În cadrul unui interviu acordat pentru CURENTUL, directorul Centrului Național de Cinematografie (CNC) și regizorul, Valeriu Jereghi şi-a exprimat indignarea faţă de lipsa de cinematografe de stat în ţară, numind problema extrem de acută şi extrem de dureroasă.
„Practic, noi nu mai avem cinematografe în țară, ceea ce înseamnă că nu există un sistem de difuzare. Acele cinematografe dotate cu tehnică performantă sunt private. Noi dispunem doar de un singur cinematograf –„Odeon”, dar și acolo pentru a proiecta un film trebuie să achiţi sala”, a declarat Valeriu Jereghi.
Mai mult decât atât, regizorul spune că „Odeon” se află într-o stare deplorabilă.
„Pe timp de iarnă, spectatorii stau în sală în paltoane, scurte, fulare, căciuli… „Odeon” trebuie renovat capital. Practic, în ţară a rămas numai reţeaua cinematografică „Patria”, unde, ca să vii să proiectezi un film autohton, trebuie să achiţi sala la un preţ comercial. Pentru fiecare cineast, care este susţinut financiar de CNC, tot în interesul statului trebuie să-i fie garantată și proiecția de film. Nu e normal când cineaștii sunt nevoiți singuri, din propriile resurse, să achite premiera filmului la cinematografe”, a declarat regizorul.
Totodată, Valeriu Jereghi vine cu propuneri pentru rezolvarea problemei: „Dacă noi nu putem cere astăzi de la sectorul privat cinematografele înapoi, ar fi o soluţie să construim un cinematograf municipal în care toți cineaştii autohtoni să aibă acces. De ce nu ar fi cinematograful „Patria-Loteanu” un cinematograf municipal – unicul din toată țara, care prin arta cinematografică – filme autohtone, filme de succes mondial, ar promova valorile europene, ar oferi cineaștilor noștri un spațiu comun – Casa Cineaștilor, pentru comunicare prin multiple evenimente culturale cinematografice – premiere, conferințe, Master class-uri, festivaluri internaționale…? Ori să renovăm cinematograful „Odeon” dacă ar avea un alt statut. Cinematografia trebuie să reprezinte un interes de stat. Iar dacă este nevoie de donatori străini, atunci statul trebuie să se implice mai activ. Filmul trebuie proiectat aşa cum a fost filmat. Câtă muncă se depune pentru a filma o picătură de apă şi când colo, pe ecran ea nici nu se vede şi nici nu se aude. Prin urmare, dacă sistemul de difuzare a filmelor naţionale ar fi susţinută de stat, cinematografele private ar fi cointeresate să ruleze filme ținând cont nemijlocit de producțiile autohtone”, a spus Valeriu Jereghi.
Versiunea integrală a interviului poate fi accesată aici.
Dumitru Garcaliuc