Biroul Național de Statistică comunică datele privind activitatea instituțiilor de educație timpurie în anul 2018.
Instituții de educație timpurie. Către sfârșitul anului 2018 în țară funcționau 1484 instituții de educație timpurie, inclusiv 835 – cu statut de creșă-grădiniță, 541 – grădinițe, 83 – școli-grădinițe, 23 – centre comunitare și 2 creșe. După destinație s-au distins 3 tipuri de instituții: 1471 – cu destinație generală, 5 – sanatoriale și 8 – speciale. Din total instituții de educație timpurie 15 instituții sunt cu forma de proprietate privată.
Numărul instituțiilor de educație timpurie a manifestat o tendință continuă de majorare pe parcursul a mai multor ani. Comparativ cu anul 2017 acest număr s-a majorat cu 26 unități, sau cu 1,8%, iar față de anul 2010 – cu 103 unități sau cu 7,5%.
Contingentul de copii din educația timpurie. Numărul copiilor înscriși în instituțiile de educație timpurie în anul 2018 a constituit 149,5 mii persoane, prezentând practic nivelul anului precedent și fiind în creștere cu circa 15% comparativ cu anul 2010.
Ponderea copiilor din unitățile din mediul urban a constituit 47,4%. Puțin peste jumătate dintre copiii înscriși în grupele de educație timpurie au fost băieți (51,9%).
Totodată, comparativ cu anul 2010 gradul de cuprindere al copiilor cu educație timpurie a crescut în ansamblu pe țară cu 8,6 p. p., cu 12,4 p.p. – în mediul urban și cu 6,7 p.p. – în mediul rural.
Copii cu necesități speciale. Pentru copiii cu necesități speciale în țară funcționează 8 instituții specializate cu 47 grupe. Totodată, în cadrul a 5 instituții cu destinație generală funcționează 10 grupe cu destinație specială. Numărul copiilor cu necesități speciale din aceste instituții a fost de 888 persoane, cu circa 25,8% mai puțin față de anul 2017. Majoritatea acestor copii fac parte din grupa de vârstă 3 ani și peste și sunt cuprinși cu educație preșcolară (94,5%). Din total copii cu necesități speciale 41,8% sunt cu dereglări de vorbire, 22,1% – cu dereglări de vedere și 14,8% – cu dereglări de intelect.
Tot mai multe grădinițe sunt adaptate la necesitățile copiilor cu dizabilități. Numărul copiilor cu dizabilități, care au frecventat în anul 2018 instituțiile de educație timpurie a înregistrat cifra de 224 persoane.
Cadre didactice în educația timpurie. În anul 2018, din totalul de 31,1 mii persoane care asigurau activitatea didactică și nedidactică din educația timpurie, 41,1% a fost personal didactic și de conducere, iar 58,9% – alte categorii de personal. Din totalul de 12,8 mii cadre didactice din educația timpurie 89,6% a fost personal didactic calificat. Ponderea cadrelor didactice cu studii superioare în instituțiile de educație timpurie s-a majorat cu 1,0 p. p. față de anul 2017 și cu 19,3 p. p. față de anul 2010.