Noul pachet de măsuri menite să simplifice activitatea întreprinderilor și să reducă birocrația în domeniul fiscal și vamal a fost prezentat astăzi în cadrul unui briefing susținut de ministra Finanțelor Veronica Sirețeanu și viceprim-ministrul, ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Dumitru Alaiba.
Pachetul de modificări legislative a fost elaborat de Ministerul Finanțelor și Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, pe platforma Consiliului Economic de pe lângă prim-ministru, ținând cont de problemele și dificultățile expuse de comunitatea de afaceri.
“Încă de la începutul anului am încercat să avem o abordare deschisă față de debirocratizare sau digitalizare a proceselor ce vizează agenții economici. Vorbim despre prevederile din politica fiscală care includ multe măsuri pro business, dar și despre noul Cod vamal, care va fi pus în aplicare din 1 ianuarie 2024 și conține elemente de simplificare și digitalizare a unor procedurilor, dar prevede și anumite elemente care apără drepturile contribuabililor. În continuarea acestor inițiative și pentru a da curs solicitărilor din partea comunității de afaceri în vederea îmbunătățirii situației curente a fost conceptualizat acest pachet de măsuri”, a precizat dna ministră Sirețeanu.
„Colaborăm cu Ministerul Finanțelor în a identifica și soluționa unele constrângeri și prevederi birocratice în dezvoltarea afacerilor. În cele din urmă, am elaborat o intervenție care are potențialul de a ușura povara asupra afacerilor cu aproximativ jumătate de miliard lei anual”, a declarat Dumitru Alaiba, viceprim-ministru, ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării.
Principalele măsuri propuse se referă la:
O altă măsură anunțată în pachetul de debirocratizare este excluderea obligație de utilizare a Registrului ECC (Echipament de Casă și Control) pentru echipamentele conectate la SI MEV.
De asemenea, vor continua eforturile de digitalizare a procedurilor accentul fiind pus pe comunicarea electronică. În acest sens, vor fi eliminate cerințele legale privind schimbul de informații pe suport de hârtie, utilizarea semnăturii olografe, precum și obligația antreprenorilor de a se deplasa fizic la sediile Serviciului Fiscal de Stat.
O altă măsură propusă este micșorarea plafonului obligației fiscal aferente contestațiilor care pot fi examinate în cadrul Consiliului de soluționare a disputelor din cadrula Serviciului Fiscal de Stat și Serviciului Vamal: de la 500.000 la 250.000 de lei – pentru agenții economici și de la 250.000 la 125.000 de lei – pentru persoanele fizice.
Proiectul de lege propus de Ministerul Finanțelor și Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, va fi supus consultărilor publice în perioada următoare.