[ X ]
CCRM a audiat Raportul auditului gestionării resurselor financiare ale ÎS „Calea Ferată din Moldova”
18 Decembrie

Curtea de Conturi a Republicii Moldova a examinat, la data de 17 decembrie curent, Raportul auditului privind conformitatea gestionării resurselor financiare publice și a patrimoniului public de către Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM) în anii 2018 – 2019, transmite CURENTUL.

Scopul auditului a constat în evaluarea conformității gestionării resurselor financiare publice și a patrimoniului public de către entitatea auditată în raport cu criteriile regulamentare, precum și pentru formularea unei concluzii de audit și înaintarea recomandărilor relevante.

CFM este o companie unică de transport feroviar, deținută totalmente de stat, care ocupă o poziție strategică în sectorul transporturilor din Republica Moldova cu impact asupra mai multor sectoare economice a țării.

Patrimoniul gestionat de CFM, în aspectul existenței și componenței materiale, a constituit 3,4 mld. lei, la finele anului 2019.

Evaluând conformitatea gestionării resurselor financiare publice și a patrimoniului public în perioada anilor 2018-2019, s-a concluzionat că unele activități realizate nu au întrunit în totalitate criteriile de conformitate care guvernează această entitate. Astfel:

CFM nu dispune de reglementări interne specifice cu privire la elaborarea, modificarea, dezagregarea și monitorizarea devizului anual de venituri și cheltuieli, fapt ce a generat o neconștientizare de către factorii decizionali, a responsabilităților de implementare, monitorizare și control. În rezultatul acestora, au fost admise cazuri de realizare neconformă a indicatorilor financiari și operaționali stabiliți sau neîndeplinire sau supraîndeplinire a acestora.

Contrar cadrului normativ cu privire la organizarea și funcționarea întreprinderilor de stat și municipale, CFM nu a elaborat, coordonat și aprobat corespunzător nomenclatorul și tarifele la serviciile din alte activități operaționale prestate. Totodată, auditul a determinat că atât tarifele de transport al mărfurilor în trafic local, cât și tarifele la serviciile din alte activități operaționale ale CFM nu se bazează pe o metodologie aferentă și nu sunt ajustate la costurile actuale de producție, ceea ce limitează atât procesele de actualizare continuă a acestora, precum și performanța financiară și operațională a întreprinderii.

Probele de audit colectate aferente locațiunii au constatat că, procedurile interne cu privire la transmiterea în arendă a activelor neutilizate nu sunt în conformitate cu prevederile cadrului normativ în vigoare, ceea ce a condiționat ratarea unor pasibile venituri din chiria imobilelor de cca 3,8 mil. lei, precum și din locațiunea terenurilor într-un diapazon de la 31,5 mii lei până la 157,3 mii lei.

Nerealizarea conformă a unor funcții și atribuții aferente gestionării resurselor energetice a generat atât cheltuieli neprevăzute, cât și supraconsum de combustibil și lubrifianți în procesele de transport feroviar. Astfel, în anii 2018-2019, se atestă:

un supraconsum de carburanți de 403,2 tone (5,9 mil lei);
un supraconsum de lubrifianți de cca 250,6 tone (4,9 mil le);
depășirea bugetului aprobat în anul 2018 cu 11,3 mil. lei.

Mai mult, examinările de audit au relevat că contrar cadrului normativ aferent organizării și funcționării întreprinderilor de stat și municipale, precum și cadrului de reglementare a achizițiilor publice, cele 21 de contracte încheiate cu salariații întreprinderii, în scopul punerii la dispoziția acestora a automobilelor proprii în vederea reprezentării intereselor CFM, au fost încheiate neconform, în lipsa planificării și desfășurării corespunzătoare a procedurilor de achiziții. Încheierea unor astfel de contracte generează asumarea de către întreprindere a unor cheltuieli nejustificate sau neîntemeiate din punct de vedere economic.

Ca urmare a probelor de audit colectate la capitolul achiziții publice s-a constatat că:

din cauza disfuncțiilor în procedurile interne de control curent, unele bunuri și servicii, în valoare totală de 31,9 mil. lei au fost procurate neconform, în lipsa includerii acestora în Planul anual de achiziții și devizul de venituri și cheltuieli;
din cauza neelaborării conforme a planului de procurări pe baza tuturor necesităților și elementelor reglementate, precum și din cauza neelaborării și neimplementării conforme a unei Strategii de planificare a achizițiilor bazată pe examinarea stocurilor, au fost procurate nejustificat unele bunuri materiale, în valoare totală de 51,3 mil. lei, care nu au fost utilizate sau deja existau în depozitele CFM, etc.

Probele de audit relevă că unele active în curs de execuție precum linia de cale ferată de importanță națională Cahul – Giurgiulești, în valoare totală de 452,5 mil. lei, se utilizează cu asumarea riscurilor de securitate și cu impunerea restricțiilor de viteză.

Contrar cadrului normativ aferent contabilității și raportării financiare, precum și celui de administrare și deetatizare a proprietății publice, CFM nu a asigurat înregistrarea, integritatea și raportarea a cca 1,1 mii ha de terenuri proprietate publică a statului, aflate în gestiunea sa.

În rezultatul procedurilor de audit aplicate la compartimentul inventarierea, s-a constatat că deși CFM aplică cadrul general de efectuare, din cauza nerespectării acestuia, precum și din cauza nestabilirii modului și procedurilor interne de organizare și desfășurare, raportare și consolidare, reieșind din specificul genului de activitate, procesele realizate și rezultatele produse nu au contribuit la obținerea unor date fidele privind situația reală patrimonială a CFM.

Anterior, Curtea de Conturi a realizat auditul cu tematica ,,Performanța sectorului feroviar este dependentă de implementarea coerentă a guvernanței corporative și de investițiile efectuate în acest domeniu pe anii 2015-2016” și a constatat că mecanismul de guvernanță corporativă instituit în cadrul CFM nu a contribuit la obținerea performanței aferente gestiunii entității în condiții de eficiență și eficacitate, fiind înaintate 19 recomandări. Nivelul de implementare a recomandărilor este de cca 12%.

Cristina Pendea

Inapoi la arhiva noutaților