal (SV) de 52,4 %, urmată de Serviciul Fiscal de Stat (SFS) cu 33,2 %, Ministerul Finanțelor – 13,3 %, Inspecția Financiară – 0,7 % și Agenția Achiziții Publice (AAP) – 0,4 %.

Generalizând constatările și concluziile formulate, auditul public extern atestă un șir de neconformități și deficiențe admise de către entitățile auditate:

– valoarea estimativă planificată a achizițiilor publice a fost majorată la momentul lansării procedurii de către SV la 11 achiziții cu 3,6 mil. lei și micșorată de către SFS la 15 achiziții cu 4,8 mil. lei, fapt ce indică unele carențe în planificarea achizițiilor și informarea eronată a ofertanților;
– nepublicarea regulamentară a modificărilor la planurile de achiziții, astfel fiind redusă participarea largă a operatorilor economici la procedurile de achiziție, fapt ce limitează transparența achizițiilor;
– studiul insuficient al pieței a condiționat anularea a 2 achiziții, nefiind valorificate mijloace financiare la procurarea bunurilor și lucrările preconizate în sumă de 135,5 mil. lei;
– carențele în procesul de identificare și planificare a necesităților în cadrul SFS și SV au generat cheltuieli suplimentare în sumă de 0,4 mil. lei;
– planificarea și inițierea unor proceduri de achiziții publice în valoare de 4,3 mil. lei în cadrul SV și de 1,2 mil. lei în cadrul SFS în lipsa mijloacelor financiare
– De asemenea, auditul denotă că nu au fost publicate în mod regulamentar anunțurile de intenție privind achizițiile publice preconizate de către SFS la 15 achiziții în valoare de 115,8 mil. lei, de către SV la 6 achiziții în valoare de 14,7 mil. lei și la MF la 2 achiziții în valoare de 1,9 mil. lei.
– achiziționarea unor bunuri și servicii prin procedura de negociere, care nu a corespuns întocmai criteriilor legale, astfel nefiind organizate: de către SV – 1 procedură competitivă în valoare de 0,4 mil. lei, de către SFS – 3 proceduri în valoare de 1,8 mil. lei și de către MF – 1 procedură în sumă de 1,4 mil. lei;
– unele discordanțe normative cu referire la achiziționarea de către SFS și SV a formularelor tipizate de documente primare cu regim special prin procedura de negociere directă de la o instituție din subordinea MF;
– cazuri de stabilire în documentația de atribuire a unor termeni restrânși privind executarea contractelor, fapt ce a dus la nevalorificarea mijloacelor și neachiziționarea bunurilor;
– nepublicarea anunțurilor de atribuire, fără reținerea garanției de executare a contractelor și documentarea neadecvată a modificărilor la contract.

Cu referire la îndeplinirea responsabilităților de către autoritățile competente cu funcții de reglementare, supraveghere și control al achizițiilor publice, auditul menționează că, AAP în calitate de organ unic, independent și calificat în domeniul achizițiilor publice a fost constituită în scopul fortificării capacităților autorităților contractante și dezvoltării abilităților mediului de afaceri. AAP are ca scop monitorizarea conformității desfășurării procedurilor de achiziții publice, precum și efectuarea analizei sistemului de achiziții publice.

În acest sens, auditul public extern relatează că:

– începând cu anul 2017, AAP a fost supusă reorganizării, fiind excluse atribuțiile preventive de control ex-ante a procedurilor de achiziții, prin urmare, aceasta nu mai verifică documentația în achiziții, începând cu etapa de inițiere și până la atribuirea contractului, întocmite de către autoritățile contractante, responsabilitatea de corectitudinea acestora fiind în exclusivitate atribuită autorităților contractante;
– din anul 2018 AAP nu mai efectuează controale ex-post, ci doar monitorizează conformitatea desfășurării procedurilor de achiziție publică și efectuează analiza sistemului de achiziții publice;
– AAP are acces limitat la documentele aferente ofertelor operatorilor economici prezentate prin intermediul Sistemul Informațional Automatizat “Registrul de stat al achizițiilor publice (SIA „RSAP”) (MTender), precum și a altor informații/documente aferente procesului de examinare, evaluare și comparare a ofertelor;
– Se atestă o reducere semnificativă a numărului de personal în cadrul AAP. Astfel, efectivului-limită s-a micșorat de la 64 unități de personal în 2017 la 25 unități de personal în 2020. Prin urmare, 25 angajați ai AAP urmează să îndeplinească 13 atribuții prevăzute de Legea nr. 131/2015 privind achizițiile publice.
Cu referire la SIA „RSAP” (MTender), auditul relevă următoarele:
– în scopul realizării prevederilor Legii privind achizițiile publice a fost aprobat Conceptul tehnic al SIA „RSAP” (MTender), aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 705 din 11.07.2018. Auditul public extern a constat că, SIA „RSAP” (MTender) nu corespunde întocmai cerințelor legislației în domeniu, nefiind dezvoltate unele funcționalități ale sistemului dat;
– nu a fost elaborat Regulamentul privind Metodologia de calculare și aplicare a tarifelor la utilizarea SIA „RSAP” (MTender);
– nu a fost acreditată nici o platformă electronică de achiziții din cadrul SIA „RSAP” (MTender). De asemenea, se menționează că sistemul este lansat și utilizat în regim de exploatare experimentală, nefiind specificat un termen de utilizare în cadrul acestui regim, nu oferă funcționalitate deplină și sigură la toate etapele procesului de achiziție și nu există un Ghid de utilizare al acestuia.

Curtea de Conturi concluzionează că procesul de achiziții publice în cadrul sistemului Ministerului Finanțelor în anii 2019-2020 a fost afectat de unele nereguli și deficiențe, fiind condiționate, în mare măsură, de gradul controlului intern managerial privind procesele aferente achizițiilor publice, iar cunoștințele insuficiente ale unor membri ai grupurilor de lucru au determinat abateri la etapa inițierii și desfășurării procedurilor de achiziție publică, precum și la atribuirea și monitorizarea executării contractelor. Totodată, auditul denotă monitorizarea incompletă de către organul responsabil de administrarea achizițiilor publice a legalității acțiunilor întreprinse de către autoritățile contractante sau omisiunile acestora. Sistemul electronic de achiziții publice SIA „RSAP” (MTender) nu corespunde întocmai cerințelor legislației în domeniu, nefiind dezvoltate unele funcționalități, ceea ce creează dificultăți în activitatea autorităților contractante care inițiază proceduri de achiziție publică, cât și entităților abilitate cu funcții de monitorizare și control asupra achizițiilor.

Cristina Pendea

Inapoi la arhiva noutaților