Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a prezentat la în cadrul Comisiei de control al finanțelor publice (CCFP) a Parlamentului Republicii Moldova, Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Economiei și Infrastructurii (MEI) încheiate la 31 decembrie 2020 și Raportul auditului conformității asupra achizițiilor publice în cadrul MEI în anii 2019-2020, transmite CURENTUL.
O prezentare succintă a Rapoartelor de audit a fost făcută de către Viorel Chetraru, vicepreședinte al CCRM, precum și de responsabilii de misiunea de audit.
Vicepreședintele CCRM a menționat că, pentru al treilea an consecutiv, Curtea de Conturi a emis opinie cu rezerve asupra rapoartelor financiare consolidate ale MEI, înaintând recomandări pentru înlăturarea deficiențelor constatate și îmbunătățirea managementului instituțional. Totodată, în cazurile de constatare a suspiciunilor de fraudă, a fost sesizat organul competent – Procuratura Generală.
Baza pentru opina cu rezerve a fost determinată de faptul că Administrația de Stat a Drumurilor nu a contabilizat în anul 2018 lucrările recepționate pentru construcția variantei de ocolire a or. Ungheni în valoare de 207,35 mil lei.
La fel, informațiile din rapoartele financiare consolidate ale MEI aferente activelor nefinanciare la nivel agregat au fost subevaluate cu 32,31 mil. lei și supraevaluate cu 18,96 mil. lei, acestea fiind exprimate, inclusiv prin:
Atribuirea necorespunzătoare, de către Unitatea de Implementare a Proiectului de Ameliorare a Competitivității II, a unor investiții capitale în active în curs de execuție;
Nerecepționarea, de către aparatul central al MEI, a proiectului tehnic ,,Conducta de interconectare a Sistemului de transport gaze naturale din România cu sistemul de transport gaze naturale din Republica Moldova, faza II, pe direcția Ungheni-Chișinău” în valoare de 11,74 mil. lei, deși lucrările de construcție au fost finalizate, iar conducta dată în exploatare;
Clasificarea neconformă a unor construcții speciale în valoare de 4,82 mil. lei la alte mijloace fixe ceea ce a admis raportarea neveridică a acestora și necalcularea uzurii respective;
Cu referire la conformitatea achizițiilor publice în cadrul MEI în anii 2019-2020 au fost depistate un șir de deficiențe.
Neconformitățile depistate la etapa de planificare a achizițiilor publice s-au manifestat prin:
– nepublicarea planurilor de achiziții publice pe pagina web, cu valoarea totală de 28,7 mil. lei;
– nerealizarea planurilor aprobate de achiziții publice, cu cca 33% (sau cu 49,0 mil. lei) în anul 2019 și cu 46% (sau cu 65,5 mil. lei) în anul 2020;
– desfășurarea achizițiilor publice neincluse în planurile anuale, în sumă totală de cca 7,2 mil. lei;
– planificarea netransparentă sau neplanificarea achizițiilor publice de valoare mică, care au însumat peste 7,4 mil. lei;
– achiziționarea unor bunuri și servicii în afara relațiilor contractuale, în sumă totală de peste 3,3 mil. lei;
Neconformitățile depistate la etapa de realizare a achizițiilor publice s-au manifestat prin:
– divizarea achizițiilor în scopul evitării procedurii legale, în sumă totală de 1,9 mil. lei;
– efectuarea achizițiilor anterior datei încheierii sau înregistrării contractelor de achiziții, în sumă de 1,2 mil. lei;
– neobținerea de la operatorii economici a garanției de bună execuție pentru contractele de achiziții publice a căror valoare totală a constituit 11,5 mil. lei;
La etapa de monitorizare, control și raportare a achizițiilor publice au fost constatate neconformități, exprimate prin:
– neasigurarea întocmirii și publicării rapoartelor privind monitorizarea executării contractelor de achiziții publice de către grupurile de lucru pentru achiziții;
– nepublicarea în Buletinul achizițiilor publice a dării de seamă privind rezultatul procedurilor de achiziție publică;
– prezentarea neveridică, tardivă, sau neprezentarea dării de seamă privind contractele de achiziții publice de valoare mică.
Cele consemnate au fost condiționate preponderent de cadrul normativ lacunar aferent domeniului, precum și de controlul intern managerial fragmentar instituit în cadrul entităților.
În contextul audierilor s-au discutat și măsurile de remediere a iregularităților, care urmează a fi întreprinse în urma recomandărilor formulate de Curtea de Conturi.