Urmăresc cu mare atenţie „investiţia” de imagine ce se face în Silvia Radiu, primar interimar al capitalei. Este o investiţie masivă, cum demult nu s-a făcut în politica moldovenească şi care depăşeşte chiar şi investiţia făcută în imaginea Premierului Pavel Filip. Toate acestea mă duc la gândul că Silviei Radu i se rezervă un loc important în anumite ecuaţii politice. Fie că e vorba de Primăria capitalei, fie de preconizatele alegeri parlamentare, fie de alte planuri politice de viitor (poate chiar şi de alegerile prezidenţiale din 2020). Dar nu la locul şi rolul ce i se rezervă Silviei Radu vreau să mă refer în acest material, ci la investiţia de imagine ce se face în cazul ei. Iar din acest punct de vedere putem presupune că se investeşte minimum în trei „feţe” ale Silviei Radu.
Prima faţă: Silvia Radu – profesionista. Din acest punct de vedere Silviei Radu i se creează imaginea de bun administrator, cu voinţă şi viziune şi care, pentru binele locuitorilor capitalei, nu-şi jeleşte nici timpul liber. Astfel, ea permanent face şedinţe, iese în teren, îşi apostrofează subalternii, pe unii chiar îi dă afară de la lucru, vine cu propuneri de achiziţii, enunţă priorităţi, are grijă de simplii angajaţi ai întreprinderilor municipale etc. Fiecare acţiune a Silviei Radu în direcţia respectivă este mediatizată intens de circa 2/3 din presa din Moldova, ea fiind lăudată şi apreciată de o întreagă armată de analişti politici, bloggeri, comentatori (oficiali sau anonimi), moderatori de emisiuni etc.
A doua faţă: Silvia Radu – unionista. Este o imagine ce i se creează Silviei Radu mult mai prudent decât precedenta, dar oricum eforturile ce se fac în această direcţie se văd cu ochiul liber. Vizita Silviei Radu la Bucureşti şi a Gabrielei Firea la Chişinău, vizita Silviei Radu la Iaşi şi declaraţiile făcute cu această ocazie, atitudinea faţă de acţiunile unioniste ce au loc la Chişinău, inclusiv faţă de evenimentul din data de 25 martie etc. – toate acestea sunt dovezi clare în acest sens. Nu se ştie dacă Silvia Radu ţinteşte electoratul unionist doar în vederea preconizatelor alegeri anticipate ale Primarului capitalei (la care, cel mai probabil, va participa) sau are în vedere careva proiect unionist de viitor, dar cert este că ea şi cei ce stau în spatele său fac eforturi considerabile în direcţia respectivă.
A treia faţă: Silvia Radu – femeia puternică şi modernă în politică. Cei ce investesc în imaginea ei, pun un accent deosebit pe faptul că Silvia Radu reuşeşte lucruri pe care nici bărbaţii nu le pot face, menţionându-se în paralel că este şi o bună familistă, o soţie iubitoare şi o mamă grijulie ce educă trei copii. Femeia puternică în politică este un trend internaţional la moment, iar exemplele oferite de Theresa May, Angela Merkel, Gabriela Firea etc. sunt invocate frecvent. Posibil, cei ce investesc în imaginea Silviei Radu urmăresc şi scopul de a oferi alt exemplu de femeie de succes în politica din Republica Moldova decât cel al Maiei Sandu.
Se vor limita „investitorii” de imagine ai Silviei Radu la aceste trei feţe sau îşi vor extinde „investiţia” pe viitor, vom vedea. Cert este că Silviei Radu i se pregăteşte un rol important în politica moldovenească. Nu ne rămâne decât să urmărim evoluţia stării de lucruri în acest sens pentru a înţelege mult mai bine despre ce rol concret e vorba.
Dumitru Spătaru