Agenția Servicii Publice (ASP) solicită activiștilor politici să nu admită implicarea instituției în jocuri politice, referindu-se la recentele declarații privind sumele creditelor luate de ASP, transmite CURENTUL.
În Declarația sa, ASP menționează că a transmis deputatului Platformei DA, Alexandru Slusari, toate informațiile solicitate.
„În partea ce ține de informațiile care cad sub incidența clauzelor de confidențialitate față de terți, ASP nu-și poate asuma responsabilitatea oferirii accesului la acestea sau publicarea lor, sancțiunile pentru astfel de acțiuni fiind foarte drastice și sunt în detrimentul instituției. Contractele încheiate cu instituțiile bancare, reprezintă informație confidențială și poate fi oferită persoanelor terțe, doar cu acordul băncilor comerciale”, spune ASP.
În privința atragerii de către ASP a mijloacelor financiare suplimentare din surse bancare, ASP comunică că procedura de contractare a liniei de credit s-a desfășurat strict în conformitate cu prevederile legale.
„Acceptul privind creditare s-a examinat şi aprobat de către Consiliul ASP și Fondatorul ASP – Cancelaria de Stat. Garanţii de stat în acest sens nu s-au oferit, Agenţia Servicii Publice având statut de autonomie financiară.
Este de menționat, că Consiliul Agenţiei este organul colegial superior al ASP, care conduce şi supraveghează funcţionarea acesteia şi adoptă decizii, membrii fiind: secretarul general al Guvernului, ministrul finanțelor, ministrul justiției, secretarul de stat al Ministerului economiei și infrastructurii, directorul executiv al Centrului de Guvernare electronică și reprezentanții altor instituții, precum și reprezentantul societăţii civile). Angajaţii Agenţiei nu pot fi membri ai Consiliului Agenţiei.
Aceste împrumuturi au fost atrase în vederea exercitării de către ASP a funcţiei de ghişeu unic pentru serviciile publice și creării rețelei de Centre multifuncționale universale de prestare a serviciilor publice, cu amplasarea acestora în toate raioanele Republicii Moldova – obiectiv stabilit prin Strategia privind reforma administrației publice pentru anii 2016-2020 (aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 911/2016; Hotărârea Guvernului nr. 1351/2016, pentru aprobarea Planului de acțiuni pe anii 2016-2018 pentru implementarea Strategiei privind reforma administrației publice pentru anii 2016 -2018; Hotărârea Guvernului nr.966/2016 pentru aprobarea Planului de acțiuni privind reforma de modernizare a serviciilor publice pentru anii 2017-2021; Hotărârea Guvernului nr.314/2017)”.
Referindu-se la majorarea tarifelor pentru serviciile prestate, ASP mai spune că Metodologia de calculare a tarifelor la serviciile prestate, precum și Nomenclatorul serviciilor prestate și tarifele la acestea, dar și categoriile serviciilor prestate de ASP cu înlesniri și/sau gratuit, a fost aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.966 pe data de 22 decembrie 2020. Proiectul hotărârii a fost elaborat de către Cancelaria de Stat în comun cu ASP, în temeiul Hotărârii Guvernului din anul 2019.
„Astfel, reiterăm faptul, că s-au majorat tarifele la unele servicii, dar un factor important al Nomenclatorului actualizat este menținerea intactă a tarifelor la serviciile de bază a ASP, în pofida faptului că aceste tarife nu reprezintă cheltuielile reale ale Agenției și sunt sub cost. În general, majorarea tarifelor se atestă la serviciile de urgență, fiind micșorat timpul de acordare al acestora. Iar tarifele la serviciile cu termenul obișnuit s-au păstrat, acordând posibilitatea solicitantului de a alege serviciul.
Atenționăm repetat, că pentru serviciile sociale de bază prestate persoanelor fizice este prevăzută menținerea gratuității a acestora. Astfel, de exemplu, înregistrarea nașterii, decesului, eliberarea primului buletin de identitate al cetățeanului RM, determinarea apartenenței persoanei la cetățenia RM, etc. se efectuează cu titlu gratuit. Concomitent, este prevăzută prestarea unor servicii cu titlu gratuit pentru persoanele cu dizabilități, copiilor rămași fără ocrotire părintească, veteranilor de război, victimelor traficului de ființe umane, persoanelor care se află la întreținerea statului, donatorilor voluntari de sânge, etc. (serviciile din domeniul de stare civilă, eliberarea actelor de identitate și evidența populației, calificare a conducătorilor auto și înmatriculare a transportului, serviciile de furnizare a informației din resursele informaționale de stat etc.)”.
Cât privește licitația blanchetelor cu tehnologii de personalizare pentru actele de identitate din sistemul național de pașapoarte, permise de conducere și certificate de înmatriculare, ASP reiterează că procedura respectivă a fost inițiată de ASP în strictă conformitate cu prevederile legislației în vigoare și în scopul asigurării continue a procesului de perfectare și eliberare a documentelor de importanță statală, pentru perioada anilor 2022-2023.
„Organizarea procedurilor de achiziții publice a fost, este și va fi efectuată în mod prealabil, cu scopul evitării riscului de epuizare a stocului de blanchete și materiale de consum, de care dispune ASP și este dictată de specificul procedural și tehnologic al procesului respectiv de achiziții publice. Eventuala epuizare a stocurilor va duce inevitabil la imposibilitatea ASP, respectiv a statului, de a realiza funcțiile de bază ale instituției – prestarea serviciilor publice de confecționare și eliberare a actelor de identitate, permiselor de conducere și a înregistrării transportului auto”.
ASP mai menționează că fiind o instituție publică, a fost, este și va fi monitorizată în continuu în modul stabilit de legislația în vigoare de către organele abilitate (Curtea de Conturi, Inspecția financiară din subordinea Ministerului Finanțelor, Inspectoratul de Stat al Muncii, auditorii internaționali externi de supraveghere, etc.).
Cristina Parfeni