[ X ]
[ X ]
[ X ]
Ce conține cel de-al doilea raport Promo-LEX privind observarea alegerilor
10 Ianuarie

Raportul nr.2 privind misiunea de observare a alegerilor parlamentare din 24 februarie 2019, astăzi, a fost lansat de Promo-LEX, informează Curentul.

Directorul de programe al Asociației Promo–LEX, Pavel Postică, a comunicat mai multe detalii cu privire la raport.

„Sunt neclarități legate de cadrul legal. Articolul 88 din Codul electoral, care, în mare parte, nu prevede posibilitate de completare a listei de candidați pe lista națională. Ceea ce ține de constituirea circumscripțiilor uninominale pentru regiune transnistreană și pentru diaspora – Comisia Electorală Centrală a interpretat un pic eronat norma legală”, a precizat el.

În același timp, Postică s-a referit și la numărul de înregistrări prealabile pentru alegeri, dar și la alte deficiențe. „Ținem să menționăm că, a fost un număr record de persoane înregistrate prealabil, cei mai activi fiind cetățenii stabiliți în țările Europei. Există o deficiență cu privire la prezentarea publică a informațiilor despre candidații înregistrați pe circumscripțiile uninominale. Totodată, colectarea semnăturilor a fost făcută foarte operativ. Au fost cazuri că s-au colectat chiar și în decurs de o zi. Operativitatea trezește anumite suspiciuni”, a declarat reprezentantul Promo-LEX.

Prin urmare, el a comunicat o situație din raionul Rezina. „Noi am stabilit un caz în comuna Ghiduleni, raionul Rezina, care urmează să fie în componenta circumscripțiilor electorale 19 din Ivancea. Totodată, 2 localități din componența acestei comune sunt incluse în componența nr. 13 Rezina – fapt interzis de Codul electoral. Ar fi bine să se examineze mai detaliat acest caz”, a spus el.

În perioada monitorizată, Promo-LEX a raportat cel puțin 10 cazuri ce pot fi calificate drept utilizare a resurselor administrative. În cazul a 7 din acestea este vizat PDM, 2 – PPȘ și 1 – PN. De asemenea, Promo-LEX constată implicarea Președintelui R. Moldova în promovarea candidaților desemnați de către PSRM pentru alegerile parlamentare.

Promo-LEX atestă, în contextul desfășurării alegerilor parlamentare în baza sistemului mixt, un activism sporit al anumitor concurenți deja înregistrați sau potențiali concurenți – pentru perioada monitorizată fiind constatate un număr de circa 280 de evenimente, dintre care circa 100 (35%) pot fi calificate drept oferire de cadouri în perioada electorală. În activitățile respective au fost implicate PSRM (42 cazuri), PPȘ (41) și PDM (17).

Menționăm că au fost semnalate cazuri de implicare în activități cu tentă electorală a fundațiilor de caritate asociate cu anumite formațiuni politice – Fundația de binefacere ”Din Suflet” (PSRM) și Fundația de binefacere ”Miron Șor” (PPȘ).

Circa 40% din  grupurile de inițiativă, printre care cele constituite de 6 formațiuni politice (MSPSN – 1 GI, PCRM – 29 GI, PL – 25 GI, PDA – 2 GI, PVE – 4 GI și 92 GI pentru candidații independenți), nu au depus la CEC nici raport financiar săptămânal și nici o informație cu privire la neefectuarea cheltuielilor, ceea ce este neconform prevederilor Regulamentului privind activitatea grupurilor de inițiativă.

Potrivit estimărilor Promo-LEX, cele mai mari cheltuieli neraportate ale grupurilor de inițiativă care au depus rapoarte la CEC, se referă la evenimentele publice organizate de către PPȘ, PSRM și PDM, cheltuielile total estimate și neraportate ale acestora ridicându-se la cel puțin 1 584 821 lei.

De menționat că, perioada de monitorizare a raportului Promo-LEX este 10 decembrie 2018 – 8 ianuarie 2019.

Mihaela Conovali

Inapoi la arhiva noutaților