La data de 1 februarie 2023, Comisia Europeană (CE) a publicat Raportul analitic privind cererea de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană. Raportul analitic evaluează situația aferentă a 33 de capitole ale legislației UE și completează prima parte a Opiniei CE, care a fost difuzată pe data de 17 iunie 2022 și a evaluat criteriul politic și criteriul economic de aderare.
Concluziile și recomandările incluse în Raport reprezintă reperele de bază pentru acțiunile solicitate de UE de la autoritățile țării în contextul agendei europene.
Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a studiat minuțios Raportul Comisiei Europene și, urmare a analizei a constatat un șir de aspecte importante:
Domeniul de activitate al CCRM, auditul public extern, este un element important pentru agenda europeană a Republicii Moldova, fiind inclus drept un subcapitol aparte în Capitolul 32: Control financiar – Compartimentul II: Auditul public extern. De menționat că Compartimentul II al Capitolului 32 este domeniul exclusiv de activitate al CCRM, deoarece nu există o altă instituție în stat care desfășoară activitate în acest domeniu, care ar cunoaște rigorile legislative și ale standardelor internaționale care stau la baza cerințelor UE
Capitolul 32: Control financiar este inclus, de rând cu Capitolele 23: Justiție și drepturi fundamentale, 24: Dreptate, libertate și securitate, 5: Achizițiile publice, 18: Statistica, în Clusterul 1: FUNDAMENTELE PROCESULUI DE ADERARE, ceea ce implică măsuri ce urmează a fi întreprinse în mod prioritar de Republica Moldova
Prevederile Raportului analitic al CE, incluse în Capitolul 32, II se bazează integral pe constatările și recomandările Raportului de evaluare internațională „peer review” a Curții de Conturi, exercițiu efectuat în perioada 2020-2022 sub egida SIGMA – inițiativa comună a Comisiei Europene și Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD).
Analiza conținutului Raportului CE a confirmat constatările evaluărilor externe ale Curții de Conturi, efectuate în ultimii ani, privind calitatea și profesionalismul activității CCRM și corespunderii la Standardele Internaționale ale INTOSAI, fiind menționat că „…activitatea de audit urmează standardele internaționale ale instituțiilor supreme de audit, iar manuale sunt în vigoare pentru auditul financiar și pentru auditul de conformitate și performanță. Curtea are un sistem de control și asigurare a calității în conformitate cu standardele internaționale…”
Raportul CE subliniază constatările evaluării internaționale „peer review” privind limitările independenței Curții de Conturi, fiind menționat că „…unele dispoziții din legislație subminează elemente-cheie ale independenței organizaționale, funcționale și financiare a Curții…”
Apreciind rapoartele Curții de Conturi și valoarea acestora pentru consolidarea managementului public, autoritățile europene reiterează importanța implementării recomandărilor CCRM, reoferindu-se la importanța consolidării funcției de control parlamentar
Urmare a analizei Raportului analitic al CE, Curtea de Conturi a identificat măsuri și acțiuni care urmează a fi întreprinse pentru a implementa recomandările formulate. Suntem în proces de elaborare a unui set de proiecte de legi, menite să îmbunătățească domeniul „control financiar și audit public extern”, care în timp proxim vor fi prezentate structurilor abilitate (Comisiei de control al finanțelor publice a Parlamentului, Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene) spre a fi promovate pentru examinare și aprobare.
Pe această cale, Curtea de Conturi va contribui la elaborarea și implementarea Planului 33 de accelerare a procesului de aderare și a planului de măsuri urgente pentru negocierele de aderare la UE.