[ X ]
[ X ]
[ X ]
Chișinăul sec. XIX este orașul în care i-ar fi plăcut să trăiască. Explicația consilierului Ion Ștefăniță
12 Octombrie

Consilierul municipal neafiliat, Ion Ștefăniță, se simte cel mai bine în Chișinăul de la începutul secolului XIX, acolo unde a început istoria orașului și acolo un de s-a conservat imaginea Chișinăului de epocă. Consilierul a acceptat să ne răspundă, în cadrul proiectului CURENTUL – „Chișinău – orașul meu”, despre amintirile legate de acest oraș, care sunt problemele Capitalei și ce ar schimba dacă ar avea posibilitatea.

Ion Ștefăniță spune că are mai multe amintiri frumoase legate de Chișinău.

„Frumoase au fost primele excursii din anii 80, când veneam de la Leova la Chișinău, era o bucurie parcă aș merge la New York. În memoria mea a rămas un Chișinău confortabil, curat, verde. Am simțit acel confort urban cu spații bine amenajate, când spațiile pietonale erau spații pietonale, când mirosul de flori îl savurai pe marele bulevarde și parcuri. Îmi aduc aminte cu plăcere de Chișinăul de vară, din 1987, Chișinăul din anii de studenție 1998-2002, etc..”, spune Ion Ștefăniță.

Consilierul spune că are mai multe locuri preferate în oraș:

„Mă simt bine peste tot, cu câteva excepții: bine mă simt fiind teleportat în Chișinăul nostru, de la început de secolul XIX, prin partea de jos a orașului, la vatra târgului Chișinău, acolo de unde a început istoria acestei urbe, cei drept intersectând acest spațiu mereu privesc lucrurile comparativ – Chișinăul din amintire, descoperit prin intermediul imaginilor de epocă, și Chișinăul contemporan, spre exemplu, spiritul locului pe Colina Mazarache din trecut și prezent. Bine mă simt pe str. Anton Pann , în curtea caselor negustorului Naumov, respiri cu spiritul locului unui alt Chișinău, unul cu încărcătură istorică, autentic, așa cum îl poți descoperi prin imaginile de arhivă.

Bine mă simt și pe străzile pavate str. Ioan Botezătorul, Bogdan Petriceicu Hașdeu, în preajma Casei lui Mihalache Cațica. Un confort separat îl primesc atunci când mă aflu în Grădina Publică Ștefan cel Mare, Scuarul Catedralei, în inima capitalei, un loc cu multă încărcătură istorică. Evident că mă simt bine și în sectoarele capitalei, atunci când de fiecare data primesc delegațiile străine, încerc să-l descopăr și eu prin ochii lor, începând cu Porțile orașului la Botanica, cu arhitectura peisagistică de pe bulevardul Dacia, cu arhitectura realismului socialist, din anii 70, a sec XX.

Bine mă simt și în sectorul ( anterior, satul) unde locuiesc, la Buiucani, acolo unde pentru prima data m-a primit căminul studențesc, și prima mea universitate. Un sector liniștit unde te simți ca acasă”.

Cele mai mari 3 probleme cu care se confruntă Capitala sunt haosul urbanistic, parcările și transportul public.

„Cred că cele 3 mai mari probleme sunt :

– haosul urbanistic în care a căzut orașul nostru, prin construcțiile ilegale, deci lipsa unei documentații urbanistice, mă refer la zona de centru, orașul este în riscul să se dezvolte în spiritul unei favele, când prin sărăcie fiecare își construiește „confortul”. Lipsa regulii de joc, lipsa unui PUZ – plan urbanistic zonal, face ca fiecare să facă ce vrea și unde vrea. Orașul își pierde imaginea cea pe care o are – Orașul meu alb, acum e riscul să devină orașul-favelă. În sectoare, blocurile locative sunt supuse unor intervenții prin construcții anexe, balcoane făcute samovolnic, cetățenii creează un risc enorm prin aceste construcții ilegale, iar în cazul unei situații de force major – cutremur – consecințele vor fi grave.

– haosul cu modul de parcare – lipsa infrastructurii de parcare face ca mijloacele de transport să domine toate spațiile destinate pietonilor, trotuarele sunt cucerite de mașini, spațiile verzi distruse de acest fenomen. Urgent trebuie implementat un plan de amenajare cu parcări cu plată, zona centru descărcată de transport, iar crearea unei întreprinderi municipale care ar fi preocupată pentru organizarea și administrarea parcărilor din oraș, trebuie să fie o prioritate în politicile de administrare a acestei urbe.

– o altă problemă – este totuși, transportul în comun – ce trebuie reformat, un confort pentru transportul în comun este necesar – microbuzele cu dubla factură și care creează multitudinea de accidente să fie lichidate, iar numărul de troleibuze dublate, cel de autobuse triplate, sub o singură întreprindere Regia Municipală de Transport Chișinău. Un sistem de achitare electronică creat, contabilitatea centralizată și bine monitorizată, astfel cu un singur tichet să poți ajunge, de exemplu, aeroport – până pe destinație, un tichet valabil în decurs de 1,5 ore, folosind autobus, troleibuz sau minibus. Un proiect în acest sens poate fi creditat, iar confortul urban în cadrul transportului în comun, asigurat”, spune Ion Ștefăniță.

Ion Ștefăniță spune că fără multă magie, câteva lucruri se cer a fi realizate, este nevoie doar de voință.

„O restartare a administrației trebuie să aibă loc, orașul are nevoie de un bun manager, care să țină pulsul pe administrarea orașului, să fie un manager, care prin diviziune a muncii să-și creeze o echipă cu care să administreze capitala profesionist, cu multă motivație și viziune. Un plan general de dezvoltare a urbei trebuie să fie nu doar pe hârtie, dar să fie prin proiecte concrete implementate. Hoția și schemele corupte din administrația locală trebuie lichidate, iar fiecare funcționar să vadă problema cetățeanului prin prisma legală, dar nu a plicului cu bani.

Dacă aș merge pe un obiectiv general, este necesar să : reactualizăm Planul Urbanistic General, elaborate PUZ –urile pentru toate sectoarele, astfel ca să ajungem până la reglementarea fiecărui metru pătrat prin PUD –uri, planuri urbanistice de detaliu. Regula de joc trebuie sa fie clară atât pentru cetățenii simpli, agenții economici, arhitecții proiectanți să știe exact ce poate proiecta, cu ce funcționalitate, cu ce regim de înălțime, etc. , iar funcționarii să elibereze actele permisive în conformitate cu aceste norme urbanistice elaborate și aprobate. Respectiv, să avem o claritate cum trebuie să se dezvolte un Smart City Chișinău – 2030, 2040, etc..

Dacă aș merge pe obiectivele operaționale, în viziunea mea pentru a asigura confortul urban, este necesar de a realiza mai multe obiective – PENTRU – Pentru un plan de revitalizare a Centrului Istoric al Chișinăului, infrastructura urbană trebuie reabilitată, astfel ca zona verde să fie maxim păstrată, pentru un plan de amenajare arhitectural-peisagistic, care este necesar, scuarurile și parcurile, fâșiile verzi ale străzilor păstrate cu sfințenie, iar brandul Chișinău – oraș grădină, menținut. Un alt obiectiv pe care îl văd realizabil pentru oraș, este pentru un Chișinău de seară – un oraș al luminilor, aici sunt de acord cu ceea ce menționează arhitectul francez din Lyon, Alain Duilhot, Lumina este viață, este foarte important un plan de iluminare artistică nocturnă a clădirilor din oraș, începând cu monumentele istorice și arhitecturale vechi și finisând cu cele contemporane. Oamenii vor ieși din casă, vor ieși din rețelele de socializare, orașul va fi mai viu prin prezența oamenilor în spațiile publice. Trebuie să investim în imaginea capitalei, trebuie să investim în restaurarea monumentelor de arhitectură, fațadele trebuie reabilitate și iluminate artistic-nocturn. Dacă ne dorim să vină investițiile în oraș, este foarte important să atragem atenția la fața orașului.

Desigur aș putea continua cu obiectivele pentru : – picturi murale pentru Chișinău, sculpturi urbane pentru Chișinău, biciclete pentru Chișinău, trenul electric express Aeroport – Gara Visterniceni pentru Chișinău, arheologie urbană pentru Chișinău – punerea în valoare a straturilor culturale subterane, pivnițe și beciuri care în perspectivă vor fi parte a infrastructurii turistice naționale și internaționale, etc..”, a spus Ion Ștefăniță.

Totodată, Ion Ștefăniță crede că dacă se vor realiza toate obiectivele sus menționate „atunci orașul Chișinău 2021, are toate șansele să fie un oraș-poveste, oraș-lumină, un oraș pentru chișinăuieni, și oaspeții lui”.

Mândru de proiectul realizat: o zidărie reabilitată, restaurată, o poartă redeschisă după mai bine de 100 de ani, scop fixat-scop realizat - în 45 de zile. (proiect -pilot realizat în 2016.  Foto de Yves Neyrolles

Mândru de proiectul realizat: o zidărie reabilitată, restaurată, o poartă redeschisă după mai bine de 100 de ani, scop fixat-scop realizat – în 45 de zile. (proiect -pilot realizat în 2016.
Foto de Yves Neyrolles

în activitatea profesională

în activitatea profesională

Cu delegația franceză din Saint Etienne, 2015

Cu delegația franceză din Saint Etienne, 2015

Prin Chișinăul subteran

Prin Chișinăul subteran

Cu familia de Ziua Orașului Chișinău

Cu familia de Ziua Orașului Chișinău

Chișinăul din amintire. Anul 1990

Chișinăul din amintire. Anul 1990

Cristina Parfeni

Inapoi la arhiva noutaților